Přepnout na evidenci publikací, které mě citují.
JANKO, Tomáš. Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Online. 1. elektron. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 142 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, Sv. 30. ISBN 978-80-210-6400-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6400-2013.
Bibliografie
Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16(3), 183–198.
DOI: 10.1016/j.learninstruc.2006.03.001
Åberg-Bengtsson, L., von Zeipel, H., Ottosson, T., & Beach, D. (2011). Can we take young pupils? understanding of illustrations for granted? Investigating multi-modally presented learnign-contents in school science and mathematics. Příspěvek prezentovaný na konferenci ECER 2011, Berlín, Německo, září, 2011.
Anglin, G. J. (1986). Effect of pictures on recall of written prose: How durable are picture effects? Příspěvek prezentovaný na Annual convention of the Association for educational communication and technology, Las Vegas, Nevada, leden, 1986.
Anglin, G. J., & Stevens, J. T. (1987). Prose-relevant pictures and recall from science text. Příspěvek prezentovaný na Annual convention of the Association for educational communication and technology, Atlanta, Georgia, Únor, 1987.
Anglin, G. J., Towers, R. L., & Levie, W. H. (1996). Visual message design and learning: The role of static and dynamic illustrations. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on education communications and technology (s. 755–794). New York, Washington, D. C.: Macmillan.
Anglin, G. J., Vaez, H., & Cunningham, K. L. (2004). Visual representations and learning: The role of static and animated graphic. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research on education communications and technology (s. 865–916). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Ballstaedt, S. P. (1997). Wissensvermittlung. Die Gestaltung von Lernmaterial. Weinheim: Psychologie Verlags Union.
Bílek, M., Myška, K., Sedláček, J., Slabý, A., Turčáni, M., Kubalíková, A., Kamińska-Ostep, & Gulińska, H. (2007). Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Obrazový materiál – možnosti a meze jeho využití ve výuce chemie. Hradec Králové: Miloš Vogar M&V.
Birkenhauer, J. (1997). Tabellen. In J. Birkenhauer (Hrsg.), Medien: Systematik und praxis. Didaktik der Geographie (s. 115–124). München: Oldenburg.
Bolling, E., Eccarius, M., Smith, K., & Frick, T. (2004). Instructional illustrations: Intended meanings and learner interpretations. Journal of Visual Literacy, 24(2), 185–204.
Brody, P. J. (1981). Research on pictures in instructional texts: The need for a broadened perspective. Educational Communication & Technology Journal, 29(2), 93–100.
Brucker, A. (1988). Das Bild: Wand-, Hand-, und Stehbild. In H. Haubrich, et al., Didaktik der Geographie konkret (s. 61–70). München: Oldenbourg.
Burnett, Ch., Burtenshaw, D., Foskett, N., & Nagle, G. (2001). Revision express AS and A2 geography (A level revise guides). Harlow: Longman.
Callow, J. (2003). Talking about visual texts with students. Reading Online, 6(8), 36–52. Dostupné z http://www.readingonline.org/articles/callow/
Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students? learning from text. Educational Psychology Review, 14(1), 5–26.
DOI: 10.1023/A:1013176309260
Cook, M. P. (2006). Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitivne load theory on instructional design priciples. Science Education, 90(6), 1073–1091.
DOI: 10.1002/sce.20164
Cox, R. (1999). Representation construction, externalized cognition and individual differences. Learning and Instruction, 9(3), 343–363.
DOI: 10.1016/S0959-4752(98)00051-6
Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. In J. A. Boydston (Ed.), John Dewey: The middle works, 1899–1924, volume 2: 1902–1903 (s. 273–291). Carbondale: South Illinois University Press.
Dondis, D. A. (1973). A primer of visual literacy. Cambridge, Massachusetts, London: MIT Press.
Doulík, P., & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich psychogeneze. In J. Škoda & P. Doulík, et al., Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách (s. 8–29). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Duit, R., & Treagust, D. (1998). Learning in science – from behaviorism towards social constructivism and beyond. In B. J. Fraser & K. G. Tobin (Eds.), International handbook of science education. vol. 1. (s. 3–25). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Einsiedler, W., & Martschinke, S. (1997). Elaboriertheit und Strukturiertheit in Schulbuchillustrationen des Grundschulsachunterrichts, Nr. 86, Nürnberg: Institut für Grundschulforschung des Universität Erlangen.
