C 2011

Experience with Health Education in Basic School

MUŽÍKOVÁ, Leona and Vladislav MUŽÍK

Basic information

Original name

Experience with Health Education in Basic School

Name in Czech

Zkušenosti s výchovou ke zdraví v českém základním vzdělávání

Authors

MUŽÍKOVÁ, Leona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E., SOLLÁROVÁ, E. et al. HEALTH EDUCATION: CZECH-SLOVAK EXPERIENCES, p. 135-162, 28 pp. 2011

Publisher

Masaryk University

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00060051

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5723-4

Keywords (in Czech)

výchova ke zdraví; tělesná výchova; rámcový vzdělávací program; školní vzdělávací program; projektované kurikulum; realizované kurikulum; výzkum výchovy ke zdraví; výzkum tělesné výchovy

Keywords in English

health education; physical education; framework educational programme; school educational programme; designed form of the curriculum; implemented curriculum; research in health education; research in physical education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/2/2013 19:25, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Abstract

V originále

The chapter deals with health education as a newly emerging educational field of basic education as well as a subject of curricular research. Within the Czech Framework Educational Programme health education is together with physical education part of the educational area Humans and Health. Curricular research which focuses on health education and physical education uncovers the difficulties of implementing health education into school practice. Research in health education as well as research in physical education indicates that the stated educational fields show discrepancies between the designed form of the curriculum and its implementation in the school practice. Therefore, this chapter focuses on the research findings and suggestions, which can contribute to improving the quality of health education as well as physical education in basic education.

In Czech

Kapitola představuje výchovu ke zdraví jako nově se formující vzdělávací obor základního vzdělávání i jako předmět kurikulárního výzkumu. V českém rámcovém vzdělávacím programu je výchova ke zdraví spolu s tělesnou výchovou součástí vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Kurikulární výzkumy zaměřené na výchovu ke zdraví a na tělesnou výchovu odkrývají potíže, s nimiž se potýká implementace výchovy ke zdraví do školní praxe. Výzkumy výchovy ke zdraví i výzkumy tělesné výchovy rovněž naznačují, že v uvedených vzdělávacích oborech existuje nesoulad mezi projektovanou formou kurikula a její realizací ve školní praxi. Kapitola se proto zaměřuje na výzkumné poznatky a podněty, které mohou přispět ke zkvalitnění výchovy ke zdraví a tělesné výchovy v základním vzdělávání.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century