Přepnout na evidenci publikací, které mě citují.
SHMIDT, Victoria. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 130 s. ISBN 978-80-210-7834-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7834-2015.
Bibliografie
Andreotti, O. (2011). Actionable Postcolonial Theory in Education. Palgrave Macmillan.
Baloutzova, S. (2011). Social Legislation and Population Policy in Bulgaria, 1918–1944. Hungary: Central European University Press Studies in the History of Medicine series.
Bekkers, V. (Ed.) (2007). Governance and the Democratic Deficit: Assessing the Democratic Legitimacy. USA: Ashgate.
Blobil, J. (1930). Specializování ústavů pro úchylnou mládež Úchylná mládež, sešit 1: 98–99.
Boleslavi poškozené bombardováním německými letci 9. 5. 1945 Národní archiv MŠK SIG. 13.
Bonmariage, M. (1888). O lékařském ošetřování a výživě dítek škol mateřských a obecných Pěstoun 7: 57–61.
Brožek, A. (1922). Zušlechtění lidstva Praha: Topič.
Budou žít s námi, nebo vedle nás (21. 11. 1966). Radio Praha broadcast, the source:HU OSA 300-30-3 box 37a.
Bühler-Niederberger, D. (2005). Kindheit und die Ordnung der Verhältnisse : von der gesellschaftlichen Macht der Unschuld und dem kreativen Individuum. München: Juventa-Verl.
Burman, E. (2006). Engendering Development: Some Methodological Perspectives on Child Labour. Forum Qualitative Social Research. 7, 1. Available online at http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/69/141.
Cach, J. (2000). František Čáda a mezioborové vztahy a experimenty. Praha: Karolinum.
Cenek, J. (1924). Výchovná města Brna ve Valticích Úchylná mládež, sešit 1: 26–32, sešit 2: 61–66.
Centre for reproductive rights (2003). Romani women subject forced sterilisation in Slovakia. Available online at http://reproductiverights.org/en/press-room/romaniwomen-subject-to-forced-sterilization-in-slovakia. [accessed 24 July 2013].
Cikánské obyvatelstvo podle výsledku sčítání lidu, bytů a domů (1970). Zprávy a rozbory FSÚ 1973, 25.
Co chcete vědět (2. 11. 1966). Radio Bratislava 1 broadcast, the source HU OSA 300-30-3 box 37a.
Čáda, F. (1902). Hodnota psychologie, ČM.
Čebuský, F (1857). Jak by si měl učitel počínati, když mu dětí školu špatně navštěvují – a jak by tuto nedbalost sám svým přičiněním mohl odstraniti? Škola a život sešit VI: 136–138.
Čermak, J. (1931). Odchod z ústavu do života. Úchylná mládež, sešit 3: 226–229.
Červinková-Riegrová, M. (1887). Ochrana chudé a opuštěné mládeže: rozhledy po lidumilství v Evropě. Praha: spolek Ochrana opuštěných a zanedbaných dívek v komisi universitního knihkupectví Bursíka a Kohouta.
Česká zemská péče o mládež Internáty pří okresních pomocných školách Ministerstvo sociální péče v Praze X-1009-17/1.17. 5. 3. 1947, Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Další slovo o opatrovnách (1857). Škola a život, sešit 6: 133–136.
Dějiny gymnasia v Čechách (1887). Škola a život, sešit 4: 7–9.
Dubec, J. Sdružení rodičů a přátel školy pří zvláštních školách. (1950). Nápravná pedagogika, leden 1950, ročník XXVI: 189–191.
Dvě úvahy o vzdělávacích prostředích národního učitelství (1862). Škola a život, sešit 6: 207–209.
Engbring-Romang, U. (2001). Die Verfolgung der Sinti und Roma in Hessen zwischen 1870 und 1950. Frankfurt am Main 2001: 119 ff.
European court of Human rights (2007). Case of D.H. and others v the Czech Rep. Available online at http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-83256#{%22itemid%22:[%22001-83256%22]}. [accessed 24 July 2013].
Fasora, L. (2012). Mikrogeschichte Und Arbeiterkulturgeschichte. Beispiele Aus Der Neuen Tschechischen Forschung. In Hiebl, E., Langthaler, E. Im Kleinen Das Grosse Suchen. Mikrogeschichte In Theorie Und Praxis: 69–78. Innsbruck: Institut Fuer Geschichte Des Laendlichen Raumes.
Feinberg, M. (2006). Elusive Equality: Gender, Citizenship, and the Limits of democracy in Czechoslovakia, 1918-1950. USA: University of Pittsburgh Press.
Fenelon, F. (1887). O výchově dívek. Škola a život, sešit 8: 198–200, 244–248.
Fishman, S. (2002). The Battle for Children: World War II, Youth Crime, and Juvenile Justice in Twentieth-Century France. USA: Harvard University Press.
