Detailed Information on Publication Record
2012
Nehmotná aktiva. Pozemky, budovy, zařízení. Leasingy. Investice do nemovitostí.
HÝBLOVÁ, EvaBasic information
Original name
Nehmotná aktiva. Pozemky, budovy, zařízení. Leasingy. Investice do nemovitostí.
Name (in English)
Intangible Assets. Property, Plant and Equipment. Leases. Investment Property.
Authors
HÝBLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Implemetace IFRS do malých a středních podniků, p. 44-67, 23 pp. 2012
Publisher
Wolters Kluwer. Česká republika
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/12:00057437
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-7357-866-4
Keywords (in Czech)
Mezinárodní standardy účetního výkaznictví; účetní závěrka; malé a střední podniky; vykazování.
Keywords in English
International Financial Reporting Standards; Financial Statements; Small and Medium-sized Enterprises; Financial Reporting.
Tags
Reviewed
Změněno: 3/6/2013 14:01, Ing. Eva Hýblová, Ph.D.
V originále
Nové informační technologie, rozvoj mezinárodní ekonomické spolupráce a propojenost trhů vyvolávají potřebu nadnárodních, celosvětově platných a uznávaných účetních norem. Těmto požadavkům odpovídají např. Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS), využívané především v Evropě. Problémem České republiky, ale i ostatních členských zemí Evropské unie je, že národní legislativa neumožňuje z výkazů sestavených podle IFRS stanovit základ daně z příjmů, a tak podniky musí sestavovat výkazy paralelně podle dvou různých standardů, což představuje velkou administrativní zátěž. Dalším problémem je, že zveřejňované informace podle plných IFRS jsou pro malé a střední podniky (MSP) zbytečné a mnohdy náklady na plnou konsistenci přesahují jejich přínosy. Bylo prokázáno, že při výpočtu základu daně musí podniky upravit svůj výsledek hospodaření o vlivy vyplývající z rozdílů mezi IFRS a českou účetní legislativou. Také hodnoty ukazatelů finanční analýzy vypočtené z účetní závěrky podle IFRS a české účetní legislativy jsou odlišné. Je také možno konstatovat, že malé a střední podniky v České republice ve své většině nevykazují podle IFRS, nejsou na vykazování podle IFRS pro SME připraveny. Případnému legislativnímu ustanovení povinnosti vykazovat podle IFRS pro SME by tak měla předcházet zejména opatření vedoucí ke snížení administrativní zátěže.
In English
New information technologies, development of international economic collaboration and market interconnection call for the need of multinational, globally applicable and acknowledged financial reporting standards. These requirements are met e.g. by International Financing Reporting Standards (IFRS) used mainly in Europe. The information disclosed according to full IFRS standards is sometimes too superfluous for users of SMEs financial statements and very often the cost of its full consistence exceeds its contributions. Another problem, which is specific for the Czech Republic is that the national legislation does not allow calculation of the income tax base from the statements prepared according to IFRS standards and thus the companies also have to prepare the statements according to Czech legislation in parallel, which represents a tremendous administrative burden. It has been proved that upon the income tax base calculation companies have to adapt their accounting result with influences following from the differences between IFRS and the Czech accounting legislation. Financial analyses indicators calculated from the financial statements according to IFRS and according to the Czech accounting legislation are different as well. It can be also said that majority of SMEs in the Czech Republic do not report according to IFRS and they are not prepared to report according to IFRS. Eventual legislative provisions of the obligation to report under IFRS for SMEs should be thus preceded mainly by measures reducing administrative burden.
Links
GA402/09/0225, research and development project |
|