Přepnout na evidenci publikací, které mě citují.
ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců. Náhled do české a norské praxe. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 163 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, č. 501. ISBN 978-80-210-9650-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9650-2020.
Bibliografie
Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání (2009). Praha: MŠMT.
Alba, R., & Nee, V. (1997). Rethinking assimilation theory for a new era of immigration. International Migration Review, 31(4), 826-874. https://doi.org/10.1177/019791839703100403
Ames, C., Khoju, M., & Watkins, T. (1993). Parent involvement: The relationship between school to home communication and parents' perceptions and beliefs. Boston, MA: Center on Families, Communities, Schools & Children's Learning.
Arnove, R. F. (2013). Introduction: Reframing comparative education. In R. F. Arnove, C. A. Torres, & S. Franz (Eds.), Comparative education: The dialectic of the global and the local (s. 1-25). New York: Rowman and Littlefield Publishers.
Babbie, E. (1992). The practice of social research. New York: Macmillan.Bacus, A. (2004). Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál.
Bačáková, M. (2012). Vzdělávání dětí-uprchlíků. Orbis scholae, 6(1), 81-93. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.51
Baker, D. P., & Stevenson, D. L. (1986). Mothers' strategies for children's school achievement: Managing the transition to high school. Sociology of Education, 59(3), 156-166. https://doi.org/10.2307/2112340
Bakken, A., & Elstad, J. I. (2012). For store forventninger? Kunnskapsløftet og ulikhetene i grunnskolekarakterer. Rapport 7 /12 [Příliš mnoho očekávání? Zvyšování znalostí a nerovnosti v základních školách. Zpráva 7/12]. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. https://doi.org/10.7577/nova/rapporter/2012/7
Ballantine, J. H. (2001). The sociology of education: A systematic analysis. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Banks, J. A. (1994). An introduction to multicultural education. New York: Pearson.
Banks, J. A., Cookson, P., Gay, G., Hawley, W. D., Irvine, J., Nieto, S., … & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kappan, 83(3), 196-203. https://doi.org/10.1177/003172170108300309
Barth, J., & Parke, R. (1993). Parent-child relationship influences on children's transition to school. Merrill-Palmer Quarterly, 39(2), 173-195.
Becker, H. J., & Epstein, J. L. (1982). Parent involvement: A survey of teacher practices. The Elementary School Journal, 83(2), 85-102. https://doi.org/10.1086/461297 
Befring, E., Hause, I., & Hauge, A. M. (2001). Tospråklig undervisning i internasjonalt sentrale problemstillinger i forskning om tospråklige barns skolesituasjon i flerspråklige områder av verden [Dvojjazyčné vzdělávání v mezinárodních klíčových otázkách výzkumu dětí žijících v multikulturních oblastech světa]. Oslo: Gyldendal. 
Bell, D. (1973). The coming of post-industrial society. New York: Basic Books. 
Bělohradský, V. (2009). Společnost nevolnosti. Praha: Slon. 
Bereday, G. Z. F. (1964). Comparative method in education. New York: Holt. 
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. New York: Doubleday & Company. 
Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5-34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x 
Bertossi, C. (2011). National models of integration in Europe: A comparative and critical perspective. American Behavioral Scientist, 55(12), 1541-1561. https://doi.org/10.1177/0002764211409560 
Booth, B., & Ainscow, M. (2007). Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: občanské sdružení Rytmus. 
Bouakaz, L. (2007). Parental involvement in school what hinders and what promotes parental involvement in an urban school. Malmö: Högskolan. 
Boussaguet, L. (2016). Participatory mechanisms as symbolic policy instruments? Comparative European Politics, 14(1), 107-124. https://doi.org/10.1057/cep.2015.12 
Bray, M. (1995). Methodology and focus in comparative education. In M. Bray & R. Koo (Eds.), Education and society in Hong Kong and Macao. Comparative perspectives on continuity and change (s. 237-251). Hong Kong: Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong. 
Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2007). Comparative education research: Approaches and methods. The University of Hong Kong: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6189-9 
Brenna, L. R. (2008). Manzil: Mangfoldig ledelse og utvikling. [Manzil: Rozmanité řízení a rozvoj]. Otta: Cappelen Akademisk forlag. 
Brizuela, B. M., & Garcia-Sellers, M. J. (1999). School adaptation: A triangular process. American Educational Research Journal, 36(2), 345-370. https://doi.org/10.3102/00028312036002345 
Broadfoot, P. (1999). Comparative research on pupil achievement. In A. Robin, P. Broadfoot, & D. Phillips (Eds.), Learning from comparing: New directions in comparative educational research (s. 237-259). Wallingford, Oxfordshire: Symposium Books. 
Brubaker, R. (1991). International migration: A challenge for humanity. International Migration Review, 25(4), 946-957. https://doi.org/10.1177/019791839102500415 
Brubaker, R. (2001). The return of assimilation? Changing perspectives on immigration and its sequels in France, Germany, and the United States. Ethnic and Racial Studies, 24(4), 531-548. https://doi.org/10.1080/01419870120049770 
Bryman, A. (2008). Of methods and methodology. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 3(2), 159-168. https://doi.org/10.1108/17465640810900568 
Catanzaro, M. (1988). Using qualitative analytical techniques. In P. Woods & M. Catanzaro (Eds.), Nursing research: Theory and practice (s. 437-456). New York: C. V. Mosby Company. 
Clark, B. R. (1983). The higher education system: Academic organization in cross-national perspective. Berkeley, CA: University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520340725 
Colding, B., Husted, L., & Hummelgaard, H. (2009). Educational progression of second generation immigrants and immigrant children. Economics of Education Review, 28(4), 434-443. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2007.08.004 
Coleman, J. S., et al. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: US Government Printing Office. 
Coleman, J. S. (1968). The concept of equality of educational opportunity. Harvard Educational Review, 38(1), 7-22. https://doi.org/10.17763/haer.38.1.m3770776577415m2 
Coleman, J. S. (1975). Equal educational opportunity: A definition. Oxford Review of Education, 1(1), 25-29. https://doi.org/10.1080/0305498750010104 
Cooper, S. (2001). Parents as partners in schooling: OECD, Paris, 1997. Economics of Education Review, 20(2), 197-198. https://doi.org/10.1016/S0272-7757(00)00035-2 
Council Directive 77/92/EEC on measures to facilitate the effective exercise of freedom of establishment and freedom to provide services in respect of the activities of insurance agents and brokers (ex ISIC Group 630) and, in particular, transitional measures in respect of those activities (1976). Brusel: Council of European Communities. 
Cuban, L. (1990). Stability and change in curriculum. In P. Jackson (Ed.), Handbook of research on curriculum (s. 216-247). New York: Macmillan. 
Cummins, J. (2000). Language, power, and pedagogy: Billingual children in the crossfire. https://doi.org/10.21832/9781853596773 
Clevedon: Multulingual Matters LTD. 
Čermák, Z., & Janská, E. (2011). Rozmístění a migrace cizinců jako součást sociálně geo-grafické diferenciace Česka. Geografie, 116(4), 422-439. https://doi.org/10.37040/geografie2011116040422 
ČSÚ (2015). Cizinci v ČR - 2015. Praha: Český statistický úřad. 
ČSÚ (2018). Cizinci: Počet cizinců. Praha: Český statistický úřad. 
ČŠI (2014). Rovný přístup ke vzdělávání v České republice: Situace a doporučení. Praha: Česká školní inspekce. 
Darder, A. (1991). Cultural and power in the classroom: A critical foundation for bicultural education. Westport, CT: Bergin & Garvey. 
Daugstad, G., & Ostby, L. (2009). Et mangfold av tro og livssyn: Det flerkulturelle Norge [Rozmanitost víry a životního přesvědečení: Multikulturní Norsko]. Samfunnsspeilet, 23(3), 14-21. 
Deklarace práv dítěte (1959). New York: OSN. 
