RAGUSEO, Domenico, Martin KLUS a Jiří ŠPALEK. A simple in-class experiment on the efficient production of the pure public good touching the median voter theorem. Acta universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2012, roč. 60, č. 4, s. 319-326. ISSN 1211-8516.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A simple in-class experiment on the efficient production of the pure public good touching the median voter theorem
Název česky Jednoduchý výukový experiment zkoumající efektivní produkci čistého veřejného statku s aspektem chování voliče mediána
Autoři RAGUSEO, Domenico (380 Itálie, domácí), Martin KLUS (703 Slovensko) a Jiří ŠPALEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Acta universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2012, 1211-8516.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/12:00060650
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky Efektivnost; Experiment; Černý pasažér; Volič medián; Veřejná volba; Veřejný statek
Klíčová slova anglicky Efficiency; Experiment; Free rider; Game; Median voter; Public choice; Public good
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 23. 4. 2013 14:02.
Anotace
The paper show possibilities of introducing modern methods into public economy and finance teaching. We present in-class experiment which illustrates one of typical model from political economy - the median voter theorem. Students are endowed with cards that represent their preferences on different levels of the public good production. They compare benefit they can get from different levels of public good (these levels represent three candidates) and then they vote for the most preferred level. This process continues for several rounds, with a new election taking place with a different sample of students. The in-class experiment demonstrates that the simplicity of the median voter theorem, when there are more than two candidates, provides only an imprecise prediction of the collective choice. The methodology of the experiment is enriched by the statistical analysis of experimental results from experiment cartied out by the authors in Czech Republic and Slovakia.
Anotace česky
Článek ukazuje možnosti a limity využití metody ekonomckého experimentu ve výuce. Na příklad modelu vztahu voliče mediána a efektivní prodekce veřejného statku ukazuje způsob, jakým mohou studenti složitější ekonomické vztahy pochopit díky vlastní zkušenosti v rámci experimentu. Výsledky se opírají o experimenty provedené s českými a slovenskými studenty.
VytisknoutZobrazeno: 25. 5. 2024 14:17