Bibliografie - správa publikací, které cituji
JANKO, Tomáš. Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Online. 1. elektron. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 142 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, Sv. 30. ISBN 978-80-210-6400-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6400-2013.
Podrobněji:
https://is.muni.cz/publication/1136135
Bibliografie |
---|
Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16(3), 183–198. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2006.03.001 |
Åberg-Bengtsson, L., von Zeipel, H., Ottosson, T., & Beach, D. (2011). Can we take young pupils? understanding of illustrations for granted? Investigating multi-modally presented learnign-contents in school science and mathematics. Příspěvek prezentovaný na konferenci ECER 2011, Berlín, Německo, září, 2011. |
Anglin, G. J. (1986). Effect of pictures on recall of written prose: How durable are picture effects? Příspěvek prezentovaný na Annual convention of the Association for educational communication and technology, Las Vegas, Nevada, leden, 1986. |
Anglin, G. J., & Stevens, J. T. (1987). Prose-relevant pictures and recall from science text. Příspěvek prezentovaný na Annual convention of the Association for educational communication and technology, Atlanta, Georgia, Únor, 1987. |
Anglin, G. J., Towers, R. L., & Levie, W. H. (1996). Visual message design and learning: The role of static and dynamic illustrations. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on education communications and technology (s. 755–794). New York, Washington, D. C.: Macmillan. |
Anglin, G. J., Vaez, H., & Cunningham, K. L. (2004). Visual representations and learning: The role of static and animated graphic. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on education communications and technology (s. 865–916). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. |
Ballstaedt, S. P. (1997). Wissensvermittlung. Die Gestaltung von Lernmaterial. Weinheim: Psychologie Verlags Union. |
Bílek, M., Myška, K., Sedláček, J., Slabý, A., Turčáni, M., Kubalíková, A., Kamińska-Ostep, & Gulińska, H. (2007). Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Obrazový materiál – možnosti a meze jeho využití ve výuce chemie. Hradec Králové: Miloš Vogar M&V. |
Birkenhauer, J. (1997). Tabellen. In J. Birkenhauer (Hrsg.), Medien: Systematik und praxis. Didaktik der Geographie (s. 115–124). München: Oldenburg. |
Bolling, E., Eccarius, M., Smith, K., & Frick, T. (2004). Instructional illustrations: Intended meanings and learner interpretations. Journal of Visual Literacy, 24(2), 185–204. |
Brody, P. J. (1981). Research on pictures in instructional texts: The need for a broadened perspective. Educational Communication & Technology Journal, 29(2), 93–100. |
Brucker, A. (1988). Das Bild: Wand-, Hand-, und Stehbild. In H. Haubrich, et al., Didaktik der Geographie konkret (s. 61–70). München: Oldenbourg. |
Burnett, Ch., Burtenshaw, D., Foskett, N., & Nagle, G. (2001). Revision express AS and A2 geography (A level revise guides). Harlow: Longman. |
Callow, J. (2003). Talking about visual texts with students. Reading Online, 6(8), 36–52. Dostupné z http://www.readingonline.org/articles/callow/ |
Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students? learning from text. Educational Psychology Review, 14(1), 5–26. DOI: 10.1023/A:1013176309260 |
Cook, M. P. (2006). Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitivne load theory on instructional design priciples. Science Education, 90(6), 1073–1091. DOI: 10.1002/sce.20164 |
Cox, R. (1999). Representation construction, externalized cognition and individual differences. Learning and Instruction, 9(3), 343–363. DOI: 10.1016/S0959-4752(98)00051-6 |
Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. In J. A. Boydston (Ed.), John Dewey: The middle works, 1899–1924, volume 2: 1902–1903 (s. 273–291). Carbondale: South Illinois University Press. |
Dondis, D. A. (1973). A primer of visual literacy. Cambridge, Massachusetts, London: MIT Press. |
Doulík, P., & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich psychogeneze. In J. Škoda & P. Doulík, et al., Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách (s. 8–29). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. |
Duit, R., & Treagust, D. (1998). Learning in science – from behaviorism towards social constructivism and beyond. In B. J. Fraser & K. G. Tobin (Eds.), International handbook of science education. vol. 1. (s. 3–25). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. |
Einsiedler, W., & Martschinke, S. (1997). Elaboriertheit und Strukturiertheit in Schulbuchillustrationen des Grundschulsachunterrichts, Nr. 86, Nürnberg: Institut für Grundschulforschung des Universität Erlangen. |
Elia, I., Gagatsis, A., & Demetriou, A. (2007). The effects of different modes of representation on the solution of one-step additive problems. Learning and Instruction, 17(6), 658–672. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2007.09.011 |
Engelkamp, J., & Pechmann, T. (1988). Kritische Anmerkungen zum Begriff der mentalen Repräsentation. Sprache und Kognition, 7(1), 2–11. |
Evans, M. A, Watson, C., & Willows, D. M. (1987). A naturalistic inquiry into illustration in instructional textbooks. In H. A. Houghton & D. M. Willows (Eds.), The psychology of illustration. vol. 2. Instructional issues (s. 87–111). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. |
Fleiss, J. L. (1981). Statistical methods for rates and proportions (2nd ed.). New York: John Wiley. |
Goldman, S. R. (2003). Learning in complex domains: When and why do multiple representations help? Learning and Instruction, 13(2), 239–244. DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00023-3 |
Goldsmith, E. (1987). The analysis of illustration in theory and practice. In H. A. Houghton & D. M. Willows (Eds.), The psychology of illustration. vol. 2. Instructional issues (s. 53–82). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Goodman, N. (2007). Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia. |
Hancock, J., & Bilham-Boult, A. (2005). Revise GCSE geography. Glasgow: Letts. |
Heinze, C. (2010). Das Bild im Schulbuch. Zur Einführung. In C. Heinze & E. Matthes (Hrsg.), Das Bild im Schulbuch (s. 9–16). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag. |
Heinze, C., & Matthes, E. (2010). Das Bild im Schulbuch. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag. |
Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. |
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základy teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. |
Holešovský, F. (1962/1963). Výtvarné zpracování dějepisných učebnic. Dějepis a zeměpis ve škole. Svazek 5. (s. 278–281). Praha: SPN. |
Houts, P. S., Doak, C. C., Doak, L. G., & Loscalzo, M. J. (2006). The role of pictures in improving health communication: A review of research on attention, comprehension, recall, and adherence. Patient Education and Counseling, 61(2), 173–190. |
Hrabí, L. (2006). Hodnocení grafické informace učebnic přírodopisu. E-Pedagogium, 6(1), 26–32. |
Janík, T. (2009). Obsah vzdělávání. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 138–142). Praha: Portál. |
Janík, T. (2007). Co rozumět termínem „pedagogical content knowledge“? In T. Janík, et al., Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 23–39). Brno: Paido. |
Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido. |
Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135. |
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. |
Janko, T. (2012). Reprezentace obsahu: psychologická východiska a didaktické souvislosti. Pedagogická orientace, 22(1), 23–39. |
Janko, T. (2011). Nonverbální prvky v učebnicích: výsledky analýzy. In T. Janík, P. Najvar, & M. Kubiatko, et al., Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (s. 79–94). Brno: Masarykova univerzita. |
Janko, T. (2010). Posuzování kvalit nonverbálních prvků v učebnicích. In T. Janík, P. Knecht, & P. Najvar, et al., Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 55–71). Brno: Paido. |
Johnsen, E. B. (1993). Textbooks in the kaleidoscope. A critical survey of literature and research on educational texts. Oslo: Scandinavian University Press. |
Kalhous, O., & Obst, O., et al., (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. |
Knecht, P. (2008). Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita. |
Knecht, P. (2006). Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně ZŠ. In J. Maňák & D. Klapko (Ed.). Učebnice pod lupou (s. 85–96). Brno: Paido. |
Knecht, P., & Najvarová, V. (2008). Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 107–120). |
Kools, M., van de Wiel, M. W. J., Ruiter, R. A. C., & Kok, G. (2006). Pictures and text in instructions for medical devices: Effects on recall and actual performance. Patient Education and Counseling, 64(1), 104–111. |
Kosslyn, S. M. (1989). Understanding charts and graphs. Applied Cognitive Psychology, 3, 185–226. DOI: 10.1002/acp.2350030302 |
Kozera, J., & Michovský, V. (1977). Tvorba učebnic. Sborník 1. Strukturní prvky učebnice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |
Kozma, R. (2000). The use of multiple respresentations and the social construction of understanding in chemistry. In M. J. Jacobson & R. Kozma (Ed.), Innovations in science and mathematics education: Advanced design for technologies of learning (s. 11–46). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. |
Kress, G., & van Leeuwen, T. (1990). Reading images. Victoria: Deakin University Press. |
Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159–174. DOI: 10.2307/2529310 |
LaSpina, J. A. (1998). The visual turn and the transformation of the textbook. New York, London: Routledge. |
Lieber, G. (2010). Bildliteralität in Schullehrwerken – Ästetische Zugangsweisen zu einer zeitgemässen Schulbuchillustration. In C. Heinze & E. Matthes (Hrsg.), Das Bild im Schulbuch (s. 57–73). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag. |
Lippstreu, M. (1987). Informationen zu Schulbuchfragen. Heft 58. Beiträge zur Funktion und Gestaltung von Abbildungen. Berlin: Volk und Volkseigener Verlag. |
Levie, W. H. (1987). Research on pictures: A guide to the literature. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 1–27). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Levie, W. H. (1984). Research and theory on pictures and imaginal processes: A taxonomy and selected bibliography. Journal of Visual/Verbal Languaging, 4(2), 7–41. |
Levie, W. H., & Lentz, R. (1982). Effects of text illustrations: A review of research. Educational Communication and Technology, 30(4), 195–233. |
Levin, J. R. (1983). Pictorial strategies for school learning: Practical illustrations. In M. Preslley & J. R. Levin (Eds.), Cognitive strategy research. Educational applications (s. 213–237). New York, Berlin, Heidelberg, Tokyo: North-Holland. |
Levin, J. R. (1981). On functions of pictures in prose. In F. J. Pirozzolo & M. C. Whittrock (Eds.), Neuropsychological processes in reading (s. 203–228). New York: Academic Press. |
Levin, J. R., Anglin, G. J., & Carney, R. N. (1987). On empiricaly validating functions of pictures in prose. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 51–80). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Levin, J. R., & Mayer, R. E. (1993). Understanding illustrations in text. In B. K. Britton, A. Woodward, & M. Binkley (Eds.), Learning from textbooks.Theory and practice (s. 95–113). Hillsdale, New Jersey, Hove, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisher. |
Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and instruction, 13(2), 177–189. |
Lohse, G. L., Biolsi, K., Walker, N., & Rueler, H. (1994). A classification of visual representations. Communications of the A.C.M. 37(12), 36–49. |
Macek, Z. (1984). Obraz jako didaktický prostředek. Pedagogika, 34(4), 453–469. |
Maňák, J. (2009). Materiální didaktické prostředky In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 258–264). Praha: Portál. |
Maňák, J. (2008). Funkce učebnice v moderní škole. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 19–26). Brno: Paido. |
Maňák, J. (2006). Paridův soud aneb komu zlaté jablko. In J. Maňák & D. Klapko (Eds.), Učebnice pod lupou (s. 73–78). Brno: Paido. |
Maňák, J. (1994). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita. |
Maňák J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. |
Mandl, H., & Levin, J. R. (1989). Knowledge acquisition from text and pictures. Amsterdam, London, New York, Tokyo: North-Holland. |
Mandler, J. M. (1983). Representation. In J. M. Flavell & E. M. Markmann (Eds.), Cognitive Development (255–308). New York: Willey. |
Mareš, J. (2011). Učení a subjektivní mapy pojmů. Pedagogika, 61(3), 215–247. |
Mareš, J. (2002). Pedagogicko?psychologický výzkum založený na obrazovém materiálu. Československá psychologie, 46(2), 120?137. |
Mareš, J. (2001a). Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. In J. Čáp & J. Mareš, Psychologie pro učitele (s. 441–471). Praha: Portál. |
Mareš, J. (2001b). Učení z obrazového materiálu. In J. Čáp & J. Mareš (Eds.), Psychologie pro učitele (s. 493–503). Praha: Portál. |
Mareš, J. (1995). Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 45(4), 318–327. |
Marsch, E. E., & White, M. D. (2003). A taxonomy of relationships between images and text. Journal of Documentation, 59(6), 647–672. DOI: 10.1108/00220410310506303 |
Materna, P. (1995). Svět pojmů a logika. Praha: Filosofia |
Mayer, R. E. (2008). Applying the science of learning: Evidence-based principles for the design of the multimedia instruction. American Psychologist, 63(8), 760–769. DOI: 10.1037/0003-066X.63.8.760 |
Mayer, R. E., & Gallini, J. K. (1990). When is an illustration worth ten thousand words? Journal of Educational Psychology, 82(4), 715–726. DOI: 10.1037/0022-0663.82.4.715 |