Demeuse, M., Crahay, M., & Monseur, C. (2001). Efficiency and equity. In W. Hutmacher, D. Cochrane, & N. Bottani (Eds.), Pursuit of equity in education (s. 65-91). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/0-306-47579-0_3 
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Ed.). (2003). Collecting and interpreting qualitative materials 
handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications. 
Desforges, C., & Abouchaar, A. (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievement and adjustment: A literature review. London: Department of Education and Skills. 
Deslandes, R., Rivard, M. C., Trudeau, F., Lemoyne, J., & Joyal, F. (2012). Role of family, school, peers and community in the adaptation proces of young immigrants. International Journal about Parents in Education, 6(1), 1-14. 
Díez, D., Gatt, S., & Racionero, S. (2011). Placing immigrant and minority family and community members at the school's centre: The role of community participation. European Journal of Education, 46(2), 184-196. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01474.x 
Dmick, D. E., & Murray, V. V. (2017). Correlates of substantive policy decisions in organizations: The case of human resource management. Academy of Management Journal, 21(4), 611-623. https://doi.org/10.2307/255703 
Doleží, L. (2018). Diagnostika jazykových kompetencí u dětí s odlišným mateřským jazykem - současná situace, meze a možnosti. Didaktické studie, 10(1), 125-134. 
Drbohlav, D., Dzúrová, D., & Černík, J. (2007). Integrace cizinců, žáků základních a středních škol, do české společnosti: Příklad Prahy. Geografie - Sborník České geografické společnosti, 112(2), 161-184. https://doi.org/10.37040/geografie2007112020161 
Drbohlav, D. (2011). Migrace a (i) migranti v Česku: "Kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?" Praha: Slon. 
Dumčius, R., et al. (2013). Study on educational support for newly arrived migrant children. Lucemburk: Publications Office of the European Union. 
Dvořák, D. (2012). Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica, 17(2), 9-26. https://doi.org/10.5817/SP2012-2-2 
ECHO24 (2017). Na obzoru nová migrační krize. Praha: Echo Media a.s. Dostupné z https://echo24.cz/a 
EGREES (2005). Equity in European educational systems: A set of indicators. Liege: University of Liege. 
Eidsvaag, I. (2011). Det kan skje igjen. Rapport [Může se to stát znovu. Zpráva]. Oslo: Fladby AS. 
Elias, R. (1983). The symbolic politics of victim compensation. Victimology, 8(1-2), 213-224.Engen, T. O. (Ed.). (1985). Migrasjonspedagogikk [Migrační pedagogika]. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 
Epstein, J. L. (1986). Parents' reactions to teacher practices of parent involvement. The Elementary School Journal, 86(3), 277-294. https://doi.org/10.1086/461449 
Epstein, J. L. (1990). School and family connections: Theory, research, and implications for integrating sociologies of education and family. Marriage and Family Review, 15(1-2), 99-126. https://doi.org/10.1300/J002v15n01_06 
Epstein, J. L. (1992). School and family partnerships (Report No. 6). Baltimore: The Johns Hopkins University. 
Epstein, J. L., Sanders, M., Simons, B., Salinas, K., Jansorn, N., & van Voorhis, F. (2002). School, family and community partnerships. Your handbook for action. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. 
Erikson, E. H. (1966). Kinderspiel und politische Phantasie. Stufen in der Ritualisierung der Realität. Frankfurt a. M.: Suhrkamp. 
Erstad, O., Gilje, Ø., Sefton-Green, J., & Arnseth, H. C. (2016). Learning identities, education and community: Young lives in the cosmopolitan city. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107110908 
Esping-Andersen, G. (1991). Tři politické ekonomie sociálního státu. Sociologický časopis, 27(5), 545-567. 
Esser, H. (2006). Migration, sprache und integration. Berlin: AKI-Forschungsbilanz. 
European Parliament resolution on integrating immigrants in Europe through schools and multilingual education (2004/2267(INI)) (2005). Londýn: European Parliament. 
Eurydice (2004). Integrating immigrant children into schools in Europe. Brusel: Eurydice. 
Eurydice (2014). The Structure of the European education systems 2014/15: Schematic diagrams. Brusel: Eurydice. 
Everhart, R. B. (1983). Reading, writing and resistance: Adolescence and labor in a junior high school, critical social thought. Boston: Routledge and Kegan Paul. 
Fatková, G. (2013). Limity antropologie dětství: Případ "dětství" v sociálně vyloučené lokalitě. Lidé a města, 15(1), 27-48. 
Felcmanová, A., et al. (2013). Rodiče - nečekaní spojenci. Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Praha: Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty. 
Ferrer, J. N. (2002). Revisioning transpersonal theory: A participatory vision of human spirituality. Albany, NY: SUNY Press. 
Finkenbusch, P. (2017). Rethinking Neo-Institutional Statebuilding: The Knowledge Paradox of International Intervention (Routledge Studies in Intervention and Statebuilding). Abingdon-on-Thames: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315402741 
Frøyen, W. (2016). Hvordan kan ledere jobbe sammen for en mer inkluderende opplæring? [Jak se mohou ředitelé přičinit o inkluzivnější vzdělávání?]. Oslo kommune Utdanningsetaten: Avdeling for PPT og spesialskoler. 
FUG (2012). Årsmelding 2012 for FUG og FUB [Výroční zpráva pro FUG a FUB]. Oslo: FUG. 
Gans, H. J. (1997). Toward a reconciliation of "assimilation" and "pluralism": The interplay of acculturation and ethnic retention. International Migration Review, 31(4), 875-892. https://doi.org/10.1177/019791839703100404 
Gans, H. J. (2007). Acculturation, assimilation and mobility. Ethnic and Racial Studies, 30(1), 152-164. https://doi.org/10.1080/01419870601006637 
Garcia-Sanchez, I. M. (2010). The politics of Arabic language education: Moroccan immigrant children's socialization into ethnic and religious identities. Linguistics and Education, 21(3), 171-196. https://doi.org/10.1016/j.linged.2010.04.003 
Gay, G., & Howard, T. (2000). Multicultural teacher education for the 21st century. Teacher Educator, 36(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/08878730009555246 
George, A. L., & Bennett, A. (2005). Case studies and theory development in the social sciences. Cambridge: MIT Press. 
Giddens, A. (1997). Sociology. Cambridge: Polity Press. 
Gil, A. G., Vega, W. A., & Dimas, J. M. (1994). Acculturative stress and personal adjustment among Hispanic adolescent boys. Journal of Community Psychology, 22(1), 43-54. https://doi.org/10.1002/1520-6629(199401)22:1<43::AID-JCOP2290220106>3.0.CO;2-T 
Ginsburg, M. B. (1995). The politics of educators' work and lives. New York: Garland. 
Glommen, V. (2014). Språklig og kulturelt mangfold - en ressurs i opplæring [Jazyková a kulturní rozmanitost - zdroj vzdělávání]. In E. Ryen & G. Standnes (Eds.), Nafo. 10 år for flerkulturell barnehage og skole [NAFO. 10 let pro multikulturní mateřskou a základní školu] (s. 68-79). Oslo: Oplandske bokforlag. 
Goodlad, J. I. (1984). A place called school. Prospects for the future. New York: McGraw-Hill Book Company. 
Goodnow, J. J. (1979). Ways of looking at 'different' people. In P. R. de Lacey & M. E. Poole (Eds.), Mosaic or melting pot; Cultural evolution in Australia (s. 49-57). Sydney: Harcourt Brace Jovanovich. 
Gordon, M. (1964). The nature of assimilation. In M. Gordon, Assimilation in American life (s. 60-83). New York: Oxford Press. 
Grant, C. E., & Sleeter, C. E. (2008). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class, and gender. Michigan: J. Wiley & Sons. 
Greenman, E. K., & Xie, Y. (2008). Is assimilation theory dead? The effect of assimilation on adolescent well-being. Social Science Research, 37(1), 109-137. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2007.07.003 
Greger, D. (2006). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21-40). Praha: Academia. 
Greger, D. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání - od konceptů k měření. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 22-37). Praha: SLON. 
Gürsoy, E. (2016). Emergence of self-employed immigrant business: Case of Turkish community in Colchester. Journal of Sociological Research, 19(1), 145-190. 
