KOVÁŘOVÁ, Pavla. Ochrana soukromí na internetu z hlediska informačního vzdělávání. In Kovářová, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012, s. 71-83. ISBN 978-80-87500-18-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ochrana soukromí na internetu z hlediska informačního vzdělávání
Název anglicky Protection of the privacy on the internet in terms of information education
Autoři KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Zlín, Trendy v informačním vzdělávání, od s. 71-83, 13 s. 2012.
Nakladatel VeRBuM
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00060893
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87500-18-7
Klíčová slova česky informační bezpečí; informační gramotnost; informační vzdělávání; informační zabezpečení; soukromí; vysokoškolské knihovny
Klíčová slova anglicky information education; information literacy; information safety; information security; privacy; academic libraries
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2013 23:11.
Anotace
Informační vzdělávání patří k činnostem knihoven, především vysokoškolských. Ty ovšem musí reagovat na nové technologie a jejich využití ve společnosti a musí přijmout nová témata, mezi která patří i ochrana soukromí na internetu. Tato kapitola si klade za cíl podporu názoru, že ochrana soukromí by měla být do vzdělávacích lekcí zahrnuta, a nabízí možnosti jeho pojetí. Toho se snaží dosáhnout vysvětlením, co vlastně soukromí na internetu znamená, ale také proč by toto téma měli řešit uživatelé i knihovny. Odpovědi na tyto otázky dokládají nejen odkazy na legislativu a strategické dokumenty knihoven a organizací zaměřených na informační vzdělávání, ale také výsledky průzkumů v této oblasti. Na závěr jsou nastíněny různé možnosti, jak se může soukromí na internetu promítnout do běžného chodu knihovny a jakými způsoby lze zahrnout toto téma do lekcí informačního vzdělávání.
Anotace anglicky
Information education is already connected to the activities of libraries, mainly at universities. They, however, have to take into account new technologies and their use in society and they have to adopt new topics, which include a protection of privacy on the Internet. This chapter aims to support that privacy should be included in learning lessons and it offers some tips of its rendition. It seeks to achieve it by an approximation of what actually the privacy on the Internet involves, but also why this issue should be solved by both users and libraries. The answers to these questions support not only by references to legislation and strategic documents of libraries and information organizations focused on education, but also by examples of research in this area. In conclusion, the chapter outlines the different approaches, how can be the protection of privacy on the Internet part of everyday working of library and which ways can it include the topic in information literacy lessons.
Návaznosti
EE2.4.12.0060, projekt VaVNázev: Národní klastr informačního vzdělávání (NAKLIV) - podpora spolupráce, sdílení a transferu znalostí
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:25