Detailed Information on Publication Record
2011
Experience with Health Education in Basic School
MUŽÍKOVÁ, Leona and Vladislav MUŽÍKBasic information
Original name
Experience with Health Education in Basic School
Name in Czech
Zkušenosti s výchovou ke zdraví v českém základním vzdělávání
Authors
MUŽÍKOVÁ, Leona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E., SOLLÁROVÁ, E. et al. HEALTH EDUCATION: CZECH-SLOVAK EXPERIENCES, p. 135-162, 28 pp. 2011
Publisher
Masaryk University
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00060051
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5723-4
Keywords (in Czech)
výchova ke zdraví; tělesná výchova; rámcový vzdělávací program; školní vzdělávací program; projektované kurikulum; realizované kurikulum; výzkum výchovy ke zdraví; výzkum tělesné výchovy
Keywords in English
health education; physical education; framework educational programme; school educational programme; designed form of the curriculum; implemented curriculum; research in health education; research in physical education
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 27/2/2013 19:25, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
V originále
The chapter deals with health education as a newly emerging educational field of basic education as well as a subject of curricular research. Within the Czech Framework Educational Programme health education is together with physical education part of the educational area Humans and Health. Curricular research which focuses on health education and physical education uncovers the difficulties of implementing health education into school practice. Research in health education as well as research in physical education indicates that the stated educational fields show discrepancies between the designed form of the curriculum and its implementation in the school practice. Therefore, this chapter focuses on the research findings and suggestions, which can contribute to improving the quality of health education as well as physical education in basic education.
In Czech
Kapitola představuje výchovu ke zdraví jako nově se formující vzdělávací obor základního vzdělávání i jako předmět kurikulárního výzkumu. V českém rámcovém vzdělávacím programu je výchova ke zdraví spolu s tělesnou výchovou součástí vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Kurikulární výzkumy zaměřené na výchovu ke zdraví a na tělesnou výchovu odkrývají potíže, s nimiž se potýká implementace výchovy ke zdraví do školní praxe. Výzkumy výchovy ke zdraví i výzkumy tělesné výchovy rovněž naznačují, že v uvedených vzdělávacích oborech existuje nesoulad mezi projektovanou formou kurikula a její realizací ve školní praxi. Kapitola se proto zaměřuje na výzkumné poznatky a podněty, které mohou přispět ke zkvalitnění výchovy ke zdraví a tělesné výchovy v základním vzdělávání.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|