2012
Práce s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
SYSLOVÁ, ZoraZákladní údaje
Originální název
Práce s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Název anglicky
The work with children from the soci-culturaly handicap enviroment
Autoři
Vydání
Praha, 9 s. ŠVP a evaluace v mateřské škole. 11. aktualizace, 2012
Nakladatel
Verlag Dashöfer
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Přehledové a vzdělávací texty
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISSN
Klíčová slova česky
sociální znevýhodnění; mateřská škola; děti s odlišným mateřským jazykem
Klíčová slova anglicky
social handicape; kiondergarten; children with different mother language
Změněno: 11. 11. 2012 19:39, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje problematice vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v mateřských školách. Zaměřuje se na vyjasnění velmi roztříštěné terminologie týkající se poskytování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na vyrovnávání jejich příležitostí ve vzdělávání. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Kromě pozitivní podpory ale mohou být děti v mateřské škole vystaveny šikaně, diskriminaci i dalším negativním aspektům socializace.
Anglicky
The contribution aids to education of children from socio-cultural handicap and to realization of timely care in kindergartens. It directs to clarify very different terminology concerning of giving support to children with special educational needs with respect of equalization their chances in education. It comes out of researches which confirm that the social-cultural handicap children could be safety in kindergartens where they can balance the social and emotional deprivation from the family. Besides of positive support children can be exposed by bullying, discrimination and the next negative aspects of socialization in kindergarten.