SOURALOVÁ, Adéla. "Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání ("You do not buy love, you buy a service": (re)construction of child care in care placement agencies). Gender - rovné příležitosti - výzkum. Praha: SoÚ AV ČR, 2012, vol. 13, 1/2012, p. 33-42. ISSN 1213-0028.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání
Name in Czech "Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání
Name (in English) "You do not buy love, you buy a service": (re)construction of child care in care placement agencies
Authors SOURALOVÁ, Adéla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Gender - rovné příležitosti - výzkum, Praha, SoÚ AV ČR, 2012, 1213-0028.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/12:00060672
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) péče o děti agentury
Keywords in English child care care placement agencies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D., učo 144154. Changed: 30/11/2015 15:29.
Abstract
Téma slaďování soukromého a pracovního života se stalo jednou z hlavních agend feministického výzkumu v ČR. Tyto výzkumy konstatovaly nedostatečnou institucionální podporu těch rodin, v nichž rodiče z různých důvodů nastupují na trh práce a péče o děti musí být delegována na třetího aktéra. Nedostatek státem podporovaných předškolních zařízení pro děti ve věku do tří let vedl v posledních deseti letech k nárůstu počtu soukromých agentur poskytujících a zprostředkovávajících péči o děti. Tyto agentury bývají situované především ve větších městech a jsou zaměřeny na specifický typ klientely. Příspěvek přináší závěry kvalitativního výzkumu, v jehož rámci byly realizovány rozhovory s majitelkami těchto agentur. Výzkum si kladl za cíl zachytit procesy privatizace, komodifikace a profesionalizace péče v prostředí těchto agentur. Text se zaměřuje na profesionalizaci péče skrze instituce agentur a bude sledovat pohled na delegovanou péči o děti ze strany těch, kteří tuto službu nabízejí.
Abstract (in English)
During the last couple of decades, paid childcare has become one of the central issues of feminist research. Agencies mediating childcare are a relatively new actor in childcare arrangements in the Czech Republic. This article argues that these agencies do not fill a gap in the market by offering childcare. Far from providing simple supply that reacts to a market demand, the agencies create the demand for specific care. Drawing upon qualitative research conducted with owners of these agencies, the text looks into the ways in which childcare is constructed. The issues of qualified, specialized, and professionalized care are discussed. The article aims to show that childcare in the agencies is deconstructed as a natural female activity and is reconstructed as a gendered activity requiring particular skills that are subjected to professional screening.
PrintDisplayed: 17/8/2024 12:23