J 2012

A simple in-class experiment on the efficient production of the pure public good touching the median voter theorem

RAGUSEO, Domenico, Martin KLUS a Jiří ŠPALEK

Základní údaje

Originální název

A simple in-class experiment on the efficient production of the pure public good touching the median voter theorem

Název česky

Jednoduchý výukový experiment zkoumající efektivní produkci čistého veřejného statku s aspektem chování voliče mediána

Autoři

RAGUSEO, Domenico (380 Itálie, domácí), Martin KLUS (703 Slovensko) a Jiří ŠPALEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Acta universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2012, 1211-8516

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/12:00060650

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

Efektivnost; Experiment; Černý pasažér; Volič medián; Veřejná volba; Veřejný statek

Klíčová slova anglicky

Efficiency; Experiment; Free rider; Game; Median voter; Public choice; Public good

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 4. 2013 14:02, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

The paper show possibilities of introducing modern methods into public economy and finance teaching. We present in-class experiment which illustrates one of typical model from political economy - the median voter theorem. Students are endowed with cards that represent their preferences on different levels of the public good production. They compare benefit they can get from different levels of public good (these levels represent three candidates) and then they vote for the most preferred level. This process continues for several rounds, with a new election taking place with a different sample of students. The in-class experiment demonstrates that the simplicity of the median voter theorem, when there are more than two candidates, provides only an imprecise prediction of the collective choice. The methodology of the experiment is enriched by the statistical analysis of experimental results from experiment cartied out by the authors in Czech Republic and Slovakia.

Česky

Článek ukazuje možnosti a limity využití metody ekonomckého experimentu ve výuce. Na příklad modelu vztahu voliče mediána a efektivní prodekce veřejného statku ukazuje způsob, jakým mohou studenti složitější ekonomické vztahy pochopit díky vlastní zkušenosti v rámci experimentu. Výsledky se opírají o experimenty provedené s českými a slovenskými studenty.

Přiložené soubory

Raguseo_Klus_Spalek.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru