2012
Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury
STREJČKOVÁ, DagmarZákladní údaje
Originální název
Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury
Název česky
Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury
Název anglicky
Aspects of Realization of Media Education in the Instruction of Czech Language and Literature Teachers
Autoři
STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. od s. 35-46, 12 s. 2012
Nakladatel
Societas Scientiarum Olomucensis II
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00060514
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-87533-03-1
Klíčová slova česky
mediální výchova; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; český jazyk a literatura; didaktické metody; vyučovací formy; výzkum
Klíčová slova anglicky
media education; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature; educational methods; teaching forms; research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 10:59, PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá aspekty realizace průřezového tématu Mediální výchova ve výuce učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol. Článek shrnuje dílčí výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na realizaci mediální výchovy. Empirické šetření mělo charakter šetření výběrového a jeho respondenty byli učitelé vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. V článku byl představen výzkumný problém včetně výzkumných otázek a hypotéz, pojednáno bylo o výzkumném nástroji a výzkumném souboru, včetně sběru a analýzy získaných dat. Ve výzkumu byly použity statistické metody. Dále byly shrnuty výsledky výzkumného šetření a analyzováno splnění cílů a vyhodnocení hypotéz. Výzkum přinesl poznatky o současném stavu implementace mediální výchovy do výuky českého jazyka na brněnských základních školách. Bylo zjištěno, že nejčastěji je průřezové téma Mediální výchova zařazeno do slohového vyučování. Výzkumné šetření se dále zaměřilo rovněž na uplatnění zjištění didaktických metod a vyučovacích forem u učitelů českého jazyka při výuce průřezového tématu Mediální výchova.
Anglicky
The paper deals with the aspects of realization of a cross-section theme in the Media Education of Czech language and literature teachers in the upper elementary schools. The paper summarizes partial results of questionnaire survey which focuses on the realization of Media Education. Empirical research had selection character and its respondents were teachers of Czech language and literature in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. In the paper there was presented the research problem, including the research question and hypothesis, the research instrument and research file, counting collection and analysis of gained data. In the research the statistics procedure was utilized. Summarized results of research were presented and analysed fulfilment of aims and assessment of hypothesis. The research brought findings in the current state of incorporation of the Media Education in the instruction of Czech language and literature on the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. It was found out that the most frequent is implementation of Media education in stylistic education than in literature and linguistic education. The research directs at the use of educational methods and teaching forms of Czech language and literature teachers at instruction of the Media Education as well.