2012
Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum
KUČEROVÁ, Silvie a Michal ŠIMÁNĚZákladní údaje
Originální název
Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum
Název česky
Zřízení a zánik českých základních škol v pohraničním regionu v průběhu 20. století – společné rysy dvou fází vývojového kontinua
Autoři
KUČEROVÁ, Silvie (203 Česká republika, garant) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
XV. International Conference of Historical Geographers, August 6–10, 2012, Prague, Czechia, 2012
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00060804
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Czech elementary schools; 20th century; border region; history
Štítky
Změněno: 8. 4. 2013 16:26, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
During the twentieth century Europe witnessed several significant changes of geopolitical situation and particularly the borderland areas, interfacial area of two cultures, concern these events with a special intense. The example of such "geopolitically" affected area has been the Czech-German borderland, where mass population movements occured during the twentieth century. The geopolitical changes impressed into everyday life of residents and without the exception to the schools organization. The paper aims at analysis of events and processes connected with establishing of new elementary schools for Czech minority in North-Bohemian region Ústí nad Labem. Further the aim of the paper is to discuss factors which influenced the intensive school closure several decades later. The example of Ústí nad Labem region is framed into wider historical-geographical context and in the same way, with regard to works by other authors, some of the conclusions can be applied on evolutional trends in regions with similar characteristics. In the paper we try to compare the factors, influencing the establishment and the end of elementary schools in two stages of evolutional continuum, to look for especially their common features as well as conditionalities of border location. Our research is framed by statistical analysis of spatial distribution of Czech elementary schools and further it is based on the study of archival sources about regional schools and interviews with witnesses of local school closure. The paper represents a partial study from two wider projects focused on historical and spatial aspects of development of elementary schools in Czechia.
Česky
Evropa zažila během 20. století několik významných proměn geopolitické situace a zvláště intenzivně tyto události prožívaly pohraniční oblasti, území na styku dvou kultur. Příkladem takového geopoliticky postiženého území je česko-německé pohraničí, kde došlo během 20. století k masovým přesunům obyvatelstva. Geopolitické změny se promítaly do každodenního života tamních obyvatel, tedy i do organizace školství. Tento příspěvek si klade za cíl analyzovat události a procesy spojené se zřizováním nových, zejména českých menšinových, základních škol v severočeském regionu Ústí nad Labem, a následně diskutovat faktory, které měly vliv na masivní uzavírání základních škol o několik desetiletí později. Příklad ústeckého regionu je zarámován do širších historicko-geografických souvislostí a zároveň lze s ohledem na práce jiných autorů mnohé závěry aplikovat na vývojové trendy v dalších regionech tohoto charakteru. V tomto příspěvku chceme porovnat faktory ovlivňující vznik a zánik základních škol ve dvou fázích vývojového kontinua, hledat především jejich společné rysy a podmíněnosti pohraniční polohou. Náš výzkum je zarámován analýzou statistických údajů o prostorovém rozmístění škol a následně se opírá o rozbor archivních pramenů regionálního školství a rozhovory s pamětníky uzavírání základních škol v místě bydliště. Příspěvek představuje dílčí studii dvou rozsáhlejších výzkumů historických a prostorových aspektů vývoje základního školství v Česku.