2011
Shody a odlišnosti v pojetí reflektivního psaní v pedagogice a v disciplíně Dialogické jednání s vnitřním partnerem
MUSILOVÁ, MartinaZákladní údaje
Originální název
Shody a odlišnosti v pojetí reflektivního psaní v pedagogice a v disciplíně Dialogické jednání s vnitřním partnerem
Název česky
Shody a odlišnosti v pojetí reflektivního psaní v pedagogice a v disciplíně Dialogické jednání s vnitřním partnerem
Název anglicky
Correspondences and Differences between Conceptions of Reflective Writing in Pedagogy and the Discipline Dialogical Acting with the Inner Partner
Autoři
Vydání
Olomouc, Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Kvalitativní výzkum a vzdělávání. od s. 177-181, 5 s. 2011
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-244-2906-9
Klíčová slova česky
reflektivní psaní; pedagogika; intrapersonální vývoj
Klíčová slova anglicky
reflective writing; pedagogy; intrapersonal development
Změněno: 29. 3. 2012 16:01, doc. Mgr. Martina Musilová, Ph.D.
V originále
Součástí vzdělávání pedagogů a jejich následného profesního rozvoje se dnes stává schopnost reflektovat vlastní činnost a jednání. Systematické reflektivní psaní je považováno za jednu z nejpodstatnějších metod v tomto rozvoji. Součástí studia disciplíny Dialogické jednání je rovněž písemná reflexe. Jedná se však výhradně o reflexi volnou, předem nestrukturovanou, která předem není určena ani tématem, ani okruhem otázek. Je blízká deníkové reflexi v současném vzdělávacím procesu pedagogů. Příspěvek se zaměří na shody a rozdíly mezi pojetím reflektivního psaní v pedagogice (konstruktivní pojetí učení, RWCT, Core reflection) a v disciplíně Dialogické jednání. Shody u všech typů reflexí jsou předně tématické. Předurčení či nepředurčení tématu reflexe má vztah k její struktuře. Pohyb k osobní strukturaci textu u volné reflexe poukazuje k dalším osobitým rysům studenta a může prohloubit sebereflexi.
Česky
Součástí vzdělávání pedagogů a jejich následného profesního rozvoje se dnes stává schopnost reflektovat vlastní činnost a jednání. Systematické reflektivní psaní je považováno za jednu z nejpodstatnějších metod v tomto rozvoji. Součástí studia disciplíny Dialogické jednání je rovněž písemná reflexe. Jedná se však výhradně o reflexi volnou, předem nestrukturovanou, která předem není určena ani tématem, ani okruhem otázek. Je blízká deníkové reflexi v současném vzdělávacím procesu pedagogů. Příspěvek se zaměří na shody a rozdíly mezi pojetím reflektivního psaní v pedagogice (konstruktivní pojetí učení, RWCT, Core reflection) a v disciplíně Dialogické jednání. Shody u všech typů reflexí jsou předně tématické. Předurčení či nepředurčení tématu reflexe má vztah k její struktuře. Pohyb k osobní strukturaci textu u volné reflexe poukazuje k dalším osobitým rysům studenta a může prohloubit sebereflexi.
Anglicky
The ability to reflect own activity becomes a part of the education of pedagogues. Systematic reflective writing is considered as a one of the most important methods in this development. It is also a part of Dialogical Acting. But it is exclusively free reflection, not structured in advance; and the theme or a circle of questions does not determine it. It is close to diaristic reflection as it is used in education of pedagogues which aim is the development of an intrapersonal intelligence. The contribution is focused on correspondences and differences between conceptions of reflective writing in pedagogy (constructive learning, RWCT, or Core reflection) and Dialogical Acting. The correspondences are primarily thematic. However the determination of the theme is related to the structure. Student’s personal composing refers to other personal features and it can deepen and develop the intrapersonal intelligence on the higher level.