Folbre, N. (2009). Greed, Lust & Gender: A History Of Economic Ideas. New York: Oxford University Press.
Gaňo V. (1960). Selekcia defektivných deti. Otázky defektologie ročník 2, 4: 107–111.
Gittins, D. (1997). The Child in Question. England, Palgrave: Macmillan.
Goldirova, R. (2010) Brussels cautions Slovakia over boarding schools for Roma available online at http://euobserver.com/social/29665. [accessed 24 July 2013].
Goldson, B. (1997). ‘Childhood’: An introduction to historical and theoretical analyses. In Scraton, P. (ed.) ‘Childhood’ in ‘Crisis’? London: UCL Press.
Goodley, D. (2011). Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. UK: Sage.
Grue, J. (2011). Discourse analysis and disability: Some topics and issues. Discourse & Society 22: 5, 532–546. DOI: 10.1177/0957926511405572
Haliřová, M. (2012). Sociální patologie a ochrana dětství v Čechách od dob osvícenství do roku 1914: disciplinace jako součást ochrany dětství. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická.
Haus, M., Heinelt, H. (2005). How to achieve governability at the local level?. Urban Governance and Democracy: Leadership and Community involvement. London: Routledge.
Hendrick, H. (1997). Children and social policies and English society, 1880-1990. Great Britain: Cambridge university press.
Hlavačka, M. (Ed.) (2013). České země v 19. století. Proměny společnosti v moderní době. Praha: Historický ústav akademických věd.
Holub, O. (1933). První cikánské dětí dívčí výchovně české zemské komisi o péči pro mládež v Jilemnici Úchylná mládež, sešit 1: 44–46.
Homolač, J. (2009). Internetové diskuse o cikánech a Romech Praha: Karolinum.
Honig, M.-S. (1999). Entwurf einer Theorie der Kindheit. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Hooghe, M., Stolle, D. (2003). Generating social capital. Civil society and institutions in comparative perspective. New York: Palgrave Macmillan.
Hovoří redaktorka Ota Plavková 16. 6.1966, Radio Bratislava 1, the source HU OSA 300-30-3 box 37a.
Chlup, O. (1935). K otázce mravních úchylek mládeže. Úchylná mládež, sešit 1: 20–24.
Informace o plnění usnesení vlády týkajících se integrace romské menšiny a aktivního postupu státní správy pří uskutečňování opatření přijatých souvisejícími usneseními vlády ke dní 31. 12. 2012. Praha (2012). Available online at http://www.romea.cz/dokumenty/romove-vlada-2012.pdf.
Jak až posud měří a provádí se rovnoprávnost na gymnasiích a reálkách v Čechách a na Moravě (1862). Škola a život, sešit 2: 4–6.
Jak by učitel i mimo školy mohl a měl na dobré mravy mládeži působiti? (1856). Škola a život, sešit 5.
Jaký jest dosavadní stav národního školství našeho? (1856). Škola a život, sešit 5: 262–265.
James A., Jenks C., Prout, A. (1998). Theorizing childhood. Cambridge: Polity Press.
Janeček, J. (1927). Zločinnost mladistvých ve světě statistiky. Úchylná mládež, sešit 1: 75–77.
Janišová, D. (1985) K problematice úspěšného zaškoleni cikánských děti. Otázky defektologie 7: 249–254.
Janouch, F. (1951). Lidově demokratické zřízení spolehlivá základná péče o zdraví lidu. Časopis českých lékařů 8: 225–227.
Jelínek, J. (1888). Je-li třeba poučovati se o vychovávání dítek. Pěstoun 4, 6: 81–85.
Jeneček, J. (1929). Mladiství zločinci a jejich převýchova. Úchylná mládež, sešit 1: 31–52.
Kača, J. (1963). Velcí žáci z nižších třid Osvětová práce 12, the source HU OSA 300-30-3 box 37a.
Kaplan, K. Národní fronta 1948–1960. (2012). Praha : Academia, 2012. 912 s.
Kára, K. a kol. (1975). Ke společenské problematice cikánů v ČSSR. ÚFX ČSAV vnitřní tisk.
Kasper, T. (Ed.) (2008). Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty - analýza, komparace ČR: Liberec
Každý cigán nie je cigán (1966). Ľud 29. 10, the source HU OSA 300-30-3 box 37a.
Kedrutek, F. (1930). Psychologie trestanců. Úchylná mládež, sešit 1: 33–38.
Kehily, M. J. (Ed.) (2009). An Introduction to childhood studies England: Open university press.
Kränzl-Nagl, R., Riepl, B., Wintersberger, H. (1998). Kindheit in Gesellschaft und Politik: Eine multidisziplinäre Analyse am Beispiel Österreichs (Wohlfahrtspolitik und Sozialforschung). Berlin: Kampus Verlag.
