VALACH, Milan. SPOLEČENSKÁ DETERMINACE VZDĚLÁNÍ. In MAGNANIMITAS. Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2012, Vzdělávání a dnešní společnost. První. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, Hradec Králové, Česká republika, 2012, s. 201-205. ISBN 978-80-904877-9-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název SPOLEČENSKÁ DETERMINACE VZDĚLÁNÍ
Název česky SPOLEČENSKÁ DETERMINACE VZDĚLÁNÍ
Název anglicky SOCIAL DETERMINATION OF EDUCATION
Autoři VALACH, Milan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání První. Hradec Králové, Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2012, Vzdělávání a dnešní společnost. od s. 201-205, 5 s. 2012.
Nakladatel MAGNANIMITAS, Hradec Králové, Česká republika
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00059852
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-904877-9-6
Klíčová slova česky školství hodnoty humanismus krize zisk protiklad
Klíčová slova anglicky education values humanism crisis profit antinomy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Milan Valach, Ph.D., učo 1982. Změněno: 14. 3. 2013 11:56.
Anotace
Článek poukazuje na širší společenské souvislosti vztahu společnosti, učitelů, žáků a studentů zvláště ke vzdělávání a hodnotě poznání vůbec. Z tohoto hlediska se ukazují jako klíčové dominantní hodnoty, sdílené v dané době a v daném typu společenského systému. Pro jejich společenskou „definici“ je určují i minulý vývoj a jeho převládající interpretace, přispívající v současnosti k diskreditaci základních humanistických, a tím i vzdělanostních ideálů. Na druhém místě je v textu zdůrazněn vliv společenského systému na konkrétní podobu systému školského a na určení jeho cílových funkcí. Analýza obou těchto problémových okruhů ukazuje příčiny současného krizového vývoje a neslučitelnost humanisticky pojatého školství s dominancí úzce pojatého finančního zisku.
Anotace anglicky
The article points out societal consequences of relation of teachers, pupils and students in details, especially in the context of appreciation of importance of education and knowledge. From this point of view the values which are being shared in the current social system seem to be the most important. These values must be defined while respecting their previous evolution and prevalent interpretation as well. By this way, we can understand how the interpretation of the past contributes to the discredit of basic humanistic and educational ideals. Secondary, the article emphasizes an influence of social system in the relation to the shape of school systém and its goals. The analysis of the both of problems shows roots of current crisis development and contradictions of humanistic school system on the one hand and dominance of the financial profit in all fields of society on the other hand.
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 00:11