J 2011

K ROZVOJI MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI A PODPOŘE VÝUKY MODERNÍCH DĚJIN: HRANÝ FILM

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Základní údaje

Originální název

K ROZVOJI MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI A PODPOŘE VÝUKY MODERNÍCH DĚJIN: HRANÝ FILM

Název anglicky

The Development of Media Literacy and the Promotion of Modern History Teaching: Feature Film

Autoři

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1211-6068

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00056755

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

war conflicts of the 20th century; media-aided education; methodology of history; historian film; teaching history;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2015 18:00, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Anotace

V originále

Analyticky orientovaný text se alternativně zabývá tématem válečných konfliktů 20. století ve výuce dějepisu základní školy, které žáci přijímají bez kultivujícího působení učitele i v mimoškolním prostředí zejména ve filmové podobě. Zdůrazňuje význam filmového média při tvorbě žákova historického vědomí. Zmiňuje dále potřebu rozvíjení žákovy dovednosti analyzovat mediální sdělení zakódovaná v hraném válečném filmu. Na vhodných příkladech nabízí školské praxi metodickou podporu. S její pomocí lze žákům tento konflikt přiblížit nejen prostřednictvím válečných, ale i mediálně propagandistických front.

Anglicky

The research text gives an alternative viewpoint of the topic of War Conflicts of the 20th century in the teaching of history in primary school – a topic imparted to schoolchildren by the media outside school independently of the teacher, primarily in the form of films. It emphasises the importance of the film media in shaping the child’s historical awareness. It also notes the need for developing the child’s skills in analysing the media message encoded into war films. It offers methodical support to school teaching with the use of suitable examples, which can help to elucidate this conflict for schoolchildren with details that are not confined exclusively to the front lines, and help them understand contemporary propaganda by depicting the mechanisms it employs.