Detailed Information on Publication Record
2011
Osobnostní dimenze učitele tělesné výchovy na středních školách
PACHOLÍK, ViktorBasic information
Original name
Osobnostní dimenze učitele tělesné výchovy na středních školách
Name (in English)
Personality dimensions in physical education teachers
Authors
PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
České Budějovice, Výchova ke zdraví a kvalita života III, p. 286-296, 11 pp. 2011
Publisher
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14510/11:00059660
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-7394-303-5
Keywords (in Czech)
učitel tělesné výchovy; temperament; vlastnosti osobnosti; bazální psychická autoregulace osobnosti
Keywords in English
physical education (PE) teacher; temperament; personality qualities; basal psychic self-regulation of personality
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 15/4/2013 10:13, Mgr. Eva Špillingová
V originále
Příspěvek se zabývá osobností učitele tělesné výchovy. V úvodní části podává stručný teoretický přehled známých poznatků ve vztahu k osobnosti učitele, podává přehled některých výzkumů z této oblasti a poukazuje na některá zjištění vyplývající z těchto výzkumů. Výzkumná část je zaměřena na výzkum v oblasti osobnostních dimenzí učitele tělesné výchovy na střední škole i středoškolského učitele bez ohledu na vyučované předměty. Prostřednictvím Testu temperamentu a Dotazníku SPARO (Systém bazální psychické autoregulace osobnosti) sleduje typ temperamentu převažující u učitelů na střední škole a vyhodnocuje celkem 40 dimenzí osobnosti. Za použití statistických metod hledá autor vzájemné vztahy mezi vyučovanými předměty, převažujícím temperamentovým typem a jednotlivými škálami dotazníku SPARO. Výsledky jsou zpracovány v tabulkách a grafech.
In English
The paper deals with the personality of physical education teachers. In the theoretical part it presents a theoretical overview of generally known pieces of knowledge in relation to teacher personality. It presents the results of some research inquiries in this area and emphasizes several conclusions resulting from these inquiries. The research part focuses on research in the area of personality dimensions of a physical education teacher in secondary school and of a high school teacher, regardless of particular subjects he/she teaches. By means of a personality questionnaire, Temperament Test and SPARO Inquiry (System of Basal Psychical Self-Regulation of Personality) we have tested the prevailing temperament type of in the secondary school teachers and we have interpreted altogether 40 personality dimensions. By means of use of statistical methods the author identifies mutual relations between the subjects taught by particular teachers, prevailing temperament type and particular scales of the SPARO test. The results have been processed in tables and charts.