Gürsoy, A., & Akyniyazov, M. (2016). Teachers' sense of self-efficacy and attitudes towards multicultural education regarding an out-of school activity. Romanian Journal of Experimental Applies Psychology, 7(3), 37-55. https://doi.org/10.15303/rjeap.2016.v7i3.a4 
Gustafson, S. L., & Rodes, R. E. (2006). Parental correlates of physical activity in children and early adolescents. Sports Medicine, 36(1), 79-97. https://doi.org/10.2165/00007256-200636010-00006 
Hamilton, J. D. (1983). Oil and the macroeconomy since World War II. Journal of Political Economy, 91(2), 228-248. https://doi.org/10.1086/261140 
Harrison, R. P. (1974). Beyond words. An introduction to nonverbal communication. New Jersey: Prentice-Hall. 
Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál. 
Hattie, J. (2013). Synlig læring. Oslo: Cappelen Damm AS. 
Haugdal, R. (2013). Kulturelt mangfold i skolen - ressurs eller problem? En kvalitativ studie av skoleledere og samfunnsfagslærere i den flerkulturelle skolen [Kulturní rozmanitost ve školství - příležitost, nebo problém? Kvalitativní studie ředitelů a učitelů v multikulturní škole]. Trondheim: NTNU. 
Hauge, A. M. (2014). Den felleskulturelle skolen [Multikulturní škola]. Oslo: Universitetsforlaget. 
Hermansen, A. S. (2016). Moving up or falling behind? Intergenerational socieconomic progress among children of Norwegian immigrants. European Sociological Review, 32(5), 675-689. https://doi.org/10.1093/esr/jcw024 
Holsen, I., Kraft, P., & Vitterso, J. (2000). Stability in depressed mood in adolescence: results from a 6-year longitudinal panel study. Youth Adolescence, 29(1), 61-78. https://doi.org/10.1023/A:1005121121721 
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison-Wesley: Reading, MA. 
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687 
Hy, R. (1978). Some aspects of symbolic education policy: A research note. The Educational Forum, 42(2), 203-209. https://doi.org/10.1080/00131727809336302 
Chabbott, C., & Elliot, E. (Eds.). (2001). Understanding others, educating ourselves (Getting more from international comparative studies in education). Washington, DC: The National Academic Press. 
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Londýn: SAGE Publications. 
Chavkin, N. F., & Williams, D. L. (1989). Low-income parents' attitudes toward parent involvement in education. Journal of Sociology and Social Welfare, 16(3), 17-28. 
Ichou, M. (2014). Who they were there: Immigrants' educational selectivity and their https://doi.org/10.1093/esr/jcu071 children's educational attainment. European Sociological Review, 30(6), 750-765. 
ILO (Mezinárodní organizace práce) (1989). Konvence o právech původního obyvatelstva. St. Etienne: Dumas Titoulet Imprimeurs. 
Jäkel, J., Leyendecker, B., & Agache, A. (2015). Family and individual factors associated with Turkish immigrant and German children's and adolescents' mental health. Journal of Child and Family Studies, 24(4), 1097-1105. https://doi.org/10.1007/s10826-014-9918-3 
Jakobsen, U. (2007). Snakker ikke samme språk. Når innvandrere blir pendlere [Nemluví stejným jazykem. Když se přistěhovalci stanou dojíždějícími]. Oslo: Koloritt Forlag AS. 
James, D. C. (1997). Coping with a new societ: The unique psychological problems of immigrant youth. Journal of School Health, 67(30), 98-102. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1997.tb03422.x 
Janská, E., Průšvicová, A., & Čermák, Z. (2011). Možnosti výzkumu integrace dětí Vietnamců v Česku: Příklad základní školy Praha-Kunratice. Geografie, 116(4), 480-496. https://doi.org/10.37040/geografie2011116040480 
Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál. 
Jenks, C., Lee, J. O., & Kanpol, B. (2001). Approaches to multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. Urban Review, 33(2), 87-105. https://doi.org/10.1023/A:1010389023211 
Jensen, O. B. (1985). Møte mellom forskjellige kultur [Setkání různých kultur]. In T. O. Engen (Ed.), Migrasjonspedagogikk [Migrační pedagogika] (s. 73-84). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 
Ježková, V. (2010). Multikulturalita Německa, Velké Británie, Švédska a České republiky a opatření vzdělávací politiky pro školní vzdělávání. Orbis Scholae, 4(3), 111-124. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.114 
Jonsson, J. O., & Rudolphi, F. (2011). Weak performance - strong determination: school achievement and educational choice among children of immigrants in Sweden. European Sociological Review, 27(4), 487-508. https://doi.org/10.1093/esr/jcq021 
Joshi, A., Eberly, J. L., & Konzal, J. (2005). Dialogue across cultures: Teachers' perceptions about communication with diverse families. Multicultural Education, 13(2), 11-15. 
Kadlubiec, K. D. (1997). Polská národní menšina na Těšínsku v České republice (1920-1995). Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta. 
Kalous, J., & Veselý, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. 
Kanpol, B., & McLaren, P. (1995). Critical multiculturalism. Uncommon voices in a common struggle. Westport: CZ, Bergin & Garvey. 
KD (Kunnskapsdepartementet) (2007). Likeverdig opplæring i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009 [Rovné vzdělávání v praxi! Strategie pro lepší učení a větší zapojení cizinců do mateřské a základní školy 2007-2009]. Oslo: Kunnskapsdepartementet. 
KD (Kunnskapsdepartementet) (2003). I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle. [Zvýšení kvality základního vzdělání pro každého]. Oslo: Kunnskapsdepartementet. 
KD (Kunnskapsdepartementet) (2010). Mangfold og mestring - Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet [Rozmanitost a zvládnutí; Rozmanitost a mistrovství - Vícejazyčné děti, mladí lidé a dospělí ve vzdělávacím systému]. Oslo: Kunnskapsdepartementet. 
KD (Kunnskapsdepartementet) (2015). Tildelingsbrev til Utdanningsdirektoratet for 2016 [Alokační dopis Ředitelství pro vzdělávání na rok 2016]. Oslo: Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap. 
KD (Kunnskapsdepartementet) (2016). Høringssvar - forslag til forskrift om tildeling av utdanningstøtte for undervisningsåret 2016-2017. [Návrh doporučení o přidělování finanční podpory ve vzdělávání pro rok 2016-2017]. Oslo: Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap. 
Kommunal- og regionaldepartementet (2006). Vedlegg til St.meld. nr. 1 (2005-2006) for Kommunal- og regionaldepartementet: Mål for inkludering av innvandrere og deres etterkommere [Příloha Zprávy parlamentu č. 1 (2005-2006) pro Komunální a regionální správu: Cíl inkluze přistěhovalců a jejich dětí]. Oslo: Kommunal- og regionaldepartementet. 
Kitsantas, P., & Mason, G. (2012). Teacher efficacy scale for classroom diversity (TESCD): A validation study. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 35-44. 
Kocayörük, E. (2016). Parental involvement and school achievement. International Journal of Human Behavioral Science, 2(2), 330-350. https://doi.org/10.19148/ijhbs.65987 
Kolligian, J., & Sternberg, R. J. (1991). Perceived fraudulence in young adults: Is there an "impostor syndrome"? Journal of Personality Assessment, 56(2), 308-326. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5602_10 
Kondracki, N. L., Wellman, N. S., & Amundson, D. R. (2002). Content analysis: Review of methods and their applications in nutrition education. Journal of Nutrition Education and Behavior, 34(4), 224-230. https://doi.org/10.1016/S1499-4046(06)60097-3 
Kostelecká, Y., et al. (2015). Linguistic integration of middle school immigrant children in Czechia. AUC Geographica, 50(2), 181-192. https://doi.org/10.14712/23361980.2015.97 
Kostelecká, Y., Hána, D., & Hasman, J. (2017). Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 
Krause, R. M. (2011). Symbolic or substantive policy? Measuring the extent of local commitment to climate protection. Environment and Planning C: Politics and Space, 29(1), 46-62. https://doi.org/10.1068/c09185 
Kristen, C. (2008). Primary school choice and ethnic school segregation in German https://doi.org/10.1093/esr/jcn015 
elementary school. European Sociological Review, 24(4), 495-510. 
