D 2012

How Can Economist Contribute to the Research of Charitable Giving?

HLADKÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

How Can Economist Contribute to the Research of Charitable Giving?

Název česky

Jak mohou ekonomové přispět k výzkumu dárcovství?

Autoři

HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1st edition. Brno, Proceedings of the 16th international conference - Modern and current trends in the public sector research, od s. 201-209, 9 s. 2012

Nakladatel

Masaryk University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/12:00067417

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-5822-4

UT WoS

000319634100021

Klíčová slova česky

Altruismus; dárcovství; filantropie; warm-glow efekt

Klíčová slova anglicky

Altruism; charitable giving; philanthropy; warm-glow theory

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2014 08:40, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

The topic of philanthropy has been receiving attention internationally for several decades. Like other areas of nonprofit studies, charitable giving and volunteering are attracting more and more attention from researchers in a wide variety of disciplines including economics. Even though philanthropy tends to be considered a sociological theme rather than an economic one, it poses a lot of questions that challenge economists too. My research questions are as follows: How can economists contribute to the theory of philanthropy? Can we consider voluntary giving a demonstration of generosity rather than market-based solutions? I intend to examine the terms that are used in the theory of public economics and to use them to look at the issues of philanthropy. They are e.g. the Samaritan’s dilemma; the prisoner’s dilemma; or the free-rider problem.

Česky

Tématu filantropie se na mezinárodním poli dostává pozornosti již několik desetiletí. Stejně jako ostatní oblasti neziskových studií, dárcovství a dobrovolnictví přitahují stále větší pozornost výzkumných pracovníků v celé řadě oborů, včetně ekonomie. Přestože filantropie má tendenci být považována za sociologické téma, spíše než ekonomické, nalezneme v této oblasti mnoho otázek, které jsou výzvou spíše pro ekonomy. Mé výzkumné otázky jsou následující: Jak mohou ekonomové přispět k teorii filantropie? Můžeme považovat dobrovolné dárcovství za projev velkorysosti nebo za tržní rozhodnutí? V příspěvku se budu dále také zabývat termíny užívanými ve veřejné ekonomii a současně v oblasti filantropie. Jedná se např. o Samaritánovo dilema, vězňovo dilema nebo problém černého pasažérství.

Návaznosti

MUNI/A/0983/2011, interní kód MU
Název: Hodnocení kvality veřejných politik v kontextu restriktivních omezení veřejných financí
Investor: Masarykova univerzita, Hodnocení kvality veřejných politik v kontextu restriktivních omezení veřejných financí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty