B 2012

E-learning : učení (se) s online technologiemi

ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ

Základní údaje

Originální název

E-learning : učení (se) s online technologiemi

Název anglicky

E-learning : teaching and learning with online technologies

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr SUDICKÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Praha, 226 s. 2012

Nakladatel

Wolters Kluwer Česká republika

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00060711

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7357-903-6

Klíčová slova česky

e-learning; učení; teorie učení; informační technologie; technologie vzdělávání

Klíčová slova anglicky

e-learning; learning; learning theory; information and communication technologies

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2013 14:29, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Kniha přináší komplexní pohled na problematiku e-learningu. Autoři představují teoretická východiska e-learningu, seznamují s proměnami učení v souvislosti s rozvojem ICT, ale také s klíčovými teoriemi učení. Pozornost je věnována studentům i učitelům učícím (se) v době digitálních technologií. Autoři zde využívají výsledků mnoha empirických výzkumů z oblasti e-learningu. Jednu ze stěžejních kapitol tvoří pedagogická typologie online technologií, která ukazuje možnosti i meze jejich využití v různých podobách výuky či učení se.

Anglicky

Digital technologies are becoming an important medium in many areas of human life, not least in the area of education: they have critical potential with respect to teaching and learning support and constitute a driving force behind innovation processes facilitating the emergence of new learning forms (formal and informal learning) and even entirely new learning approaches, e.g. mobile learning and learning personalization. Although this publication reflects these technological developments, the authors are primarily concerned with e-learning in the context of teaching and learning as such: the book takes into consideration various approaches to learning, e-learning and learning theory as well as empirical field research – including research carried out by the main author. Most chapters thus include a section detailing relevant research findings. The authors of the book likewise draw on their own experience with the long-term application of online technologies in education. E-learning is essentially perceived as an educational process, utilizing online technologies in accordance with ethical principles. The various methods of the application of such technologies are dependent primarily on educational objectives and content, the nature of the educational environment and the needs and capabilities of those involved in the educational process. In addition to aspects of learning in a virtual environment, the publication primarily focuses on the application of online technologies in a traditional classroom setting or on their utilization in so-called blended learning.