2012
"Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání
SOURALOVÁ, AdélaZákladní údaje
Originální název
"Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání
Název česky
"Nekupujete si lásku, kupujete si službu“: (re)konstrukce péče o děti v prostředí agentur na hlídání
Název anglicky
"You do not buy love, you buy a service": (re)construction of child care in care placement agencies
Autoři
SOURALOVÁ, Adéla (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Gender - rovné příležitosti - výzkum, Praha, SoÚ AV ČR, 2012, 1213-0028
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/12:00060672
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
péče o děti agentury
Klíčová slova anglicky
child care care placement agencies
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2015 15:29, doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
V originále
Téma slaďování soukromého a pracovního života se stalo jednou z hlavních agend feministického výzkumu v ČR. Tyto výzkumy konstatovaly nedostatečnou institucionální podporu těch rodin, v nichž rodiče z různých důvodů nastupují na trh práce a péče o děti musí být delegována na třetího aktéra. Nedostatek státem podporovaných předškolních zařízení pro děti ve věku do tří let vedl v posledních deseti letech k nárůstu počtu soukromých agentur poskytujících a zprostředkovávajících péči o děti. Tyto agentury bývají situované především ve větších městech a jsou zaměřeny na specifický typ klientely. Příspěvek přináší závěry kvalitativního výzkumu, v jehož rámci byly realizovány rozhovory s majitelkami těchto agentur. Výzkum si kladl za cíl zachytit procesy privatizace, komodifikace a profesionalizace péče v prostředí těchto agentur. Text se zaměřuje na profesionalizaci péče skrze instituce agentur a bude sledovat pohled na delegovanou péči o děti ze strany těch, kteří tuto službu nabízejí.
Anglicky
During the last couple of decades, paid childcare has become one of the central issues of feminist research. Agencies mediating childcare are a relatively new actor in childcare arrangements in the Czech Republic. This article argues that these agencies do not fill a gap in the market by offering childcare. Far from providing simple supply that reacts to a market demand, the agencies create the demand for specific care. Drawing upon qualitative research conducted with owners of these agencies, the text looks into the ways in which childcare is constructed. The issues of qualified, specialized, and professionalized care are discussed. The article aims to show that childcare in the agencies is deconstructed as a natural female activity and is reconstructed as a gendered activity requiring particular skills that are subjected to professional screening.