ŠVEC, Vlastimil. Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů (Sharing Tacit Knowledge as an Important Feature of Professionalism of University Teachers). In Josef Malach. Vzdělávání jako významný faktor konkurenceschopnosti. Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2011, p. 51-56. ISBN 978-80-7368-986-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů
Name (in English) Sharing Tacit Knowledge as an Important Feature of Professionalism of University Teachers
Authors ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Ostrava, Vzdělávání jako významný faktor konkurenceschopnosti, p. 51-56, 6 pp. 2011.
Publisher Pedagogická fakulta OU v Ostravě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00056887
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7368-986-5
Keywords in English profeessionalism of university teachers; tacit knowledge; sharing tacit knowledge; self-reflection
Changed by Changed by: prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc., učo 190. Changed: 24/6/2014 14:28.
Abstract
Vysokoškolský učitel je profesionálem v oboru, kterému vyučuje, ale také v didaktice tohoto oboru (ve výuce oboru). Základem jeho profesionality jsou zejména tacitní (skryté) znalosti. Jsou založeny na reflektovaných praktických zkušenostech vysokoškolského učitele. Tacitní znalosti se obtížně vyjadřují slovy. Přesto je lze sdílet, a to nepřímo prostřednictvím společného řešení odborných a didaktických problémů.
Abstract (in English)
A university teacher is a professional in the field which he/she teaches, but also in didactics of this field (in teaching his/her specialization). The basis of his/her professionalism is especially tacit (hidden) knowledge. It is based on reflected practical experience of a university teacher. Unlike explicit knowledge, it is more difficult to be expressed by words. However, even tacit knowledge can be shared mainly indirectly by means of common solving of professional and and didactic problems.
PrintDisplayed: 25/5/2024 03:15