C 2011

Experienced stress and coping strategies in the context of adolescent social relationships

ŠIRŮČEK, Jan, Lenka LACINOVÁ a Jan MAREŠ

Základní údaje

Originální název

Experienced stress and coping strategies in the context of adolescent social relationships

Autoři

ŠIRŮČEK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011, od s. 137 - 149, 13 s. Psychologie, 2011

Nakladatel

Masaryk University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00056710

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-5682-4

Klíčová slova anglicky

stress; interparental conflict; coping strategies; parental warmth; peer relationships; adolescence; development; ELSPAC

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 9. 2013 21:26, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Anotace

V originále

This chapter introduces the SEM model of coping with stress that is perceived by adolescents and experienced in their family environment in the form of an interparental conflict and the quality of perceived parents’ relationship to them. In middle adolescence, negative emotions seem to play the meditational role between the threatening perceptions of parental conflicts and experienced social stress. Parental warmth plays a double role in this context. It is the condition for the development of positive relationships with peers. At the same time it is a protective factor with respect to experienced stress and partially also with respect to adolescents’ negative emotions. Results from ELSPAC study also show a functional relation between parental conflicts and perceived stress, or also coping strategies. The influence of the relationship with parents itself is less significant and the influence of trust in friends has totally vanished – in contradiction to the compensatory model of attachment in adolescence. Hence, peers at age fifteen do not provide emotional support that could help them cope with tumultuous family situation. On the contrary, problematic relationships with peers can even increase this stress.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti