ŠIRŮČEK, Jan, Lenka LACINOVÁ a Jan MAREŠ. Experienced stress and coping strategies in the context of adolescent social relationships. In Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011. Brno: Masaryk University, 2011, s. 137 - 149. Psychologie. ISBN 978-80-210-5682-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Experienced stress and coping strategies in the context of adolescent social relationships
Autoři ŠIRŮČEK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 – 2011, od s. 137 - 149, 13 s. Psychologie, 2011.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/11:00056710
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-210-5682-4
Klíčová slova anglicky stress; interparental conflict; coping strategies; parental warmth; peer relationships; adolescence; development; ELSPAC
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D., učo 6087. Změněno: 19. 9. 2013 21:26.
Anotace
This chapter introduces the SEM model of coping with stress that is perceived by adolescents and experienced in their family environment in the form of an interparental conflict and the quality of perceived parents’ relationship to them. In middle adolescence, negative emotions seem to play the meditational role between the threatening perceptions of parental conflicts and experienced social stress. Parental warmth plays a double role in this context. It is the condition for the development of positive relationships with peers. At the same time it is a protective factor with respect to experienced stress and partially also with respect to adolescents’ negative emotions. Results from ELSPAC study also show a functional relation between parental conflicts and perceived stress, or also coping strategies. The influence of the relationship with parents itself is less significant and the influence of trust in friends has totally vanished – in contradiction to the compensatory model of attachment in adolescence. Hence, peers at age fifteen do not provide emotional support that could help them cope with tumultuous family situation. On the contrary, problematic relationships with peers can even increase this stress.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 10:17