Kunzová, Z. (2001). Vzdělávání imigrantů - téma pro současnou teorii a praxi. Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské university (s. 107-112). Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity. 
Kvello, Ø. (2012). Oppvekstmiljø og sosialisering [Prostředí pro vyrůstání a socializaci]. Oslo: Gyldendal Akademisk. 
Lareau, A. (1987). Social class differences in family-school relationships: The importance of cultural capital. Sociology of Education, 60(2), 73-85. https://doi.org/10.2307/2112583 
Lee, J. (2017). Why have policies often remained symbolic? Understanding the reasons for decoupling between policy and practice. Review of Policy Research, 34(5), 617-635. https://doi.org/10.1111/ropr.12241 
Lechta, V. (Ed.), (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. 
Leix, A. (2015). No Prejudice-Free Society Means no Prejudice-Free Teachers, but Better Times Are Coming: Teachers and Cultural Diversity. Human Affairs, 25(3), 302-316. https://doi.org/10.1515/humaff-2015-0025 
Leix, A. (2017). Cizinec ve třídě, k tomu možná dyslektik? Nojo, to bude mazec! In L. Doleží (Ed.), Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Příručka pro lektorky a lektory (s. 56-63). Praha: AUČCJ. 
Leix, A., & Záleská, K. (2017). Teachers' experiences with immigrant children in Czech elementary schools. Human Affairs, 27(1), 30-47. https://doi.org/10.1515/humaff-2017-0004 
Levels, M., & Dronkers, J. (2008). Educational performance of native and immigrant children from various countries of origin. Ethnic and Racial Studies, 31(8), 1404. 
Linhartová, T., & Stralczynská Loudová, B. (2014). Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: META, o.p.s. 
Listina základních práv a svobod (1993). Praha: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. 
Lodovici, M. S. (2010). Making a success of integrating immigrants in the labour market, Norway. Report for peer review under the progress program. Brusel: The European Commission. 
Loona, S. (2014). Barn på flukt og i krise - tiltak i skolen [Děti na útěku a v době krize - opatření školy]. In E. Ryen & G. Standnes (Eds.), NAFO. 10 år for flerkulturell barnehage og skole [NAFO. 10 let multikulturní mateřské a základní školy]. Oslo: Oplandske bokforlag. 
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), (LOV-1998-07-17-61) [Zákon o primárním a sekundárním vzdělávání (školský zákon), (zákon 1998-07-17-61)]. Oslo: Kunnskapsdepartementet. 
Luit, H., & Nelissen, J. (1995). Nový přístup k výuce u dětí přistěhovalců. Pedagogika, 45(3), 250-259. 
Lund, D. R., & Lee, L. (2015). Fostering cultural humility among pre-service teachers: Connecting with children and youth of immigrant families through service-learning. Canadian Journal of Education, 38(2), 1-30. https://doi.org/10.2307/canajeducrevucan.38.2.10 
Lynch, K. (2001). Equality in education. An Irish Quarterly Review, 90(360), 395-411. 
Machovcová, K. (2017). Czech elementary school teachers' implicit expectations from migrant children. International Journal of Educational Development, 53(C), 92-100. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.12.006 
Magistrát hlavního města Prahy (2015a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hlavního města Prahy 2016-2020. Praha: Magistrát hl. města Prahy, Odbor školství, mládeže a sportu. 
Magistrát hlavního města Prahy (2015b). Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v hlavním městě Praze. Praha: Magistrát hl. města Prahy, Odbor školství, mládeže a sportu. 
Mantzicopoulos, P. (2003). Flunking kindergarten after head start: An inquiry into the contribution of contextual and individual variables. Journal of Educational Psychology, 95(2), 268-278. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.2.268 
Massey, D. (1999). International migration at the dawn of the twenty-first century: the role of the state, Population and Development Review, 25(2), 302-322. https://doi.org/10.1111/j.1728-4457.1999.00303.x 
Matthiesen, N. C. L. (2016). Understanding silence: An investigation of the processes of silencing in parent-teacher conferences with Somali diaspora parents in Danish public schools. International Journal of Qualitative Studies in Education, 29(3), 320-337. https://doi.org/10.1080/09518398.2015.1023236 
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 386-396. 
McCarthy, K. (1998). Adaptation of immigrant children to the United States: A review of the 
literature. The New Jersey immigrant youth project. Princeton: Princeton University, Center for Research on Child Wellbeing. 
McDermott, R. P. (1987). The explanation of minority school failure. Again. Anthropology & Education, 18(4), 361-364. https://doi.org/10.1525/aeq.1987.18.4.04x0025y 
Meglitsch, S. (1985). Flerkulturelle skole-flerkulturelt samfunn [Multikulturní škola - multikulturní společnost]. In T. O. Engen (Ed.), Migrasjonspedagogikk [Migrační pedagogika] (s. 85-99). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 
Menacker, J., Hurwitz, E., & Weldon, W. (2010). Parent-teacher cooperation in schools 
serving the urban poor. The Clearing House, 62(3), 108-112. 
Meuret, D. (2001). School equity as a matter of justice. In W. Hutmacher, D. Cochrane, & N. Bottani (Eds.), Pursuit of equity in education: Using international indicators to compare equity policies (s. 93-111). Dordrecht: Kluwer. https://doi.org/10.1007/0-306-47579-0_4 
Mitchell, E. (2010). Typologizace sociálního státu v díle G. Esping-Andersena. Socioweb, 9(1), 9-11. 
Moll, L. C. (1992). Bilingual classrooms and community analysis: Some recent trends. Educational Researcher, 2(2), 20-24. https://doi.org/10.3102/0013189X021002020 
Mønsterplan for grunnskolen: M87 [Vzorový plán pro základní školu: M87] (1987). Oslo: Aschehoug. 
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 
Morgensternová, M., & Šulová, L. (2007). Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum. 
Morse, M., & Field, A. (1995). Qualitative research methods for health professionals. Thousand Oaks: SAGE Publications. 
Mousavi, S. (2014). Refleksjoner om annerledeslaererne. In E. Ryen & G. Standnes (Ed.), NAFO. 10 år for flerkulturell barnehage og skole [NAFO. 10 let multikulturní mateřské a základní školy] (s. 108-119). Oslo: Oplandske bokforlag. 
MŠMT (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. 
MŠMT (2008). Výroční zpráva MŠMT o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy České republiky v roce 2007. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. 
Murphy, J. F. (1986). The social context of effective schools. American Journal of Education, 94(3), 328-355. https://doi.org/10.1086/443853 
Murray, T. R. (1990). International comparative education. Practices, issues, & prospects. Oxford: Pergamon press. 
Nakonečný, M. (1997). Psychologie osobnosti. Praha: Academia. 
Nieto, S. (2000). Some thoughts on transforming teacher education for a new century. Journal of Teacher Education, 51(3), 182-187. https://doi.org/10.1177/0022487100051003004 
Nordahl, T. (2007). Hjem og skole - hvordan skape et bedre samarbeid? [Domov a škola - jak spolupracovat lépe?]. Oslo: Universitetsforlaget. 
Novela zákona č. 343/2007 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (2008). Praha: MŠMT. 
Novela zákona č. 82/2015 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném 
vzdělávání (školský zákon) (2016). Praha: MŠMT. 
Nusche, D. (2009). What works in migrant education? A review of evidence and policy options (OECD Education Working Papers, 22). Paříž: OECD Publishing. 
OECD (2010). OECD reviews of migrant education - Closing the gap for immigrant students: Policies, practice and performance. Paříž: OECD Publishing. 
OECD (2014). International migration outlook 2014. Paříž: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/migr_outlook-2014-en 
OECD (2018). Education at a glance. Paříž. OECD Publishing. 