Elia, I., Gagatsis, A., & Demetriou, A. (2007). The effects of different modes of representation on the solution of one-step additive problems. Learning and Instruction, 17(6), 658–672.
DOI: 10.1016/j.learninstruc.2007.09.011
Engelkamp, J., & Pechmann, T. (1988). Kritische Anmerkungen zum Begriff der mentalen Repräsentation. Sprache und Kognition, 7(1), 2–11.
Evans, M. A, Watson, C., & Willows, D. M. (1987). A naturalistic inquiry into illustration in instructional textbooks. In H. A. Houghton & D. M. Willows (Eds.), The psychology of illustration. vol. 2. Instructional issues (s. 87–111). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Fleiss, J. L. (1981). Statistical methods for rates and proportions (2nd ed.). New York: John Wiley.
Goldman, S. R. (2003). Learning in complex domains: When and why do multiple representations help? Learning and Instruction, 13(2), 239–244.
DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00023-3
Goldsmith, E. (1987). The analysis of illustration in theory and practice. In H. A. Houghton & D. M. Willows (Eds.), The psychology of illustration. vol. 2. Instructional issues (s. 53–82). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Hancock, J., & Bilham-Boult, A. (2005). Revise GCSE geography. Glasgow: Letts.
Heinze, C. (2010). Das Bild im Schulbuch. Zur Einführung. In C. Heinze & E. Matthes (Hrsg.), Das Bild im Schulbuch (s. 9–16). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag.
Heinze, C., & Matthes, E. (2010). Das Bild im Schulbuch. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag.
Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základy teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Holešovský, F. (1962/1963). Výtvarné zpracování dějepisných učebnic. Dějepis a zeměpis ve škole. Svazek 5. (s. 278–281). Praha: SPN.
Houts, P. S., Doak, C. C., Doak, L. G., & Loscalzo, M. J. (2006). The role of pictures in improving health communication: A review of research on attention, comprehension, recall, and adherence. Patient Education and Counseling, 61(2), 173–190.
Hrabí, L. (2006). Hodnocení grafické informace učebnic přírodopisu. E-Pedagogium, 6(1), 26–32.
Janík, T. (2009). Obsah vzdělávání. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 138–142). Praha: Portál.
Janík, T. (2007). Co rozumět termínem „pedagogical content knowledge“? In T. Janík, et al., Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 23–39). Brno: Paido.
Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
Janko, T. (2012). Reprezentace obsahu: psychologická východiska a didaktické souvislosti. Pedagogická orientace, 22(1), 23–39.
Janko, T. (2011). Nonverbální prvky v učebnicích: výsledky analýzy. In T. Janík, P. Najvar, & M. Kubiatko, et al., Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (s. 79–94). Brno: Masarykova univerzita.
Janko, T. (2010). Posuzování kvalit nonverbálních prvků v učebnicích. In T. Janík, P. Knecht, & P. Najvar, et al., Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 55–71). Brno: Paido.
Johnsen, E. B. (1993). Textbooks in the kaleidoscope. A critical survey of literature and research on educational texts. Oslo: Scandinavian University Press.
Kalhous, O., & Obst, O., et al., (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Knecht, P. (2008). Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
Knecht, P. (2006). Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně ZŠ. In J. Maňák & D. Klapko (Ed.). Učebnice pod lupou (s. 85–96). Brno: Paido.
Knecht, P., & Najvarová, V. (2008). Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 107–120).
Kools, M., van de Wiel, M. W. J., Ruiter, R. A. C., & Kok, G. (2006). Pictures and text in instructions for medical devices: Effects on recall and actual performance. Patient Education and Counseling, 64(1), 104–111.
Kosslyn, S. M. (1989). Understanding charts and graphs. Applied Cognitive Psychology, 3, 185–226.
DOI: 10.1002/acp.2350030302
Kozera, J., & Michovský, V. (1977). Tvorba učebnic. Sborník 1. Strukturní prvky učebnice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Kozma, R. (2000). The use of multiple respresentations and the social construction of understanding in chemistry. In M. J. Jacobson & R. Kozma (Ed.), Innovations in science and mathematics education: Advanced design for technologies of learning (s. 11–46). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (1990). Reading images. Victoria: Deakin University Press.
Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159–174.
DOI: 10.2307/2529310
LaSpina, J. A. (1998). The visual turn and the transformation of the textbook. New York, London: Routledge.
