J 2011

Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu

SLOŽILOVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu

Název česky

Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu

Název anglicky

Pragmatism: Philosophical platform for mixed methods research

Autoři

SLOŽILOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2011, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14640/11:00056793

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

smíšený výzkumný design; kvantitativní výzkum; kvalitativní výzkum; pragmatismus; paradigma

Klíčová slova anglicky

mixed methods research; quantitative research; qualitative research; pragmatism; paradigm; epistemology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 09:10, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Hlavním cílem studie je prezentovat filozofii pragmatismu jako epistemologický rámec pro smíšený výzkumný design. Autorka nejdříve tento relativně nový přístup k bádání ve společenských vědách stručně charakterizuje a na pozadí Morganova vysvětlení geneze „metafyzického“ paradigmatu kvalitativního výzkumu rozebírá příčiny, kvůli kterým je smíšený výzkum ostře kritizován a odmítán. Poté se obrací ke klasickým představitelum pragmatismu – W. Jamesovi, J. Deweyovi a Ch. S. Pierceovi a podrobným rozborem jejich chápání teorie poznání, pravdy, zkušenosti a dalších filozofických kategorií se snaží dokázat, že právě epistemologie pragmatismu umožnuje začlenit smíšený výzkum jako rovnocenného partnera dominujícího kvantitativního a kvalitativního přístupu. Jako nástroj, který má velký potenciál řešit i takové výzkumné problémy, které jsou pro rigidní obhájce obou přístupů neřešitelné.

Anglicky

The paper aims at presenting the philosophy of pragmatism as an epistemological framework for mixed methods research. The author starts with brief characteristics of this relatively recent approach to research in the social sciences and uses Morgan’s clarification of the genesis of „metaphysical“ paradigm for qualitative research as a platform for analysing the main reasons why mixed methods research has been strongly criticized and refused. Then she shifts her attention to classical pragmatists – W. James, J. Dewey and Ch. S. Pierce, and makes an attempt to show mixed methods research as a legitimate approach to research in the social sciences having equally important status as quantitative or qualitative research. In order to prove her point, the author gives a detailed analysis of the pragmatists’ theory of inquiry, their understanding of truth, experience and other philosophical categories. She concludes that mixed methods research has great potential to solve research questions whose solution proves impossible for rigid advocates of either of the two currently dominant approaches.