Mayer, R. E., & Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extensions of a dual-coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86(3), 389–401. DOI: 10.1037/0022-0663.86.3.389 |
McCallum, R. D., & Moore, S. (1999). Not all imagery is created equal: The role of imagery in the comprehension of main ideas in exposition. Journal of Reading Psychology, 20(1), 21–60. DOI: 10.1080/027027199278493 |
McDermott, P. D. (1969). Geographic graphics. Journal of Geography, 68(6), 333–338. DOI: 10.1080/00221346908981127 |
Michovský, V. (1977). Tvorba učebnic. Sborník 2. Strukturní prvky učebnic. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |
Mikk, J. (2000). Textbook: research and writing. Baltische studien zur erziehungs und sozialwissenschaft. Frankfurt: Peter Lang GmbH. |
Mulcahy, P., & Samuels, J. (1987). Three hundred years of illustration in american textbooks. In H. A. Houghton & D. M. Willows (Eds.), The psychology of illustration. vol. 2. Instructional issues (s. 87–111). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Novotný, P. (2007). Vizuální informace ve vybraných učebnicích dějepisu pro 9. ročník základní školy. In T. Janík, P. Knecht, & V. Najvarová (Eds.), Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula (s. 133–140). Brno: Paido. |
Ondráček, J. (1967). Názorné vyučování na základní devítileté škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |
Opwis, K., & Lüer, G. (1996). Modelle der Repräsentation von Wissen. In D. Albert & K. H. Stapf (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie, vol. 5. Gedächtnis (s. 337–432). Göttingen: Hogrefe. |
Palouš, R. (2004). Ars docendi. Praha: Karolinum. |
Paivio, A. (2007). Mind and its evolution. A dual coding theoretical approach. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. |
Paivio, A. (1971). Imagery and mental proceses. New York: Holt, Rinehart and Winston. |
Peeck, J. (1994). Enhancing graphic-effects in instructional texts: Influencing learning activities. In W. Schnotz & R. W. Kulhavy (Eds.), Comprehension of Graphic (s. 291–301). Amsterdam, London, New York, Tokyo: North-Holland. |
Peeck, J. (1993). Increasing picture effects in learning from illustrated text. Learning and Instruction, 3(3), 227–238. DOI: 10.1016/0959-4752(93)90006-L |
Peeck, J. (1987). The role of illustrations in processing and remembering illustrated text. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 115–145). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Massachusetts: MIT Press. |
Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Brno: Masarykova univerzita. |
Pešková, K. (2011). Metodologické aspekty analýzy učebnic německého jazyka z hlediska vizuálních prostředků pro výuku reálií. In T. Janík, P. Najvar, & M. Kubiatko, et al., Kvalita kurikula a výuky: Výzkumné přístupy a nástroje (s. 94–112). Brno: Masarykova univerzita. |
Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Vydavatelstvo Trnavské univerzity. |
Pluskal, M. (1996). Teorie tvorby učebnic a metody jejich zhodnocení (Habilitační práce). Olomouc: Univerzita Palackého. |
Pluskal, M., Bradáč, P., Kraus, P., & Krausová, M. (2003). Společenské složky krajiny. Politická mapa světa. Praha: Alter. |
Porter, A. C. (2002). Measuring the content of instruction: Uses in research and practice. Educational Researcher, 31(7), 3–14. DOI: 10.3102/0013189X031007003 |
Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Towards a theory of conceptual change. Scince Education, 66(4), 211–227. DOI: 10.1002/sce.3730660207 |
Průcha, J. (2009). Školní učebnice. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 265–270). Praha: Portál. |
Průcha, J. (2008). Možnosti výzkumu učebnic ve vztahu k učení. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 27–36). Brno: Paido. |
Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. |
Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido. |
Průcha, J. (1987). Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia. |
Pupala, B. (2009). Revízia didaktického myslenia: Komentár k monotematickemu číslu. Pedagogika, 59(2), 215–220. |
Pýchová, I. (1990). K funkci vizuálií v rozvoji osobnosti žáka. Pedagogika, 40(6), 669–684. |
Reed, S. K. (2006). Cognitive architectures for multimedia learning. Educational Psychologist, 41(2), 87–98. DOI: 10.1207/s15326985ep4102_2 |
Reid, D. J., & Beveridge, M. (1990). Reading illustrated science text: A microcomputer based investigation of children’s strategies. British Journal of Educational Psychology, 60(1), 76–87. DOI: 10.1111/j.2044-8279.1990.tb00923.x |
Riemeier, T. (2005). Biologie verstehen: Die Zelltheorie. Beiträge zur Didaktischen Rekonstruktion 7. Oldenburg: Didaktisches Centrum. |