Ogle Donna, M. (2002). Coming together as readers: Building literacy teams. Thousand Oaks: Corwin Press. 
Øia, T. (2000). Innvandrerungdom - marginalisering og utvikling av problematferd [Přistěhovalecká mládež - marginalizace a vývoj problémového chování]. Oslo: NOVA. https://doi.org/10.7577/nova/rapporter/2000/3 
Olsen, B. (1998). Admission of refugee or immigrant children to Aker University Hospital Paediatric Ward. Tidsskrift for Norsk Lægeforening [Časopis pro norskou asociaci lékařů], 118(23), 3585-3588. 
Øzerk, K. (2009). Læring av lærestoff og utvikling av språk på skolen. Noen metodiske ideer basert på utprøvde opplegg i Oslo-skolen [Výuka učiva a rozvoj jazyka ve škole. Některé metodické myšlenky založené na osvědčených opatřeních ve školách v Oslu]. Norsk pedagogisk tidsskrift [Norský pedagogický časopis], 93(4), 294-309. 
Øzerk, K., & Whitehead, D. (2012). The impact of national standards assessment in New Zealand, and national testing protocols in Norway on indigenous schooling. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(3), 545-561. 
Øzerk, K. (2013). The Norwegian educational system. The linguistic diversity in the country and the education of different minority groups. International Electronic Journal of Elementary Education, 6(1), 43-60. 
Øzerk, M., & Øzerk, K. (2015). A bilingual child learns social communication skills through video modeling. A single case study in a Norwegian school setting. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 551-566. 
Padilla, A. M., & Durán, D. (1995). The psychological dimension in understanding 
immigrant students. In R. G. Rumbaut & W. A. Cornelius (Eds.), California's immigrant 
children: Theory, research, and implications for educational policy (s. 131-160). San Diego: Center for U.S.-Mexican Studies. 
Pacholík, V., Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. (2015). Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 
Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102(3), 357-389. https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357 
Penaloza, L. N. (1989). Immigrant consumer acculturation. Advances in Consumer Research, 16(1), 110-118. 
Phillips, D. (2006). Comparative education: Method. Research in Comparative and International Education, 1(4), 304-319. https://doi.org/10.2304/rcie.2006.1.4.304 
Phillips, D., & Schweisfurth, M. (2008). Comparative and international education. An introduction to theory, method, and practice. London: Continuum International Publishing Group. 
Phillips, L. (1992). Parent involvement: Relationships of expectations, goals, and activities to student achievement among minority, socioeconomic, and gender groups. San Francisco, CA: American Educational Research Association. 
PISA (2015). Immigrant background, student performance and students' attitudes towards science. Paříž: OECD Publishing. 
Plichtová, J. (1996). Obsahová analýza a jej možnosti využitia v psychológii. Československá psychologie, 40(4), 304-314. 
Portes, A., & Zhou, M. (1993). The new second generation: Segmented assimilation and its variants. Annals of the American Academy of Political and Social Sciences, 11(530), 74-96. https://doi.org/10.1177/0002716293530001006 
Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2005). The second generation and the children of immigrants. Longitudinal study. Ethnic and Racial Studies, 28(6), 983-999. https://doi.org/10.1080/01419870500224109 
Portes, A., Vickstrom, E., Haller, W. J., & Aparicio, R. (2013). Dreaming in Spain: Parental determinants of immigrant children's ambition. Ethnic and Racial Studies, 36(4), 557-589. https://doi.org/10.1080/01419870.2013.757339 
Potter, W. J., & Levine-Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27(3), 258-284. https://doi.org/10.1080/00909889909365539 
Pring, R. (2000). Philosophy of educational research. London: Continuum. https://doi.org/10.1111/1467-8527.t01-1-00129 
Průcha, J. (2006). Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton. 
Průcha, J. (2015). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál. 
Rabušicová, M. (1992). Otázky rovnosti a nerovnosti vzdělávacích příležitostí. Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity, I(26), 59-70. 
Rabušicová, M., & Emmerová, K. (2003). Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika, 68(3), 141-151. 
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita. 
Rabušicová, M., & Záleská, K. (2016). Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: 
Podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26(3), 346-378. 
Reekum, R., Duyvendak, J. W., & Bertossi, C. (2012). National models of integration and the crisis of multiculturalism: A critical comparative perspective. Patterns of Prejudice, 46(5), 417-426. https://doi.org/10.1080/0031322X.2012.718162 
Report on pilot schemes relating to education of migrant workers' children (1984). Brusel: European Commission. 
Rittel, H. W. J., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences, 4(2), 155-169. https://doi.org/10.1007/BF01405730 
Rodrigues-Garcia, D. (2010). Beyond assimilation and multiculturalism: A critical review of the debate on managing diversity. Journal of International Migration and Integration, 11(3), 251-271. https://doi.org/10.1007/s12134-010-0140-x 
Rohrkemper, M. M. (1984). The influence of teacher socialization style on students' social cognition and reported interpersonal classroom behavior. The Elementary School Journal, 85(2), 245-275. https://doi.org/10.1086/461404 
Rumbaut, R. G., & Portes, A. (2001). Ethnicities: Children of immigrants in America. Oakland: University of California Press. https://doi.org/10.1525/california/9780520230118.001.0001 
Rust, V. D. (2002). The place of international education in the comparative education https://doi.org/10.2307/3542090 
review. Comparative Educational Review, 46(3), editorial. 
Rust, V. D., Johnstone, B., & Allaf, C. (2009). Reflections on the development of comparative education. In R. Cowen & A. M. Kazamias (Eds.), International handbook of comparative education (s. 121-138). Londýn: Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6403-6_9 
Ryen, E., & Standnes, G. (Ed.) (2014). NAFO - 10 år for flerkulturell barnehage og skole [NAFO. 10 let multikulturní mateřské a základní školy]. Oslo: Oplandske Bokforlag. 
Secada, W. G. (Ed.) (2012). Equity in education. New York: Falmer Press. Shapira. 
Sears, D., Lau, R., Tyler, T., & Allen, H. (1980). Self-interest vs. symbolic politics in policy attitudes and presidential voting. American Political Science Review, 74(3), 670-684. https://doi.org/10.2307/1958149 
Seltzer, M. R. (1985). Migrasjon og kultur - kulturmøte eller kulturkonflikt? [Migrace a kultura - střet, nebo konflikt kultur?]. In T. O. Engen (Ed.), Migrasjonspedagogikk [Migrační pedagogika] (s. 55-72). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 
Shapira, M. (2012). An exploration of differences in mathematics attainment among immigrant pupils in 18 OECD countries. European Educational Research Journal, 11(1), 68-95. https://doi.org/10.2304/eerj.2012.11.1.68 
Shartrand, A. M., Weiss, H. B., Kreider, H. M., & Lopez, M. E. (1997). New skills for new schools: Preparing teachers in family involvement. Cambridge, MA: Harvard Family Research Project. 
Silverman, D. (2005). Doing qualitative research: A practical handbook. Thousand Oaks: SAGE Publications. 
Sleeter, C. E. (1992). Restructuring schools for multicultural education. Journal of Teacher Education, 43(2), 141-148. https://doi.org/10.1177/0022487192043002007 
Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (1993). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class and gender. New York: Merrill. 
Sloboda, M. (2002). Řecká národnostní menšina v České republice. In O. Šrajerová (Ed.), Národnostní menšiny na přelomu tisíciletí. Sborník z mezinárodní vědecké konference, listopad 2002 (s. 25-32). Opava: Slezský ústav Slezského zemského muzea. 
Smit, F., Sluiter, R., Driessen, G., & Sleegers, P. (2007). Types of parents and school strategies aimed at the creation of effective partnerships. International Journal about Parents in Education, 1(0), 45-52. 
