D 2012

Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury

STREJČKOVÁ, Dagmar

Základní údaje

Originální název

Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury

Název česky

Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury

Název anglicky

Aspects of Realization of Media Education in the Instruction of Czech Language and Literature Teachers

Autoři

STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. od s. 35-46, 12 s. 2012

Nakladatel

Societas Scientiarum Olomucensis II

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00060514

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-87533-03-1

Klíčová slova česky

mediální výchova; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; český jazyk a literatura; didaktické metody; vyučovací formy; výzkum

Klíčová slova anglicky

media education; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature; educational methods; teaching forms; research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 10:59, PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá aspekty realizace průřezového tématu Mediální výchova ve výuce učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol. Článek shrnuje dílčí výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na realizaci mediální výchovy. Empirické šetření mělo charakter šetření výběrového a jeho respondenty byli učitelé vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. V článku byl představen výzkumný problém včetně výzkumných otázek a hypotéz, pojednáno bylo o výzkumném nástroji a výzkumném souboru, včetně sběru a analýzy získaných dat. Ve výzkumu byly použity statistické metody. Dále byly shrnuty výsledky výzkumného šetření a analyzováno splnění cílů a vyhodnocení hypotéz. Výzkum přinesl poznatky o současném stavu implementace mediální výchovy do výuky českého jazyka na brněnských základních školách. Bylo zjištěno, že nejčastěji je průřezové téma Mediální výchova zařazeno do slohového vyučování. Výzkumné šetření se dále zaměřilo rovněž na uplatnění zjištění didaktických metod a vyučovacích forem u učitelů českého jazyka při výuce průřezového tématu Mediální výchova.

Anglicky

The paper deals with the aspects of realization of a cross-section theme in the Media Education of Czech language and literature teachers in the upper elementary schools. The paper summarizes partial results of questionnaire survey which focuses on the realization of Media Education. Empirical research had selection character and its respondents were teachers of Czech language and literature in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. In the paper there was presented the research problem, including the research question and hypothesis, the research instrument and research file, counting collection and analysis of gained data. In the research the statistics procedure was utilized. Summarized results of research were presented and analysed fulfilment of aims and assessment of hypothesis. The research brought findings in the current state of incorporation of the Media Education in the instruction of Czech language and literature on the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. It was found out that the most frequent is implementation of Media education in stylistic education than in literature and linguistic education. The research directs at the use of educational methods and teaching forms of Czech language and literature teachers at instruction of the Media Education as well.