k 2012

Množinové operace v úlohách školské matematiky

BERÁNEK, Jaroslav

Základní údaje

Originální název

Množinové operace v úlohách školské matematiky

Název anglicky

Set operations in school mathematics problems

Vydání

XXX International Colloquium on the Management of Educational Process, 2012

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Množinové operace; princip inkluze a exkluze

Klíčová slova anglicky

Set operations; principle of inclusion and exclusion

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2013 14:13, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních školách. Obsahuje několik netradičních úloh a problémů z elementární teorie množin, které slouží k prohloubení a doplnění znalostí studentů z této oblasti, specielně pro budoucí učitele matematiky. Lze je rovněž využít pro práci s nadanými studenty na matematiku na středních školách. V první části příspěvku je uveden problém doplňující a zobecňující princip inkluze a exkluze, v další části je obsaženo jeho využití v teorii metrických prostorů a elementární geometrii.

Anglicky

The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of secondary school mathematics teaching. This article contains special and not very typical tasks and problems of elementary set theory, suitable for extending and completing student’s knowledge in this field, especially for future teachers. It is possible to use these ideas at secondary schools while working with students gifted in mathematics. In the first part of the article there are introduced problems complementing and following the principle of inclusion and exclusion, in the second part there is shown the exploitation of set operations in the theory of metric spaces and in elementary geometry.