Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce
VLČKOVÁ, Kateřina. Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce (Support of learner strategies by teachers). In Konference Profesní rozvoj učitelů. 2012. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce |
Name (in English) | Support of learner strategies by teachers |
Authors | VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Konference Profesní rozvoj učitelů, 2012. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/12:00057367 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | učitel; kompetence učitele; strategie učení; výuka |
Keywords in English | teacher; teacher competences; learning strategies; instruction |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 4/3/2013 12:24. |
Abstract |
---|
Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie a oborových didaktik. Jsou zasazovány do kontextu autoregovaného učení, celoživotního učení a determinant vzdělávacích výsledků. Osvojení si a používání vhodných strategií učení patří mezi očekávané vzdělávací výstupy. Proto by na práci se strategiemi učení měli být učitelé systematicky připravováni. Dosavadní odborná diskuse řeší otázky, jaké strategie podporovat, jak je zprostředkovávat (přímo vs. nepřímo; informováním o strategiích, jednorázovou vs. dlouhodobou výukou) a v jakých krocích (fáze výuky strategií). Shrneme také výsledky výzkumů realizovaných v ČR – zaměřených na podporu strategií učení se cizímu jazyku učiteli. |
Abstract (in English) |
---|
Learning strategies constitute a key concept of educational psychology and various didactics. They appear in the context of self-regulated learning, long-life learning and determinants of educational outcomes. Acquisition and use of learning strategies belong to the expected educational outcomes and therefore the teachers should be systematically prepared for strategy assessment and instruction. We summarize the results of Czech findings of foreign language learning strategy support. |
Links | |
---|---|
GAP407/12/0432, research and development project | Name: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií |
Investor: Czech Science Foundation, Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences |