2012
A simple in-class experiment on the efficient production of the pure public good touching the median voter theorem
RAGUSEO, Domenico, Martin KLUS a Jiří ŠPALEKZákladní údaje
Originální název
A simple in-class experiment on the efficient production of the pure public good touching the median voter theorem
Název česky
Jednoduchý výukový experiment zkoumající efektivní produkci čistého veřejného statku s aspektem chování voliče mediána
Autoři
RAGUSEO, Domenico (380 Itálie, domácí), Martin KLUS (703 Slovensko) a Jiří ŠPALEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2012, 1211-8516
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/12:00060650
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
Efektivnost; Experiment; Černý pasažér; Volič medián; Veřejná volba; Veřejný statek
Klíčová slova anglicky
Efficiency; Experiment; Free rider; Game; Median voter; Public choice; Public good
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 4. 2013 14:02, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
The paper show possibilities of introducing modern methods into public economy and finance teaching. We present in-class experiment which illustrates one of typical model from political economy - the median voter theorem. Students are endowed with cards that represent their preferences on different levels of the public good production. They compare benefit they can get from different levels of public good (these levels represent three candidates) and then they vote for the most preferred level. This process continues for several rounds, with a new election taking place with a different sample of students. The in-class experiment demonstrates that the simplicity of the median voter theorem, when there are more than two candidates, provides only an imprecise prediction of the collective choice. The methodology of the experiment is enriched by the statistical analysis of experimental results from experiment cartied out by the authors in Czech Republic and Slovakia.
Česky
Článek ukazuje možnosti a limity využití metody ekonomckého experimentu ve výuce. Na příklad modelu vztahu voliče mediána a efektivní prodekce veřejného statku ukazuje způsob, jakým mohou studenti složitější ekonomické vztahy pochopit díky vlastní zkušenosti v rámci experimentu. Výsledky se opírají o experimenty provedené s českými a slovenskými studenty.