Lieber, G. (2010). Bildliteralität in Schullehrwerken – Ästetische Zugangsweisen zu einer zeitgemässen Schulbuchillustration. In C. Heinze & E. Matthes (Hrsg.), Das Bild im Schulbuch (s. 57–73). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag.
Lippstreu, M. (1987). Informationen zu Schulbuchfragen. Heft 58. Beiträge zur Funktion und Gestaltung von Abbildungen. Berlin: Volk und Volkseigener Verlag.
Levie, W. H. (1987). Research on pictures: A guide to the literature. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 1–27). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Levie, W. H. (1984). Research and theory on pictures and imaginal processes: A taxonomy and selected bibliography. Journal of Visual/Verbal Languaging, 4(2), 7–41.
Levie, W. H., & Lentz, R. (1982). Effects of text illustrations: A review of research. Educational Communication and Technology, 30(4), 195–233.
Levin, J. R. (1983). Pictorial strategies for school learning: Practical illustrations. In M. Preslley & J. R. Levin (Eds.), Cognitive strategy research. Educational applications (s. 213–237). New York, Berlin, Heidelberg, Tokyo: North-Holland.
Levin, J. R. (1981). On functions of pictures in prose. In F. J. Pirozzolo & M. C. Whittrock (Eds.), Neuropsychological processes in reading (s. 203–228). New York: Academic Press.
Levin, J. R., Anglin, G. J., & Carney, R. N. (1987). On empiricaly validating functions of pictures in prose. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 51–80). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Levin, J. R., & Mayer, R. E. (1993). Understanding illustrations in text. In B. K. Britton, A. Woodward, & M. Binkley (Eds.), Learning from textbooks.Theory and practice (s. 95–113). Hillsdale, New Jersey, Hove, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisher.
Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and instruction, 13(2), 177–189.
Lohse, G. L., Biolsi, K., Walker, N., & Rueler, H. (1994). A classification of visual representations. Communications of the A.C.M. 37(12), 36–49.
Macek, Z. (1984). Obraz jako didaktický prostředek. Pedagogika, 34(4), 453–469.
Maňák, J. (2009). Materiální didaktické prostředky In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 258–264). Praha: Portál.
Maňák, J. (2008). Funkce učebnice v moderní škole. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 19–26). Brno: Paido.
Maňák, J. (2006). Paridův soud aneb komu zlaté jablko. In J. Maňák & D. Klapko (Eds.), Učebnice pod lupou (s. 73–78). Brno: Paido.
Maňák, J. (1994). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
Mandl, H., & Levin, J. R. (1989). Knowledge acquisition from text and pictures. Amsterdam, London, New York, Tokyo: North-Holland.
Mandler, J. M. (1983). Representation. In J. M. Flavell & E. M. Markmann (Eds.), Cognitive Development (255–308). New York: Willey.
Mareš, J. (2011). Učení a subjektivní mapy pojmů. Pedagogika, 61(3), 215–247.
Mareš, J. (2002). Pedagogicko?psychologický výzkum založený na obrazovém materiálu. Československá psychologie, 46(2), 120?137.
Mareš, J. (2001a). Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. In J. Čáp & J. Mareš, Psychologie pro učitele (s. 441–471). Praha: Portál.
Mareš, J. (2001b). Učení z obrazového materiálu. In J. Čáp & J. Mareš (Eds.), Psychologie pro učitele (s. 493–503). Praha: Portál.
Mareš, J. (1995). Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 45(4), 318–327.
Marsch, E. E., & White, M. D. (2003). A taxonomy of relationships between images and text. Journal of Documentation, 59(6), 647–672.
DOI: 10.1108/00220410310506303
Materna, P. (1995). Svět pojmů a logika. Praha: Filosofia
Mayer, R. E. (2008). Applying the science of learning: Evidence-based principles for the design of the multimedia instruction. American Psychologist, 63(8), 760–769.
DOI: 10.1037/0003-066X.63.8.760
Mayer, R. E., & Gallini, J. K. (1990). When is an illustration worth ten thousand words? Journal of Educational Psychology, 82(4), 715–726.
DOI: 10.1037/0022-0663.82.4.715
Mayer, R. E., & Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extensions of a dual-coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86(3), 389–401.
DOI: 10.1037/0022-0663.86.3.389
McCallum, R. D., & Moore, S. (1999). Not all imagery is created equal: The role of imagery in the comprehension of main ideas in exposition. Journal of Reading Psychology, 20(1), 21–60.