Ringshausen, G. (1976). Von der Buchillustration zum Unterrichtsmedium. Weinheim: Beltz Verlag. |
Rock, M. (1992). Since when did USA Today become the national design ideal? I. D. Magazíne, 39(2), 34–35. |
Saarnio, D. A. (1993). Understanding aspect of pictures: The development of scene schemata in young children. The Journal of Genetic Psychology, 154(1), 41–51. DOI: 10.1080/00221325.1993.9914720 |
Scaife, M., & Rogers, Y. (1996). External cognition: How do graphical representations work? International Journal of Human-Computer Studies, 45(2), 185–213. DOI: 10.1006/ijhc.1996.0048 |
Scott, W. S., McTigue, E. M., Kim, S., & Jennings, S. K. (2010). Science textbooks? use of graphical representations: A descriptive analysis of four sixth grade science texts. Reading Psychology, 31(3), 301–325. DOI: 10.1080/02702710903256502 |
Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada. |
Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 36(4), 289–308. |
Seufert, T. (2003). Supporting coherence formation in learning from multiple representations. Learning and Instruction, 13(2), 227–237. DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00022-1 |
Schalert, D. L. (1980). The role of illustration in reading comprehension. In R. J. Spiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension: Perspetives from cognitive psychology, linguistic, artifical Inteligence, and education (s. 503–524). Hillsdale, NJ: Erlbaum. |
Scheller, P. (2010). Verständlichkeit im Physikschulbuch. Kriterien und Ergebnisse einer interdisziplinaren Analyse. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. |
Schnotz, W. (2002). Towards an integrated view of learning from text and visual displays. Educational Psychology Review, 14(1), 101–120. DOI: 10.1023/A:1013136727916 |
Schnotz, W., & Bannert, M. (2003). Construction and interference in learning from multiple representation. Learning and Instruction, 13(2), 41–156. DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00017-8 |
Schnotz, W., & Kulhavy, R. W. (1994). Comprehension on graphics. Advances in psychology No. 108. Amsterdam, London, New York, Tokyo: North-Holland. |
Schnotz, W., & Lowe, R. (2003). External and internal representations in multimedia learning. Learning and Instruction, 13(2), 117–123. DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00015-4 |
Schnotz, W., Zink, T., & Pfeiffer, M. (1995). Visualization in learning and instruction: Effect of graphic representation formats on the structure and application of knowledge. Research Report 5. Jena: Friedrich Schiller University; Institute of Psychology. |
Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita. |
Sikorová, Z. (2007). Návrh seznamu hodnotících kritérií pro učebnice základních a středních škol. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 31–39). Brno: Paido. |
Sikorová, Z. (2004). Výběr učebnic na základních a středních školách. Ostrava: Ostravská univerzita. |
Sim, J., & Wright, C. C. (2005). The kappa statistic in reliability studies: Use, interpretation, and sample size requirements. Physical Therapy, 85(3), 257–268. |
Skokan, L., Šípka, E., & Štosková, L. (1982). Zeměpis 7. pro 7. ročník základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. |
Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274. |
Smith, J., & Watkins, H. (1972). An investigation into some aspects of the illustration of primary school books. Reading, 13(2), 32–64. |
Sommern, M. W., Reimann, P., Boshuisen, H. P. A., & Jong, T. (1998). Learning with multiple representations. Amsterdam: Pergamon. |
Spousta, V. (2010). Vizualizace vybraných problémů hraničních pedagogických disciplín. Brno: Masarykova univerzita. |
Spousta, V. (2007). Vizualizace. Gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Brno: Masarykova univerzita. |
Stevenson, B. E. (1948). The MacMillan book of proverbs, maxims and famous phrases. New York: Macmillan |
Stonjek, D. (1997). Bilder als Medien im Erdkundeunterricht. In J. Birkenhauer (Hrsg.), Medien: Systematik und praxis. Didaktik der Geographie (s. 73–92). München: Oldenburg. |
Strnad, E., Uždil, J., & Švec, O. (1954). Školní obraz jeho význam a využití. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |
Stylianidou, F. (2002). Analysis of science textbook pictures about energy and pupils? reading of them. International Journal of Science Education, 24(3), 257–283. DOI: 10.1080/09500690110078905 |
Svatoš, T. (2009). Nové technologie ve vzdělávání. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 271–276). Praha: Portál. |
Škoda, J. (2005). Současné trendy v přírodovědném vzdělávání. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. |
Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Dětská pojetí: teoretická východiska a metodologické aspekty. In M. Janíková & K. Vlčková, et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 117–143). Brno: Paido. |
Škramovská, S. (1985). Transformace vědeckých poznatků do vzdělávacích obsahů. Pedagogika, 35(1), 91–106. |
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. |
Tang, G. M. (1994). Textbook illustrations: A cross-cultural study and its implications for teachers of language minority students. The Journal of Educational Issues of Language Minority Students, 13, 175–194. |
Taylor, L. (2008). Key concepts and medium term planning. Teaching Geography, 33(2), 50–54. |
Thiele, J. (1999). Der künstlerische Blick auf Illustrationen. In J. Thiele (Hrsg.), Experiment Bilderbuch (s. 11–15). Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität. |
Tollingerová, D. (1977). Audiovizuální prostředky a jejich psychologické parametry. In D. Tollingerová & M. Cipro (Eds.), Didaktická technika a pomůcky v socialistické škole. Díl 2. (s. 221–230). Praha: SPN. |
Tomanek, D. (1994). Cases of content: studying content as a part of a curriculum proces. Science Education, 78(2), 73–82. DOI: 10.1002/sce.3730780105 |
Tupý, J. (2009). Cíle a obsahy základního vzdělávání (2. stupeň ZŠ). In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 154–164). Praha: Portál. |
Turkota, J., Fričová, H., Charvát, J., Papík, M., Šupka, J., & Wahla, A. (1980). Základy všeobecnej didaktiky geografie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. |
Väisänen, J. (2005). Visual texts in Finish history textbooks. In E. Bruillard, B. Aamotsbakken, S. V., Knudsen, & M. Horsley (Eds.), Caught in the web or lost in the textbook? Eighth International Conference on Learning and Educational Media (s. 297–304). Utrecht: IARTEM. |
Voisnadou, S., & Brewer, W. E. (1992). Mental models of the Earth. A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535–585. DOI: 10.1016/0010-0285(92)90018-W |
Volkmann, H. (1986). Das Bild im Schülerbuch. In A. Bruckner (Hrsg.), Medien im Geographieunterricht (s. 40–45). Düsseldorf: Pädagogisher Verlag Schwann-Begel. |
Vygotskij, L. S. (1978). Myšlení a řeč. Praha: SPN. |
Wahla, A. (1983). Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN. |
Walford. R. (1995). Geographical textbooks 1930-90. The strange case of the disappearing text. Paradigm, 18, 1–11. |
Waugh, D., & Bushell, T. (2006). Connections. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd. |
Waugh, D., & Bushell, T. (2006). Foundations. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd. |
Waugh, D., & Bushell, T. (2006). Interactions. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd. |
Weinhöfer, M. (2011). Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita. |
Willows, D. M. (1978). A picture is not always worth a thousand words: Pictures as distractors in reading. Journal of Educational Psychology, 70(2), 255–262. DOI: 10.1037/0022-0663.70.2.255 |
Winn, B. (1987). Charts, graphs, and diagrams in educational materials. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 152–193). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. |
Woodward, A. (1993). Do illustrations serve an instructional purpose in U. S. textbooks? In B. K. Britton, A. Woodward, & M. Binkley (Eds.), Learning from textbooks.Theory and practice (s. 115–134). Hillsdale, New Jersey, Hove, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisher. |
Zujev, D. D. (1986). Ako tvoriť učebnice. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. |
Červený, P. et al. (2003). Zeměpis 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: FRAUS. |
Herink, J., & Valenta, V. et al. (2004). Současný svět. Učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia, pro 8 nebo pro 9. ročník. Základy společenského, hospodářského a politického zeměpisu, lidé a příroda – životní prostředí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. |
Chalupa, P. et al. (2003). Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy. Lidé žijí a hospodaří na Zemi. Praha: SPN. |
Chalupa, P. et al., (1994). Lidé a jejich svět. Hospodářský zeměpis pro základní školy. Praha: Prospektrum. |
Marada, M. et al. (2008). Zeměpis 9. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus. |
Mirvald, S., & Štulc, M. (2001). Společenské a hospodářské složky krajiny. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna. |
Šupka, J. et al. (1996). Svět, ve kterém žijeme. Učebnice zeměpisu pro 9. ročník ZŠ. Praha: Prospektrum. |
Voženílek, V. et al. (2003). Zeměpis 5. Hospodářství a společnost. Olomouc: Prodos. |