2009
Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
CHOVANEC, JanZákladní údaje
Originální název
Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Název česky
Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Název anglicky
Multimodal analysis and visual rhetoric of front pages in the British press
Autoři
CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia), 2009
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00056350
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
multimodalita; vizuální rétorika; titulní strana; kritická analýza diskurzu; vizuální metafora
Klíčová slova anglicky
multimodality; visual rhetoric; front page; critical discourse analysis; visual metaphor
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 17:08, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje multimodální analýze titulních stran britských deníků, které se vyznačují trendem k výrazné vizualizace komunikovaného obsahu. Vztah mezi verbální a vizuální formou zprávy není jednoznačný: může se jednat o vzájemnou souhru ale také o budování kontrastu mezi oběma složkami, často s tendencí vytvářet "slovně-vizuální hříčky". Text a jeho vizuální doprovod opouštějí své tradiční funkce: titulky již nejsou využívány pouze k "přenosu" ideačně pojímaných informací, kdežto fotografie ztrácejí svoji čistě dokumentární hodnotu. Jak odhaluje analýza těchto masmediálních komunikátů, souhra verbální a vizuální komunikace představuje komplexní proces, při němž dochází k evokaci stereotypů, manipulaci významů a aktivaci nejrůznějších presupozic, které ve svém důsledku mohou mít ve vztahu ke komunikované zprávě značný hodnotící potenciál.
Anglicky
The presentation offers a multimodal analysis of front pages of British daily newspapers, noting the current tendency of significant visualization of the communicated content. The relation between the verbal and the visual forms of the message is not unequivocal: it can be a mutual interplay as well as a contrast, with a frequent tendency to construct "verbo-visual puns". The text and the visual element lose loosen traditional functions: headlines are no longer used only for the "transmission" of ideational content and photographs are losing their purely documentary value. As the analysis revelas, the inteplay between verbal and visual communication is a complex process that evokes stereotypes, manipulates meanings, and activates diverse presuppositions that may be adding a high evaluative potential to the text.