J 2012

"Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání

SOURALOVÁ, Adéla

Základní údaje

Originální název

"Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání

Název česky

"Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání

Název anglicky

"You do not buy love, you buy a service": (re)construction of child care in care placement agencies

Autoři

SOURALOVÁ, Adéla (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Gender - rovné příležitosti - výzkum, Praha, SoÚ AV ČR, 2012, 1213-0028

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00060672

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

péče o děti agentury

Klíčová slova anglicky

child care care placement agencies

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2015 15:29, doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.

Anotace

V originále

Téma slaďování soukromého a pracovního života se stalo jednou z hlavních agend feministického výzkumu v ČR. Tyto výzkumy konstatovaly nedostatečnou institucionální podporu těch rodin, v nichž rodiče z různých důvodů nastupují na trh práce a péče o děti musí být delegována na třetího aktéra. Nedostatek státem podporovaných předškolních zařízení pro děti ve věku do tří let vedl v posledních deseti letech k nárůstu počtu soukromých agentur poskytujících a zprostředkovávajících péči o děti. Tyto agentury bývají situované především ve větších městech a jsou zaměřeny na specifický typ klientely. Příspěvek přináší závěry kvalitativního výzkumu, v jehož rámci byly realizovány rozhovory s majitelkami těchto agentur. Výzkum si kladl za cíl zachytit procesy privatizace, komodifikace a profesionalizace péče v prostředí těchto agentur. Text se zaměřuje na profesionalizaci péče skrze instituce agentur a bude sledovat pohled na delegovanou péči o děti ze strany těch, kteří tuto službu nabízejí.

Anglicky

During the last couple of decades, paid childcare has become one of the central issues of feminist research. Agencies mediating childcare are a relatively new actor in childcare arrangements in the Czech Republic. This article argues that these agencies do not fill a gap in the market by offering childcare. Far from providing simple supply that reacts to a market demand, the agencies create the demand for specific care. Drawing upon qualitative research conducted with owners of these agencies, the text looks into the ways in which childcare is constructed. The issues of qualified, specialized, and professionalized care are discussed. The article aims to show that childcare in the agencies is deconstructed as a natural female activity and is reconstructed as a gendered activity requiring particular skills that are subjected to professional screening.