DOI: 10.1080/027027199278493
McDermott, P. D. (1969). Geographic graphics. Journal of Geography, 68(6), 333–338.
DOI: 10.1080/00221346908981127
Michovský, V. (1977). Tvorba učebnic. Sborník 2. Strukturní prvky učebnic. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Mikk, J. (2000). Textbook: research and writing. Baltische studien zur erziehungs und sozialwissenschaft. Frankfurt: Peter Lang GmbH.
Mulcahy, P., & Samuels, J. (1987). Three hundred years of illustration in american textbooks. In H. A. Houghton & D. M. Willows (Eds.), The psychology of illustration. vol. 2. Instructional issues (s. 87–111). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Novotný, P. (2007). Vizuální informace ve vybraných učebnicích dějepisu pro 9. ročník základní školy. In T. Janík, P. Knecht, & V. Najvarová (Eds.), Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula (s. 133–140). Brno: Paido.
Ondráček, J. (1967). Názorné vyučování na základní devítileté škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Opwis, K., & Lüer, G. (1996). Modelle der Repräsentation von Wissen. In D. Albert & K. H. Stapf (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie, vol. 5. Gedächtnis (s. 337–432). Göttingen: Hogrefe.
Palouš, R. (2004). Ars docendi. Praha: Karolinum.
Paivio, A. (2007). Mind and its evolution. A dual coding theoretical approach. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Paivio, A. (1971). Imagery and mental proceses. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Peeck, J. (1994). Enhancing graphic-effects in instructional texts: Influencing learning activities. In W. Schnotz & R. W. Kulhavy (Eds.), Comprehension of Graphic (s. 291–301). Amsterdam, London, New York, Tokyo: North-Holland.
Peeck, J. (1993). Increasing picture effects in learning from illustrated text. Learning and Instruction, 3(3), 227–238.
DOI: 10.1016/0959-4752(93)90006-L
Peeck, J. (1987). The role of illustrations in processing and remembering illustrated text. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 115–145). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Massachusetts: MIT Press.
Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Brno: Masarykova univerzita.
Pešková, K. (2011). Metodologické aspekty analýzy učebnic německého jazyka z hlediska vizuálních prostředků pro výuku reálií. In T. Janík, P. Najvar, & M. Kubiatko, et al., Kvalita kurikula a výuky: Výzkumné přístupy a nástroje (s. 94–112). Brno: Masarykova univerzita.
Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Vydavatelstvo Trnavské univerzity.
Pluskal, M. (1996). Teorie tvorby učebnic a metody jejich zhodnocení (Habilitační práce). Olomouc: Univerzita Palackého.
Pluskal, M., Bradáč, P., Kraus, P., & Krausová, M. (2003). Společenské složky krajiny. Politická mapa světa. Praha: Alter.
Porter, A. C. (2002). Measuring the content of instruction: Uses in research and practice. Educational Researcher, 31(7), 3–14.
DOI: 10.3102/0013189X031007003
Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Towards a theory of conceptual change. Scince Education, 66(4), 211–227.
DOI: 10.1002/sce.3730660207
Průcha, J. (2009). Školní učebnice. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 265–270). Praha: Portál.
Průcha, J. (2008). Možnosti výzkumu učebnic ve vztahu k učení. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 27–36). Brno: Paido.
Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.
Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
Průcha, J. (1987). Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia.
Pupala, B. (2009). Revízia didaktického myslenia: Komentár k monotematickemu číslu. Pedagogika, 59(2), 215–220.
Pýchová, I. (1990). K funkci vizuálií v rozvoji osobnosti žáka. Pedagogika, 40(6), 669–684.
Reed, S. K. (2006). Cognitive architectures for multimedia learning. Educational Psychologist, 41(2), 87–98.
DOI: 10.1207/s15326985ep4102_2
Reid, D. J., & Beveridge, M. (1990). Reading illustrated science text: A microcomputer based investigation of children’s strategies. British Journal of Educational Psychology, 60(1), 76–87.
DOI: 10.1111/j.2044-8279.1990.tb00923.x
Riemeier, T. (2005). Biologie verstehen: Die Zelltheorie. Beiträge zur Didaktischen Rekonstruktion 7. Oldenburg: Didaktisches Centrum.
