J 2012

Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově

VLČEK, Petr a Vladislav MUŽÍK

Základní údaje

Originální název

Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově

Název česky

Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově

Název anglicky

Congruence between projected and realized curricula as a factor of physical education quality

Autoři

VLČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladislav MUŽÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Česká kinantropologie. Praha, Česká kinantropologická společnost. 2012, 1211-9261

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00057354

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kvalita vzdělávání; kvalita vzdělávání v tělesné výchově; koncepce tělesné výchovy; cíl tělesné výchovy; kurikulum tělesné výchovy; revize kurikula; projektované kurikulum; realizované kurikulum; životní hodnoty

Klíčová slova anglicky

Quality of education; quality of physical education; goals of physical education; physical education conception; physical education curricula; revision

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 2. 2014 10:17, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Anotace

V originále

Transformační změny, které v českém školství v současnosti probíhají, jsou často spojovány s pojmem kvalita. Obvykle jsou používána slovní spojení, jako je kvalita vzdělávání, kvalita školy, kvalita kurikula, kvalita výuky aj. Hovoří se také o kvalitě jednotlivých vzdělávacích oborů, přičemž z logiky věci vyplývá, že cílem reforem má být pozitivní ovlivnění kvality vzdělávání v těchto oborech. Kvalita vzdělávání je ale problematikou teoreticky málo propracovanou a výzkumně obtížně uchopitelnou. V předloženém textu se proto pokoušíme nastínit některé pohledy na hodnocení kvality vzdělávání, a to v kontextu oborových specifik tělesné výchovy. Uvádíme faktory, které ovlivňují kvalitu vzdělávání, a upozorňujeme, k jakým změnám dochází při různých koncepčních liniích tělesné výchovy plynoucích z odlišných hodnotových východisek. Na základě modelu kvality vzdělávání v tělesné výchově, který koncipovali Egger et al. (2002), i na základě vlastních výzkumných výsledků se snažíme identifikovat faktory kvality vzdělávání v tělesné výchově, které jsou dle našeho názoru stěžejními pro plánované revize projektovaného kurikula tělesné výchovy.

Anglicky

The current transformations in the Czech educational system are often associated with the term quality. There are different collocations used such as quality of education, quality of school, quality of curricula, quality of instruction etc. It is talked about the quality of a particular school subject and logically, the aim of the reforming process is to raise the quality in these educational subjects. However the quality in education as a scientific issue is not thoroughly elaborated from the theoretical point of view. Thus in the paper we present some perspectives on the evaluation of the educational quality in the context of physical education. We introduce some factors influencing the quality of education and we point out the changes resulting from applying different physical education conceptions and life values. Based on the quality of education model designed by Egger et al. (2002) and based on the research conducted by the authors of the article we try to identify the factors of the quality of physical education which we consider to be crucial for the planed revisions of the projected physical education curricula.

Návaznosti

GAP407/11/0262, projekt VaV
Název: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Grantová agentura ČR, Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání

Přiložené soubory