2012
How Can Economist Contribute to the Research of Charitable Giving?
HLADKÁ, MarieZákladní údaje
Originální název
How Can Economist Contribute to the Research of Charitable Giving?
Název česky
Jak mohou ekonomové přispět k výzkumu dárcovství?
Autoři
HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1st edition. Brno, Proceedings of the 16th international conference - Modern and current trends in the public sector research, od s. 201-209, 9 s. 2012
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/12:00067417
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-210-5822-4
UT WoS
000319634100021
Klíčová slova česky
Altruismus; dárcovství; filantropie; warm-glow efekt
Klíčová slova anglicky
Altruism; charitable giving; philanthropy; warm-glow theory
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2014 08:40, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
The topic of philanthropy has been receiving attention internationally for several decades. Like other areas of nonprofit studies, charitable giving and volunteering are attracting more and more attention from researchers in a wide variety of disciplines including economics. Even though philanthropy tends to be considered a sociological theme rather than an economic one, it poses a lot of questions that challenge economists too. My research questions are as follows: How can economists contribute to the theory of philanthropy? Can we consider voluntary giving a demonstration of generosity rather than market-based solutions? I intend to examine the terms that are used in the theory of public economics and to use them to look at the issues of philanthropy. They are e.g. the Samaritan’s dilemma; the prisoner’s dilemma; or the free-rider problem.
Česky
Tématu filantropie se na mezinárodním poli dostává pozornosti již několik desetiletí. Stejně jako ostatní oblasti neziskových studií, dárcovství a dobrovolnictví přitahují stále větší pozornost výzkumných pracovníků v celé řadě oborů, včetně ekonomie. Přestože filantropie má tendenci být považována za sociologické téma, spíše než ekonomické, nalezneme v této oblasti mnoho otázek, které jsou výzvou spíše pro ekonomy. Mé výzkumné otázky jsou následující: Jak mohou ekonomové přispět k teorii filantropie? Můžeme považovat dobrovolné dárcovství za projev velkorysosti nebo za tržní rozhodnutí? V příspěvku se budu dále také zabývat termíny užívanými ve veřejné ekonomii a současně v oblasti filantropie. Jedná se např. o Samaritánovo dilema, vězňovo dilema nebo problém černého pasažérství.
Návaznosti
MUNI/A/0983/2011, interní kód MU |
|