Ringshausen, G. (1976). Von der Buchillustration zum Unterrichtsmedium. Weinheim: Beltz Verlag.
Rock, M. (1992). Since when did USA Today become the national design ideal? I. D. Magazíne, 39(2), 34–35.
Saarnio, D. A. (1993). Understanding aspect of pictures: The development of scene schemata in young children. The Journal of Genetic Psychology, 154(1), 41–51.
DOI: 10.1080/00221325.1993.9914720
Scaife, M., & Rogers, Y. (1996). External cognition: How do graphical representations work? International Journal of Human-Computer Studies, 45(2), 185–213.
DOI: 10.1006/ijhc.1996.0048
Scott, W. S., McTigue, E. M., Kim, S., & Jennings, S. K. (2010). Science textbooks? use of graphical representations: A descriptive analysis of four sixth grade science texts. Reading Psychology, 31(3), 301–325.
DOI: 10.1080/02702710903256502
Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.
Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 36(4), 289–308.
Seufert, T. (2003). Supporting coherence formation in learning from multiple representations. Learning and Instruction, 13(2), 227–237.
DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00022-1
Schalert, D. L. (1980). The role of illustration in reading comprehension. In R. J. Spiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension: Perspetives from cognitive psychology, linguistic, artifical Inteligence, and education (s. 503–524). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Scheller, P. (2010). Verständlichkeit im Physikschulbuch. Kriterien und Ergebnisse einer interdisziplinaren Analyse. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Schnotz, W. (2002). Towards an integrated view of learning from text and visual displays. Educational Psychology Review, 14(1), 101–120.
DOI: 10.1023/A:1013136727916
Schnotz, W., & Bannert, M. (2003). Construction and interference in learning from multiple representation. Learning and Instruction, 13(2), 41–156.
DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00017-8
Schnotz, W., & Kulhavy, R. W. (1994). Comprehension on graphics. Advances in psychology No. 108. Amsterdam, London, New York, Tokyo: North-Holland.
Schnotz, W., & Lowe, R. (2003). External and internal representations in multimedia learning. Learning and Instruction, 13(2), 117–123.
DOI: 10.1016/S0959-4752(02)00015-4
Schnotz, W., Zink, T., & Pfeiffer, M. (1995). Visualization in learning and instruction: Effect of graphic representation formats on the structure and application of knowledge. Research Report 5. Jena: Friedrich Schiller University; Institute of Psychology.
Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita.
Sikorová, Z. (2007). Návrh seznamu hodnotících kritérií pro učebnice základních a středních škol. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 31–39). Brno: Paido.
Sikorová, Z. (2004). Výběr učebnic na základních a středních školách. Ostrava: Ostravská univerzita.
Sim, J., & Wright, C. C. (2005). The kappa statistic in reliability studies: Use, interpretation, and sample size requirements. Physical Therapy, 85(3), 257–268.
Skokan, L., Šípka, E., & Štosková, L. (1982). Zeměpis 7. pro 7. ročník základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997.
Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.
Smith, J., & Watkins, H. (1972). An investigation into some aspects of the illustration of primary school books. Reading, 13(2), 32–64.
Sommern, M. W., Reimann, P., Boshuisen, H. P. A., & Jong, T. (1998). Learning with multiple representations. Amsterdam: Pergamon.
Spousta, V. (2010). Vizualizace vybraných problémů hraničních pedagogických disciplín. Brno: Masarykova univerzita.
Spousta, V. (2007). Vizualizace. Gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Brno: Masarykova univerzita.
Stevenson, B. E. (1948). The MacMillan book of proverbs, maxims and famous phrases. New York: Macmillan
Stonjek, D. (1997). Bilder als Medien im Erdkundeunterricht. In J. Birkenhauer (Hrsg.), Medien: Systematik und praxis. Didaktik der Geographie (s. 73–92). München: Oldenburg.
Strnad, E., Uždil, J., & Švec, O. (1954). Školní obraz jeho význam a využití. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Stylianidou, F. (2002). Analysis of science textbook pictures about energy and pupils? reading of them. International Journal of Science Education, 24(3), 257–283.
DOI: 10.1080/09500690110078905
Svatoš, T. (2009). Nové technologie ve vzdělávání. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 271–276). Praha: Portál.
Škoda, J. (2005). Současné trendy v přírodovědném vzdělávání. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Dětská pojetí: teoretická východiska a metodologické aspekty. In M. Janíková & K. Vlčková, et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 117–143). Brno: Paido.
