PACHOLÍK, Viktor. Osobnostní dimenze učitele tělesné výchovy na středních školách (Personality dimensions in physical education teachers). In Výchova ke zdraví a kvalita života III. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2011, p. 286-296. ISBN 978-80-7394-303-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osobnostní dimenze učitele tělesné výchovy na středních školách
Name (in English) Personality dimensions in physical education teachers
Authors PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition České Budějovice, Výchova ke zdraví a kvalita života III, p. 286-296, 11 pp. 2011.
Publisher Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14510/11:00059660
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-7394-303-5
Keywords (in Czech) učitel tělesné výchovy; temperament; vlastnosti osobnosti; bazální psychická autoregulace osobnosti
Keywords in English physical education (PE) teacher; temperament; personality qualities; basal psychic self-regulation of personality
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Changed: 15/4/2013 10:13.
Abstract
Příspěvek se zabývá osobností učitele tělesné výchovy. V úvodní části podává stručný teoretický přehled známých poznatků ve vztahu k osobnosti učitele, podává přehled některých výzkumů z této oblasti a poukazuje na některá zjištění vyplývající z těchto výzkumů. Výzkumná část je zaměřena na výzkum v oblasti osobnostních dimenzí učitele tělesné výchovy na střední škole i středoškolského učitele bez ohledu na vyučované předměty. Prostřednictvím Testu temperamentu a Dotazníku SPARO (Systém bazální psychické autoregulace osobnosti) sleduje typ temperamentu převažující u učitelů na střední škole a vyhodnocuje celkem 40 dimenzí osobnosti. Za použití statistických metod hledá autor vzájemné vztahy mezi vyučovanými předměty, převažujícím temperamentovým typem a jednotlivými škálami dotazníku SPARO. Výsledky jsou zpracovány v tabulkách a grafech.
Abstract (in English)
The paper deals with the personality of physical education teachers. In the theoretical part it presents a theoretical overview of generally known pieces of knowledge in relation to teacher personality. It presents the results of some research inquiries in this area and emphasizes several conclusions resulting from these inquiries. The research part focuses on research in the area of personality dimensions of a physical education teacher in secondary school and of a high school teacher, regardless of particular subjects he/she teaches. By means of a personality questionnaire, Temperament Test and SPARO Inquiry (System of Basal Psychical Self-Regulation of Personality) we have tested the prevailing temperament type of in the secondary school teachers and we have interpreted altogether 40 personality dimensions. By means of use of statistical methods the author identifies mutual relations between the subjects taught by particular teachers, prevailing temperament type and particular scales of the SPARO test. The results have been processed in tables and charts.
PrintDisplayed: 17/7/2024 20:31