2011
The development of negative emotions
JEŽEK, Stanislav, Radka MICHALČÁKOVÁ, Lenka LACINOVÁ, Zuzana MASOPUSTOVÁ, Ondřej BOUŠA et. al.Základní údaje
Originální název
The development of negative emotions
Autoři
JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, domácí), Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana MASOPUSTOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ondřej BOUŠA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011, od s. 113 - 135, 23 s. Psychologie, 2011
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/11:00056709
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-5682-4
Klíčová slova anglicky
negative emotions; depressed mood; fears; adolescence; development; ELSPAC
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 10. 2015 13:45, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Anotace
V originále
This chapter focuses on the development of some of the negative emotions from early to late adolescence, specifically fear and depressed mood. The development of depressed mood in our study was the same as is reported in other relevant studies about current adolescents The slowly rising mean levels of depression, more so in girls, are also in line with the general or lay experience with adolescents. What is worth noting is the high variability of the trajectories meaning that even high or very low levels of depressed mood are normal and not unexpected. Also the development of negative feelings and experiences represented by the development of specific fears corresponds to the expected developmental trends. Experienced fears are shifting from specific, concrete contents to more general and abstract ones; there is an increase in the frequency of pro-social fears related to close persons. On the other hand, the fear of physical threat or danger declines. School fears, specifically fears related to achievement and evaluation remained a constantly highly important facet of adolescent life over the whole period we observed.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|