C 2011

The development of negative emotions

JEŽEK, Stanislav, Radka MICHALČÁKOVÁ, Lenka LACINOVÁ, Zuzana MASOPUSTOVÁ, Ondřej BOUŠA et. al.

Základní údaje

Originální název

The development of negative emotions

Autoři

JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, domácí), Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana MASOPUSTOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ondřej BOUŠA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011, od s. 113 - 135, 23 s. Psychologie, 2011

Nakladatel

Masaryk University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00056709

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-5682-4

Klíčová slova anglicky

negative emotions; depressed mood; fears; adolescence; development; ELSPAC

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 10. 2015 13:45, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Anotace

V originále

This chapter focuses on the development of some of the negative emotions from early to late adolescence, specifically fear and depressed mood. The development of depressed mood in our study was the same as is reported in other relevant studies about current adolescents The slowly rising mean levels of depression, more so in girls, are also in line with the general or lay experience with adolescents. What is worth noting is the high variability of the trajectories meaning that even high or very low levels of depressed mood are normal and not unexpected. Also the development of negative feelings and experiences represented by the development of specific fears corresponds to the expected developmental trends. Experienced fears are shifting from specific, concrete contents to more general and abstract ones; there is an increase in the frequency of pro-social fears related to close persons. On the other hand, the fear of physical threat or danger declines. School fears, specifically fears related to achievement and evaluation remained a constantly highly important facet of adolescent life over the whole period we observed.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti