2012
Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově
VLČEK, Petr a Vladislav MUŽÍKZákladní údaje
Originální název
Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově
Název česky
Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově
Název anglicky
Congruence between projected and realized curricula as a factor of physical education quality
Autoři
VLČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladislav MUŽÍK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Česká kinantropologie. Praha, Česká kinantropologická společnost. 2012, 1211-9261
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00057354
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kvalita vzdělávání; kvalita vzdělávání v tělesné výchově; koncepce tělesné výchovy; cíl tělesné výchovy; kurikulum tělesné výchovy; revize kurikula; projektované kurikulum; realizované kurikulum; životní hodnoty
Klíčová slova anglicky
Quality of education; quality of physical education; goals of physical education; physical education conception; physical education curricula; revision
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 2. 2014 10:17, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
V originále
Transformační změny, které v českém školství v současnosti probíhají, jsou často spojovány s pojmem kvalita. Obvykle jsou používána slovní spojení, jako je kvalita vzdělávání, kvalita školy, kvalita kurikula, kvalita výuky aj. Hovoří se také o kvalitě jednotlivých vzdělávacích oborů, přičemž z logiky věci vyplývá, že cílem reforem má být pozitivní ovlivnění kvality vzdělávání v těchto oborech. Kvalita vzdělávání je ale problematikou teoreticky málo propracovanou a výzkumně obtížně uchopitelnou. V předloženém textu se proto pokoušíme nastínit některé pohledy na hodnocení kvality vzdělávání, a to v kontextu oborových specifik tělesné výchovy. Uvádíme faktory, které ovlivňují kvalitu vzdělávání, a upozorňujeme, k jakým změnám dochází při různých koncepčních liniích tělesné výchovy plynoucích z odlišných hodnotových východisek. Na základě modelu kvality vzdělávání v tělesné výchově, který koncipovali Egger et al. (2002), i na základě vlastních výzkumných výsledků se snažíme identifikovat faktory kvality vzdělávání v tělesné výchově, které jsou dle našeho názoru stěžejními pro plánované revize projektovaného kurikula tělesné výchovy.
Anglicky
The current transformations in the Czech educational system are often associated with the term quality. There are different collocations used such as quality of education, quality of school, quality of curricula, quality of instruction etc. It is talked about the quality of a particular school subject and logically, the aim of the reforming process is to raise the quality in these educational subjects. However the quality in education as a scientific issue is not thoroughly elaborated from the theoretical point of view. Thus in the paper we present some perspectives on the evaluation of the educational quality in the context of physical education. We introduce some factors influencing the quality of education and we point out the changes resulting from applying different physical education conceptions and life values. Based on the quality of education model designed by Egger et al. (2002) and based on the research conducted by the authors of the article we try to identify the factors of the quality of physical education which we consider to be crucial for the planed revisions of the projected physical education curricula.
Návaznosti
GAP407/11/0262, projekt VaV |
|