Škramovská, S. (1985). Transformace vědeckých poznatků do vzdělávacích obsahů. Pedagogika, 35(1), 91–106.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tang, G. M. (1994). Textbook illustrations: A cross-cultural study and its implications for teachers of language minority students. The Journal of Educational Issues of Language Minority Students, 13, 175–194.
Taylor, L. (2008). Key concepts and medium term planning. Teaching Geography, 33(2), 50–54.
Thiele, J. (1999). Der künstlerische Blick auf Illustrationen. In J. Thiele (Hrsg.), Experiment Bilderbuch (s. 11–15). Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität.
Tollingerová, D. (1977). Audiovizuální prostředky a jejich psychologické parametry. In D. Tollingerová & M. Cipro (Eds.), Didaktická technika a pomůcky v socialistické škole. Díl 2. (s. 221–230). Praha: SPN.
Tomanek, D. (1994). Cases of content: studying content as a part of a curriculum proces. Science Education, 78(2), 73–82.
DOI: 10.1002/sce.3730780105
Tupý, J. (2009). Cíle a obsahy základního vzdělávání (2. stupeň ZŠ). In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 154–164). Praha: Portál.
Turkota, J., Fričová, H., Charvát, J., Papík, M., Šupka, J., & Wahla, A. (1980). Základy všeobecnej didaktiky geografie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
Väisänen, J. (2005). Visual texts in Finish history textbooks. In E. Bruillard, B. Aamotsbakken, S. V., Knudsen, & M. Horsley (Eds.), Caught in the web or lost in the textbook? Eighth International Conference on Learning and Educational Media (s. 297–304). Utrecht: IARTEM.
Voisnadou, S., & Brewer, W. E. (1992). Mental models of the Earth. A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535–585.
DOI: 10.1016/0010-0285(92)90018-W
Volkmann, H. (1986). Das Bild im Schülerbuch. In A. Bruckner (Hrsg.), Medien im Geographieunterricht (s. 40–45). Düsseldorf: Pädagogisher Verlag Schwann-Begel.
Vygotskij, L. S. (1978). Myšlení a řeč. Praha: SPN.
Wahla, A. (1983). Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN.
Walford. R. (1995). Geographical textbooks 1930-90. The strange case of the disappearing text. Paradigm, 18, 1–11.
Waugh, D., & Bushell, T. (2006). Connections. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.
Waugh, D., & Bushell, T. (2006). Foundations. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.
Waugh, D., & Bushell, T. (2006). Interactions. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.
Weinhöfer, M. (2011). Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
Willows, D. M. (1978). A picture is not always worth a thousand words: Pictures as distractors in reading. Journal of Educational Psychology, 70(2), 255–262.
DOI: 10.1037/0022-0663.70.2.255
Winn, B. (1987). Charts, graphs, and diagrams in educational materials. In D. M. Willows & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration. vol. 1. Basic research (s. 152–193). New York, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag.
Woodward, A. (1993). Do illustrations serve an instructional purpose in U. S. textbooks? In B. K. Britton, A. Woodward, & M. Binkley (Eds.), Learning from textbooks.Theory and practice (s. 115–134). Hillsdale, New Jersey, Hove, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisher.
Zujev, D. D. (1986). Ako tvoriť učebnice. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
Červený, P. et al. (2003). Zeměpis 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: FRAUS.
Herink, J., & Valenta, V. et al. (2004). Současný svět. Učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia, pro 8 nebo pro 9. ročník. Základy společenského, hospodářského a politického zeměpisu, lidé a příroda – životní prostředí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti.
Chalupa, P. et al. (2003). Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy. Lidé žijí a hospodaří na Zemi. Praha: SPN.
Chalupa, P. et al., (1994). Lidé a jejich svět. Hospodářský zeměpis pro základní školy. Praha: Prospektrum.
Marada, M. et al. (2008). Zeměpis 9. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.
Mirvald, S., & Štulc, M. (2001). Společenské a hospodářské složky krajiny. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna.
Šupka, J. et al. (1996). Svět, ve kterém žijeme. Učebnice zeměpisu pro 9. ročník ZŠ. Praha: Prospektrum.
Voženílek, V. et al. (2003). Zeměpis 5. Hospodářství a společnost. Olomouc: Prodos.