Stratton, J., & Ang, I. (2009). Multicultural imagined communities: Cultural difference and national identity in Australia and the USA. Journal of Media & Cultural Studies, 8(2), 124-158. https://doi.org/10.1080/10304319409365672 
St. meld. nr. 80 (1997-98). Om samtykke til ratifikasjon av Europarådets rammekonvensjon av 1. februar 1995 om beskyttelse av nasjionale minoriteter (1998). [Zpráva parlamentu č. 80 (1997-1998). O souhlasu s ratifikací Rámcové úmluvy Rady Evropy ze dne 1. února 1995 o ochraně národnostních menšin]. Oslo: Stortingsproposisjon. 
St. meld. nr. 49 (2003-2004). Mangfold gjennom inkludering og deltakelse - ansvar og frihet (2004). [Zpráva parlamentu č. 49 (2003-2004). Rozmanitost prostřednictvím inkluze - odpovědnost a svoboda]. Oslo: Kommunal- og regionaldepartementet. 
St. meld. nr. 16 (2006-2007). Tidlig innsats for livslang læring … og ingen sto igjen (2006). [Zpráva parlamentu č. 16 (2006-2007). Včasný zásah a úsilí o kvalitní celoživotní učení … a nikdo neodešel]. Oslo: Kunnskapsdepartementet. 
St. meld. nr. 18 (2010-2011). Laering og felleskap (2011). [Zpráva parlamentu č. 18 (2010-2011). Učení a komunita]. Oslo: Stortingsproposisjon. 
Strauss, A. L., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. 
Strobel, B. (2016). Does family language matter? The role of foreign language use and family social capital in the educational achievement of immigrant students in Germany. Ethnic end Racial Studies, 39(14), 2641-2663. https://doi.org/10.1080/01419870.2016.1145712 
Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: Vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-51. 
Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 
Taft, R. (1963). From stranger to citizen. A survey of studies of immigrant assimilation in Western Australia. Nedlands: University of Western Australia Press. 
Taguma, M., Shewbridge, C., Huttova, J., & Hoffman, N. (2009). OECD Reviews of Migrant Education. Norway. Paříž: OECD Publishing. Dostupné z https://www.oecd.org/education/school/43723539.pdf 
Tellevik Dahl, T. (2016). Praksis er viktigere enn masteroppgaver [Praxe je důležitější než magisterská práce]. Oslo: Klassekampen. 
Teune, H. (1990). Comparing countries: Lessons learned. In E. Oyen (Ed.), Comparative methodology: Theory and practice in international social research (s. 38-62). Londýn: SAGE Publications. 
The strategic framework for European cooperation in education and training (ET 2020) (2009). Brusel: European Council. 
Tiane, L., & Fiske, S. T. (2006). Not an outgroup, not yet an ingroup: Immigrants in the stereotype content model. International Journal of Intercultural Relations, 30(6), 751-768. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2006.06.005 
Tučková, D., Králová, J., & Klugar, M. (2015). Bilingvismus v kontextu českého a slovenského jazyka - vybraná zjištění. Orbis Scholae, 9(3), 125-143. https://doi.org/10.14712/23363177.2016.8 
Úmluva o právech dítěte (1993). Ostrava: Aries. 
UNESCO (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Adopted by the world conference on special needs education: Access and quality. Salamanca: UNESCO. 
Utdanningsetaten (2013a). Skolebehovsplan 2014-2024 [Plán školských potřeb na období 2014-2024]. Oslo: Utdanningsetaten. 
Utdanningsetaten (2013b). Oslostandard for Skole-hjem samarbeid 2014-2015 [Osloský standard pro spolupráci v rámci školy a domova 2014-2015]. Oslo: Utdanningsetaten. 
Utdanningsetaten (2014). Oslo standard for skole-hjem samarbeid [Oslo standard pro spolupráci školy a rodiny]. Oslo: Utdanningsetaten. 
Utdanningsetaten (2015). Skolebehovsplan 2016-2026 [Plán školských potřeb na období 2016-2026]. Oslo: Utdanningsetaten. 
Václavíková, A. (2001). Zahraniční pracovníci v České republice a na území okresů Opava a Ostrava (na příkladu polských státních příslušníků) v druhé pol. 90. let 20. století. In R. Adamczyk (Ed.), Sborník z mezinárodní konference Opavské a polské Slezsko ve směru evropských standardů. Překonávání bariér (s. 287-296). Opava: Opole. 
Váňová, M. (2009). Srovnávací pedagogika. Praha: Univerzita J. A. Komenského. 
Violand-Sanchez, E., et al. (1991). Fostering home-school cooperation: Involving language minority families as partners in education. Washington, DC: National Clearinghouse for Bilingual Education. 
Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido. 
Vlček, P. (2015). Srovnávací výzkum v pedagogice - některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 25(3), 394-412. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-3-394 
Vojtíšková, K. (2012). Vzdělávání dětí cizinců na pražských základních školách. Naše společnost, 9(2), 10-19. 
Vyhláška č. 147/2011 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (2011). Praha: MŠMT. 
Vyhláška č. 116/2011 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (2011). Praha: MŠMT. 
Vyhláška 27/2016 Sb. Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (školský zákon) (2016). Praha: MŠMT. 
Wakil, S. P., Siddique, C. M., & Wakil, F. A. (1981). Between two cultures: A study in socialization of children of immigrants. Journal of Marriage and Family, 43(4), 929-940. https://doi.org/10.2307/351349 
Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 
Walterová, E., & Dvořák, D. (2018). XV. světový kongres srovnávací pedagogiky. Orbis Scholae, 7(3), 152-158. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.51 
Walzer, M. (1983). Spheres of justice: A defense of pluralism and equality. New York: Basic Books. 
Walzer, M. (1997). On tolerance. London: Yale University Press. 
Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2012). Adolescent behavioral, emotional, and cognitive engagement trajectories in school and their differential relations to educational success. Journal of Research on Adolescence, 22(1), 31-39. https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2011.00753.x 
Wiseman, A. W. The institutionalization of a global educational community: the impact of imposition, invitation and innovation in the Gulf Cooperation Council (GCC). Orbis scholae, 4(2), 21-40. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.124 
Wolfgang, A. (1975). Basic issues and plausible answers in counseling New Canadians. In A. Wolfgang (Ed.), Education of immigrant students. Issues and answers (s. 139-148). Toronto: The Ontario Institute for Studies in Education. 
Yeo, F. L. (1997). Inner-city schools, multiculturalism, and teacher education: A professional journey. New York: Garland. 
Zákon č. 29/1984 Sb. Zákon o soustavě základních a středních škol (školský zákon) (1984). Praha: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. https://doi.org/10.2307/1445223 
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon (2004). Praha: MŠMT. 
Záleská, K. (2015a). Neočekávané efekty začleňování dětí přistěhovalců v norské základní škole. Studia paedagogica, 20(1), 117-132. https://doi.org/10.5817/SP2015-1-8 
Záleská, K. (2015b). Integrating immigrant children into primary schools in the Czech Republic and Norway. Příspěvek prezentovaný na konferenci ECER 2015: Education and Transition. Contributions from Educational Research, září 2015, Budapešť, Maďarsko. 
Záleská, K. (2016a). Adaptation of immigrant children into elementary schools in the Czech and Norwegian context. Příspěvek prezentovaný na konferenci ECER: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, srpen 2016, Dublin, Irsko. 
Záleská, K. (2016b). Připravenost norských základních škol na práci s dětmi přistěhovalci z pohledu učitelů a norské legislativy: Inspirace pro českou situaci? In I. Žlábková, A. Nohavová, M. Najmonová, & D. Kučera (Eds.), Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu. Sborník abstraktů z XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu v Českých Budějovicích (s. 158-160). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta. 
Záleská, K., & Čopf, P. (2016). Teacher's attitude to immigrant children in Czech, Austrian and Norwegian elementary school context. Příspěvek prezentovaný na konferenci First Conference SPCE - SEC, leden 2016, Lisabon, Portugalsko. 
Záleská, K. (2017). Equal educational opportunities for immigrant children - Insight to the Czech and Norwegian education policy. Příspěvek prezentovaný na konferenci ECER: Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent Roles of Policy and the Role of Educational Research, srpen 2017, Kodaň, Dánsko. 
