2012
Zázraky sv. Liboria v Jesenci. Ke vztahu barokního obrazu a homiletiky
SUCHÁNEK, Pavel a Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁZákladní údaje
Originální název
Zázraky sv. Liboria v Jesenci. Ke vztahu barokního obrazu a homiletiky
Název anglicky
The Miracles of St. Liborius in Jesenec. On the relationship between Baroque paintings and homiletics
Autoři
SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1211-7390
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00059519
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Jesenec; Karl Harringer; Johann Michael Fissé; Antonis Schoonjans; Bohumír Josef Hynek Bílovský; St. Liborius; Baroque homiletics; perception of painting
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 6. 2018 14:22, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Malířská výzdoba poutního kostela sv. Liboria v Jesenci byla tradičně připisována původem vídeňskému malíři Karlu Harringerovi (1687-1734). Nástěnné malby na klenbě kostela totiž podle nynějšího zjištění vytvořil kolem roku 1710 znojemský malíř Jan Michael Fissé (1686-1732). Studie zkoumá paralely mezi těmito malbami a šesti kázáními, která v letech 1708 až 1713 pronesl v rozestavěném a posléze nově vybudovaném kostele v Jesenci známý moravský kazatel Bohumír Josef Hynek Bílovský (1659-1725). Komparace obrazu a textu prokázala, že Fissého malby nebyly pouhými ilustracemi či obrazovým doprovodem Bílovského proslovů, ale že kázání a jejich struktura především poskytovaly určitý návod ke čtení a interpretaci obrazů. Sdělení obsažená v textu nástěnné obrazy dále rozvíjely svými vlastními prostředky a vytvářely tak další rovinu významů, jež text nebo proslov kazatele přesahovala a vybízela diváka k zapojení vlastní představivosti. Vztah obrazů na klenbě a Bílovského kázání tedy není zcela přímý, je však zřejmé, že text byl velmi důležitou součástí dobové interpretace umělecké výzdoby kostela a jednou z cest k porozumění Fissého komplikovaným výjevům.
Anglicky
The paintings decorating the pilgrimage church of St. Liborius in Jesenec were traditionally attributed to the painter Karl Harringer (1687–1734), a native of Vienna. However, recent findings indicate that the paintings on the vault of the church were done by the painter Jan Michael Fissé from Znojmo (1686–1732) around the year 1710. This study examines the parallels between these paintings and six sermons preached in the church in Jesenec by the well-known Moravian preacher Bohumír Josef Hynek Bílovský (1659-1725) in the years 1708 to 1713, at a time when the church was under construction and gradually being rebuilt. A comparison of text and image has shown that Fissé's paintings were not simply illustrations or a pictorial accompaniment to Bílovský's discourses, but rather that the sermons and the way they were structured provided a sort of guide to viewing and interpreting the paintings. The message contained in the text was further developed by the ceiling paintings by means of their own particular devices, and they thus created a further level of meaning, going beyond the text or the discourse of the preacher and inviting viewers to make use of their own powers of imagination. The relationship between the paintings on the vault and Bílovský's sermons is thus not a completely direct one, but it is still clear that the texts were a very important part of the interpretation of the artistic decoration of the church at that time and one of the ways through which Fissé's complicated scenes could be understood.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|