STRÁNSKÁ, Zdenka a Eva BRÍDOVÁ. The Impact of Parenting Style on Self-Esteem and Classroom Social Status in Early Adolescents. In International Conference on Communication in Management, Education and Play - CMEP 2012, St. Marienthal, Ostritz, 9-10 September 2012. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Impact of Parenting Style on Self-Esteem and Classroom Social Status in Early Adolescents
Název česky Vliv způsobu výchovy v rodině na sebehodnocení a sociální pozici žáků ve školní třídě
Autoři STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Eva BRÍDOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání International Conference on Communication in Management, Education and Play - CMEP 2012, St. Marienthal, Ostritz, 9-10 September 2012, 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00060939
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky výchova v rodině; způsob výchovy; sebehodnocení; sociální pozice ve školní třídě; pubescence
Klíčová slova anglicky family upbringing; parenting style; self-esteem; classroom social status; early adolescents
Štítky rivok
Změnil Změnila: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Změněno: 14. 11. 2016 15:15.
Anotace
The paper deals with relationships existing among the perceived manner of upbringing within the family on the one hand and pupil's self-esteem and his/her position within the class on the other. This study was implemented within a set of 384 pupils of primary schools in the age of 13 – 15 years. Respondents filled up the Questionnaire for the survey of the way of upbringing within the family (Čáp, Boschek, 1994), the Czech version of Coopersmith's self-esteem questionnaire (Coopersmith, 1981), and the Sociometric questionnaire. The obtained results demonstrated a connection between the perceived manner of family upbringing and the level of self-esteem of pupils. In this context it was also demonstrated that there were differences due to the sex of respondents. However, the link between the perceived manner of family upbringing and the social position of pupils in the class could not be fully proved. The only significant relationships were the emotional relationship of the father to the child and the overall emotional relationships existing within the family.
Anotace česky
Studie zkoumá některé souvislosti mezi percipovaným způsobem výchovy v rodině, sebehodnocením žáka a jeho sociální pozicí ve třídě. Výzkum byl realizován na vzorku 384 žáků základních škol ve věku 13 – 15 let. Respondenti vyplnili Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině (Čáp, Boschek, 1994), českou verzi Coopersmithova dotazníku sebehodnocení (Coopersmith, 1981) a Sociometrický dotazník. Výsledky výzkumu prokázaly souvislost mezi percipovaným způsobem výchovy v rodině a úrovní sebehodnocení žáků. V tomto kontextu byly prokázány také rozdíly vzhledem k pohlaví dospívajících. Souvislost mezi percipovaným způsobem výchovy a sociální pozicí ve skupině školní třídy se nám nepodařilo v plném rozsahu prokázat. Jako významný se zde jeví pouze emoční vztah otce k dítěti a celkový emoční vztah v rodině.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 10:44