Záleská, K. (2018). Vzdělávání dětí cizinců perspektivou rovných vzdělávacích příležitostí. Studia paedagogica, 23(3), 139-164. https://doi.org/10.5817/SP2018-3-7 
Záleská, K., & Leix, A. (2018). Učitelská self-efficacy při práci s dětmi-cizinci v širších souvislostech. Pedagogická orientace, 28(2), 328-356. https://doi.org/10.5817/PedOr2018-2-328 
Zelazek, K. (2016). Immigrant integration model. Gdaňsk: Social Development Department. 
Zhou, M., & Sao, X. Y. (2005). The multifaceted American experiences of the children of Asian immigrants: Lessons from segmented assimilation. Ethnic and Racial Studies, 28(6), 1119-1152. https://doi.org/10.1080/01419870500224455 
Zigler, E., & Trickett, P. K. (1978). IQ, social competence, and evaluation of early childhood intervention programs. American Psychologist, 33(9), 789-798. https://doi.org/10.1037/0003-066X.33.9.789 
Zoletto, D. (2007). Regimes of social and school integration of immigrant in Europe. In S. Moutsios & H. Kotthoff (Eds.), Education policies in Europe: Economy, citizensjhip, diversity (s. 197-220). Mnichov: Waxmann Verlag. 
Arbeids- og inkluderingsdepartementet (2007). Handlingsplan for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen [Akční plán pro integraci a začlenění cizinců]. Oslo: Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Dostupné z https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/prm/2006/0134/ddd/pdfv/292448-h -plan2006_int_og_inkl.pdf 
Arbeids- og inkluderingsdepartementet (2009). Handlingsplan for å bedre levekårene for rom i Oslo [Akční plán pro zlepšení životních podmínek v Oslu]. Oslo: Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Dostupné z https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fad/vedlegg/sami/handlingsplan_2009_rom_oslo.pdf 
BLD (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet) (2009). Handlingsplan for å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering 2009-2012 [Akční plán na podporu rovnosti žen a mužů a předcházení etnické diskriminaci na roky 2009-2012]. Oslo: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Dostupné z https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/planer/2009/hpl_etnisk_diskriminering.pdf 
BLD (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet) (2012). Meld. St. 6, En helhetlig integreringspolitikk. Mangfold og fellesskap [Zpráva parlamentu 6. Rozmanitost a společenství]. Oslo: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Dostupné z https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-6 
BLD (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet) (2015). Trygghet, deltakelse og engasjement, - regjeringens arbeid for barn og ungdom [Bezpečnost, účast a zapojení, - vláda a její práce pro děti a mládež]. Oslo: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Dostupné z https://www.regjeringen.no/contentassets/2b16dd79c34f46e49aa580b48b955af8/samlet-plan-for-barn-og-unge.pdf 
Brind, T., Harper, C., & Moore, K. (2008). Education for migrant, minority and marginalised children in Europe: A report commissioned by the open society institute's education support programme. New York: Open Socciety Institute. Dostupné z https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/review_20080131.pdf 
BUFDIR (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) (2016). Årsrapport [Výroční zpráva]. Oslo: Barne-, ungdoms-og familiedirektoratet. Dostupné z https://www.bufdir.no/Global/ARSRAPPORT_2016.pdf 
ČŠI (2017). Společné vzdělávání ve školním roce 2016/2017. Tematická zpráva České školní inspekce. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/getattachment/7734c437-a133-4411-b8b6-ed11776ad4fe/TZ-Spolecne-vzdelavani-16-10-2017.pdf 
ESPON (2013). Impact of migration on population change. Results from the Espon demifer project. Lucemburk: ESPON EGTC. Dostupné z https://www.espon.eu/sites/default/files/attachments/demifer_PB_migr_impact.pdf 
EUMC (European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia) (2004). Work programme. Vídeň: European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia. Dostupné z https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/122-wp04_en.pdf 
Eurostat (2015). Statistics data based on the variable 'Population on 1 January by five year age group, sex and country of birth [migr_pop3ctb_under15].' Lucemburk: Eurostat Statistics Explained. Dostupné z http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=migr_pop3ctb&lang=en 
Eurostat (2017). Population and population change statistics. Lucemburk: Eurostat Statistics Explained. Dostupné z http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Population_and_population_change_statistics 
Eurostat (2018). Migration and migrant population statistics. Lucemburk: Eurostat Statistics Explained. Dostupné z https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Migration_and_migrant_population_statistics 
Goodrick, D. (2014). Comparative case studies, methodological briefs: Impact evaluation 9. 
Florence: UNICEF Office of Research. Dostupné z https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/brief_9 _comparativecasestudies_eng.pdf 
Haugsbakken, H., & Bruland, T. (2009). Evaluering av prosjekt Leksehjelp [Hodnocení projektu Doučování]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z http://www.udir.no/Upload/Forskning/2009/5/Leksehjelp.pdf? epslanguage=no 
Heckmann, F. (2008). Education and migration. Strategies for integrating migrant children in European schools and societies. Brusel: European Commission. Dostupné z http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/education-and-migration-pdf 
Helsedirektoratet (2013). Nasjonal strategi for innvandrere 2013-2017 [Národní strategie pro přistěhovalce]. Oslo: Helsedirektoratet. Dostupné z https://www.nsf.no/Content/1342218/Faktaark_Innvandrerstrategi%20Hdir.pdf 
Janta, B., & Harte, E. (2016). Education of migrant children: Education policy responses for the inclusion of migrant children in Europe. Santa Monica: RAND Europe. Dostupné z ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=16680&langId=en https://doi.org/10.7249/RR1655 
Liu, B. (2008). Zeitgenössische deutsche und chinesische Sportpädagogik im Vergleich: Ausgewählte Beispiele Von der Deutschen Sporthochschule Köln zur Erlangung des akademischen Grades. (Disertační práce). Köln: Institut für Pädagogik und Philosophie der Deutschen Sporthochschule. Dostupné z http://esport.dshs-koeln.de/75/1/Dissertation_Bo_Liu.pdf 
Lor, P. (2011). International and comparative librarianship. Dostupné z https://peterlor.com/the-book/ 
Marlene (2015). The era of symbolic policies. Milford: Codename: Act, non-profit organization. Dostupné z http://codenameact.org/the-era-of-symbolic-policies/ 
META (2016). Výroční zpráva. Praha: META, o.p.s. Dostupné z https://www.meta-ops.cz/sites/default/files/meta_vyrocni_zprava_za_rok_2016.pdf 
META (2017). Klasifikace cizinců. Praha: META, o.p.s. Dostupné z https://www.inkluzivniskola.cz/nove-prichozi/klasifikace-cizincu 
MŠMT (2007). Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013. Praha: MŠMT. Dostupné z https://www.databaze-strategie.cz/cz/msmt/strategie/koncepce-statni-politiky-pro-oblast-deti-a-mladeze-na-obdobi-2007-2013?typ=download 
MŠMT (2014a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha: Magistrát hlavního města Prahy, Odbor školství a mládeže. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-3 
MŠMT (2014b). Koncepce podpory mládeže na období 2014-2020. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/mladez/koncepce-podpory-mladeze-na-obdobi-2014-2020 
MŠMT (2015a). Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018 (APIV). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf 
MŠMT (2015b). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020 
MŠMT (2016). Podpora vzdělávání cizinců ve školách na rok 2017. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/podpora-vzdelavani-cizincu-ve-skolach-na-rok-2017 
MŠMT (2017). Poslanci schválili změny financování pro školy. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/ministerstvo/poslanci-schvalili-zmeny-financovani-skoly-dostanou-penize 
MŠMT (2018). Statistická ročenka školství - výkonové ukazatele. Praha: MŠMT, Odbor školské statistiky, analýz a informační strategie. Dostupné z http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp 
