SLOŽILOVÁ, Eva. Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, č. 1, s. 51-69. ISSN 1211-4669.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu
Název česky Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu
Název anglicky Pragmatism: Philosophical platform for mixed methods research
Autoři SLOŽILOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2011, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14640/11:00056793
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky smíšený výzkumný design; kvantitativní výzkum; kvalitativní výzkum; pragmatismus; paradigma
Klíčová slova anglicky mixed methods research; quantitative research; qualitative research; pragmatism; paradigm; epistemology
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 11. 4. 2012 09:10.
Anotace
Hlavním cílem studie je prezentovat filozofii pragmatismu jako epistemologický rámec pro smíšený výzkumný design. Autorka nejdříve tento relativně nový přístup k bádání ve společenských vědách stručně charakterizuje a na pozadí Morganova vysvětlení geneze „metafyzického“ paradigmatu kvalitativního výzkumu rozebírá příčiny, kvůli kterým je smíšený výzkum ostře kritizován a odmítán. Poté se obrací ke klasickým představitelum pragmatismu – W. Jamesovi, J. Deweyovi a Ch. S. Pierceovi a podrobným rozborem jejich chápání teorie poznání, pravdy, zkušenosti a dalších filozofických kategorií se snaží dokázat, že právě epistemologie pragmatismu umožnuje začlenit smíšený výzkum jako rovnocenného partnera dominujícího kvantitativního a kvalitativního přístupu. Jako nástroj, který má velký potenciál řešit i takové výzkumné problémy, které jsou pro rigidní obhájce obou přístupů neřešitelné.
Anotace anglicky
The paper aims at presenting the philosophy of pragmatism as an epistemological framework for mixed methods research. The author starts with brief characteristics of this relatively recent approach to research in the social sciences and uses Morgan’s clarification of the genesis of „metaphysical“ paradigm for qualitative research as a platform for analysing the main reasons why mixed methods research has been strongly criticized and refused. Then she shifts her attention to classical pragmatists – W. James, J. Dewey and Ch. S. Pierce, and makes an attempt to show mixed methods research as a legitimate approach to research in the social sciences having equally important status as quantitative or qualitative research. In order to prove her point, the author gives a detailed analysis of the pragmatists’ theory of inquiry, their understanding of truth, experience and other philosophical categories. She concludes that mixed methods research has great potential to solve research questions whose solution proves impossible for rigid advocates of either of the two currently dominant approaches.
VytisknoutZobrazeno: 13. 7. 2024 11:05