2012
The picture versus “the pictorial product“ (the genuine and false imagery in authentic visual expressions of the child)
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
The picture versus “the pictorial product“ (the genuine and false imagery in authentic visual expressions of the child)
Název česky
Obraz versus obrazový produkt (pravá a nepravá imaginace v autentické vizuální expresivitě dítěte)
Autoři
Vydání
Education for Active Ageing and Active Citizenship, 4th International Congress of Education Istanbul YILDIZ TECHNICAL UNIVERSITY, 2012
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-605-60682-5-6
Klíčová slova česky
modernismus a postmodernismus obrázek obrazový produkt kultovní obraz vizuální projevprostředkovaných a manipulace vizuální informace
Klíčová slova anglicky
modernism and postmodernism picture pictorial product cult picture intermediated visual information
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2013 13:55, doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
V originále
Research question: What are the conditions for authentic creation of a genuine picture? What are the differences between the picture and the pictorial product? Moreover, the research explores the circumstances under which the authorship of the picture and of the pictorial product occurs and the definitions of both these terms. While a picture is created spontaneously on the basis of direct sensual experience with the world and inner memory (linked to imagination), the pictorial product is created for some purpose, especially a commercial one. The purposes for creation of pictorial products are: advertising, aesthetic decoration, appealingness, pleasure. The picture often takes the role of a cultural tool (see the history of art) – however, the differences between the cult “work” and pictorial cult “product” are obvious. A cult practised through imagery is a medium to solidify collective thinking. The pictorial product in the role of a cult tool functions as a means to satisfy the libidinal instinct of sharing one community. On one hand a genuine picture mirrors the soul, on the other hand a profane visual representation is related to narcissistic pictorial products. The pictorial product is also a means for manipulation. The objective of the research was to identify the circumstances of the inclusion of the pictorial product into the subconscious of a child viewer, to describe the influence of the pictorial product on the authentic visual expression of the child. Distinguishing between pictorial products and “genuine pictures” is necessary in order to determine inspiration resources, methodological strategies and objectives of visual art education. In order to deal with the research question the methods of examining symbolic interactionism and phenomenological studies (coding, narrative analysis, hermeneutic procedures) were used.
Česky
„nonuniversal“ climate (Gardner,2008, s.24). Výzkum symbolických aspektů dětského výtvarného projevu, který soustavně provádím na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně od roku 1998 potvrdil, že univerzální charakter rané dětské výtvarné tvorby je fenoménem srovnatelným s uměleckými díly výtvarných tvůrců moderny. Stejně tak jako umělci tvoří i děti pravé obrazy vyvěrající z archetypálních modelů a z osobní zkušenosti. V čem je tedy vytváření pravých obrazů dětmi a také umělci tak cenné z pohledu teorie umění a teorie výchovy? Pravé obrazy obsahují symboly vztahující se k existenciálním otázkám lidského bytí. Ilustrujme si tento závěr výzkumu na několika příkladech. Mezi typické symboly objevující se v dětských obrazech patří motivy přírodního Univerza jako jsou planety Slunce a Měsíc, voda, země ve smyslu půdy, krajiny v nejrůznějších podobách (zobrazování prostoru je symbolizováno abstraktními liniemi i konturami připomínajícími reálné předměty nebo barevnými plochami), vzduch (je symbolizován oblaky), oheň (je symbolizován dynamickou šrafurou a barvou) atd.. Centrálním námětem dětských obrazů jsou figury dítěti blízké a dále často také postavy s nadpřirozeným charakterem. Znázorňování nadpřirozených postav je výrazem nevědomé snahy o vyjádření religiozity ve smyslu víry ve všeobecný řád světa. Z těchto uvedených důvodů jsou také dětmi vytvořené pravé obrazy tak oblíbené. Divák v nich nachází zrcadlo své existence, tyto obrazy mu odpovídají na klíčové otázky, které si ve vztahu ke světu klade. Pohled na tyto obrazy stabilizuje jeho psychiku. Jedním z nejdůležitějších znaků těchto obrazů je synkretismus
Návaznosti
MUNI/A/1019/2010, interní kód MU |
|