Naik, V. (2012). Funding compensation for natives who lose out: Through the economy at large, or through migrants? Chicago: Open Borders: The case. Dostupné z https://openborders.info/blog/funding-compensation-for-natives-who-lose-out-through-the-economy-at-large-or-through-migrants/ 
Nicolaas, H., & Sprangers, A. (2006). Migration motor behind EU population growth. Heerlen: CBS. Dostupné z https://www.cbs.nl/en-gb/news/2006/08/migration-motor-behind-eu-population-growth 
North, D. (2009). The immigrant paradox: The stalled progress of recent immigrants' children. Washington, DC: Center for Immigration Studies. Dostupné z https://cis.org/Report/Immigrant-Paradox-Stalled-Progress-Recent-Immigrants-Children 
NÚV (nedat.). Školská poradenská zařízení (ŠPZ). Praha: NÚV. Dostupné z http://www.nuv.cz/t /pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/skolska-poradenska-zarizeni 
OECD (2006). Where immigrant students succeed. A comparative review of performance and engagement in PISA 2003. Paříž: OECD Publishing. Dostupné z https://www.phil-fak.uni-duesseldorf.de/ew/bf/bf_veranstaltungen/ss06/HS_Bildungssoziologie/9806021E.pdf https://doi.org/10.1787/9789264023611-en 
Oslo kommune (2018). Oslo kommunes organisasjonskart [Organizační mapa Oslo]. Oslo: Oslo kommune. Dostupné z https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/politikk/slik-styres-oslo/ 
Papademetriou, S. (2009). The education of non-native language speaking children: European Union. Washington, DC: The Library of Congress. Dostupné z https://www.loc.gov/law/help/non-native-education/european-union.php 
Park, M., & McHugh, M. (2014). Immigrant parents and early childhood programs. Addressing barriers of literacy, culture, and systems knowledge. Washington, DC: Migration Policy Institute (IMPI). Dostupné z https://www.migrationpolicy.org/sites/default/files/publications/ParentEngagement-FINAL.pdf 
Rambøll Management Consulting (2016). Erfaringer i skoler som opplever å ha lykkes med bruk av nettbrett og/eller pc i sin grunnleggende lese- og skriveopplæring [Zkušenosti úspěšných škol ve využívání tabletů a počítačů ve výuce čtení a psaní]. Oslo: Senter for IKT i Utdanningen. Dostupné z https://no.ramboll.com/-/media/files/rno/publikasjoner/rapport-august-2016.pdf?la=no 
Ruud, M. (2014). Grunnskole satser på tospråklig undervisning i alle fag. [Základní škola zaměřená na dvojjazyčnou výuku ve všech předmětech]. Oslo: Utdanningsforbundet. Dostupné z https://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2014/desember/grunnskole-satser-pa-tospraklig-undervisning-i-alle-fag/ 
Smitty, D. (2018). What is the difference between Substantive and Procedural policies? Mountain View: Quora Inc. Dostupné z https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-Substantive-and-Procedural-policies 
SocioFaktor (2016). Potřeby žáků s odlišným mateřským jazykem ve školách zřizovaných městskou částí Praha 12. Praha: SocioFactor s.r.o. Dostupné z https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=52585 
SSB (2015). This is Norway. Oslo: Stastistisk sentralbyrå. Dostupné z https://www.ssb.no/en/befolkning/artikler-og-publikasjoner/this-is-norway-2015 
SSB (2017). Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre [Přistěhovalci a děti narozené v Norsku přistěhovaleckých rodičům]. Oslo: Stastistisk sentralbyrå. Dostupné z https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef 
SSB (2018). Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre [Přistěhovalci děti narození přistěhovalcům v Norsku]. Oslo: Stastistisk sentralbyrå. Dostupné z https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef 
Šindelářová, J., & Škodová, S. (2012). Metodické doporučení MŠMT k začleňování žáků-cizinců do výuky v základních školách. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/informace-o -vzdelavani-cizincu-na-uzemi-cr-pro-krajske-urady 
Tollarová, B. (2006). Integrace cizinců v Česku: Pluralita, nebo asimilace? Biograf, 39 
odst.). Dostupné z http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v3902 
UDIR (2007a). Education - from kindergarten to adult education. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5 /Education_in_Norway.pdf?epslanguage=no 
UDIR (2007b). Equal education in practice! Strategy for better teaching and greater participation of linguistic minorities in kindergartens, schools and education 2007-2009. Oslo: Utdanningsdirektoratet. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/strategiplaner/likeverdig_eng_nett.pdf 
UDIR (2007c). Kartleggingsmateriell. Språkkompetanse i grunnleggende norsk [Rozřazovací materiály jazykové kompetence v norském jazyce]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/upload/Kartleggingsprover/UDIR_Kartleggingsmateriell_bm_301007.pdf 
UDIR (2007d). Læreplan i morsmål for språklige Minoriteter [Kurikulum mateřského jazyka pro jazykové menšiny]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/kl06/NOR8-01 
UDIR (2009). Veiledning. Morsmål for språklige minoriteter [Pokyny. Mateřský jazyk pro jazykové menšiny]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z http://nafo.oslomet.no/wp-content/uploads/2015/12/Veiledning-til-l%C3%A6replan-i-morsm%C3%A5l-for-spr%C3%A5klige-minoriteter.pdf 
UDIR (2011). Tall og analyse av grunnopplæringen i Norge [Čísla a analýzy základního vzdělávání v Norsku]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/forskningsrapporter/utdanningsspeilet_2011.pdf 
UDIR (2012). Statistikkraport: Barn, unge og voksne med innvandrerbakgrunn i grunnopplæringen [Statistická zpráva: Děti, mládež a dospělí s přistěhovaleckým původem v základním vzdělávání]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://docplayer.me/3117516-Statistikkrapport-barn-unge-og-voksne-med-innvandrerbakgrunn-i 
UDIR (2014). Prinsipper til grunn for Kompetanse for mangfold [Zásady založené na kompetenci k rozmanitosti, 2014]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/laring-og-trivsel/kompetanse-for-mangfold/prinsipper-til-grunn-for-kompetanse-for-mangfold/ 
UDIR (2015a). Grunnleggende norsk for språklige minoriteter - veileder til læreplan [Základy norštiny pro jazykové minority - metodika k učebnímu plánu]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/grunnleggende-norsk-for-spraklige-minoriteter/ 
UDIR (2015b). Tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) 2015/16 [Čísla z informačního systému pro základní školy (GSI) 2015/2016]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/statistikk/gsi/grunnskole-gsi-notat-2015-16.pdf 
UDIR (2016). Utdanningsspeilet 2016. Tall og analyse av barnehager og grunnopplæringen i Norge [Obraz vzdělávání 2016. Čísla a analýza mateřských a základních škol v Norsku]. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Dostupné z http://utdanningsspeilet.udir.no/2016/wp-content/uploads/2016/06/Utdanningsspeilet_2016.pdf 
Utdannings- og forskningsdepartementet (2003). Likeverdig utdanning i praksis! Strategifor bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2004-2009 [Rovnoprávné vzdělávání v praxi! Strategie pro lepší učení a větší zapojení cizinců do mateřské a základní školy 2004-2009]. Oslo: Statsministerens kontor. Dostupné 
z https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/ud/vedlegg/laerestrategi.pdf 
Utdannings- og forskningsdepartementet (2013). Utdanning for alle - Nasjonal plan for oppfølging av Dakar-erklæringen [Vzdělání pro všechny - Národní plán pro monitorování Dakarské deklarace]. Oslo: Statsministerens kontor. Dostupné z https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ufd/rap/2003/0061/ddd/pdfv/187820-norsk_versjon_-nasjonal_efa-plan_-230903.pdf 
UN (2015a). International migration report. New York: United Nations, Department of Economic and Social Affairs. Dostupné z http://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/migrationreport/docs/MigrationReport2015_Highlights.pdf 
UN (2015b). Universal declaration of human rights (UDHR).Paříž: United Nations. Dostupné z http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/ 
UNESCO (2017). More than one-half of children and adolescents are not learning worldwide. Paříž: UNESCO: Institute for statsitics. Dostupné z http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs46-more-than-half-children-not-learning-en-2017.pdf 
Záleská, K. (2014). Integrace dětí přistěhovalců do základních škol v České republice a v Norsku (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z https://theses.cz/id/dlrtyr