Krotilová, J. (1944). O příčinách zločinnosti ženské mládeže a jejich odstranění. Paedologické rozhledy ročník II: 148–151.
Křemenová, J., Reisenaure, R., Svobodvá, H. (1962). Příspěvek ke studiu souvislosti výskytu endemických degenerací s prospěchem a školní docházkou u mládeže v Čechách a na Moravě. Časopis českých lékařů, třetí část, 37: 1110–1113.
Křízenský, J. (1917). Ochrana mládeže a eugenika Praha: J. Otto.
Kříž, F. (1929). Národohospodářský význam péče o úchylnou mládež. Úchylná mládež, sešit 1: 7–10.
Křižková, M. (2006). Média nemají paměť. Mediální konstrukce nedobrovolných sterilizací v České republice (2003–2006) II. Available online at http://www.migraceonline.cz/cz/e-knihovna/media-nemaji-pamet-medialni-konstrukce-nedobrovolnychsterilizaci-v-ceske-republice-2003-2006-i-ii. [accessed 24 July 2013].
Kučera, R. (Ed.) (2012). Identity v českých zemích 19. a 20. století: Hledání a proměny. Praha.
Labisch, A. (1992). The Social Construction of Health: From Early Modern Times to the Beginnings of the Industrialization. In Lachmund, J., Stollberg, G. (Eds)The Social Construction of Illness. Illness and Medical Knowledge in Past and Present. Institute für Geschichte der Medizin.
Lebedová, A. (1951). Boj s přežitky buržoasní psychologie a pedagogiky v naší škole. Pedagogika 1–2: 22–44.
Lee, N. (2005). Childhood and Human Value: Development, Separation and Separability. Maidenhead: Open University Press/McGraw-Hill Education.
Lhotka, P. (2009). Pojem cikána v právních normách od začátku 20. století do roku 1945. In SbFF Ostrava: 229–246.
Lipa, J. (1966) O výchově cikánů Osvětová práce. 21. 12. 1966, the source HU OSA 300-30-3 box 37a.
Lyle, L. (2009). French Perspectives on Eugenics as Seen Through Selected Writings of Georges Duhamel. French Cultural Studies 20, 3: 257–272. DOI: 10.1177/0957155809105746
Malá, H. (1984). Výchova, vzdělání a biologický vývoj cikánských dětí a mládeže v ČSR. Praha: UK.
Malá, H. (1985). Význam některých poznatků z vývojové antropologie cikánské etnické skupiny a jejich uplatnění ve výchovně vzdělávací práci učitelů a vychovatelů. Otázky defektologie 3: 93–97.
Malá, H., Hajnišová, M. (1984). Příspěvek ke sledování tělesného vývoje cikánských novorozenců okresu Kladno a Chomutov. Otázky defektologie: 297–300.
Matić, M. (1967–1968). Čo zanechal Villiam Gaňo jako dedičstvo pedagógom špeciálnych škôl. Otázky defektologie 9: 321–324.
McKeever, P., Miller, K. (2004). Mothering Children Who Have Disabilities: A Bourdieusian Interpretation of Maternal Practices. Social Science and Medicine 6, 59: 1177–1191. DOI: 10.1016/j.socscimed.2003.12.023
Meisner, J. (1934). Rasismus hrozí kultuře. Praha: Nakladatelství Volné myšlenky.
Meisner, J. (1939). Mravné vadné dítě s hlediska eugenického. Úchylná mládež 9–10: 169–197.
Melkusová, H. (1948). „Marianum“ v Opavě (Reportáž s návštěvy léčebního a ošetřovacího ústavu. Paedologické rozhledy. 4: 13–15.
Menchini, L., Redmond, G. (2009). Poverty and deprivation among children in Eastern Europe and Central Asia. International Journal of Social Welfare, 18: 225–236. DOI: 10.1111/j.1468-2397.2008.00620.x
Mertin, V. (1986a). Příspěvek k problematice vyrovnávacích a specializovaných tříd. Otázky defektologie 3: 87–97.
Mertin, V. (1986b). Příspěvek k problematice vyrovnávacích a specializovaných tříd. Otázky defektologie 4.: 127–132.
Ministerstvo financí č.j. 744/47 – I/2 (21. 2 1947). Národní archiv, MŠK SIG. 13
Ministerstvo sociální péče (11. 4. 1949 ). Ústavy pro hluchoněmé diferenciace v Praze, CII-1312-11/4-49. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo sociální péče (1950). Diferenciace ústavů pro hluchoněmé a slepé. Dopis Ministerstvu školství, věd a umění. Ministerstvu zdravotnictví, Praha. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo sociální péče (25. 6 1947). Ústav ZÚPM v Čechách ve Veleslavíně Zemskému ústředí péče o mládež v Čechách v Praze III C-II-1123-19 /6-47. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo sociální péče Ústav ZUPM Zemskému ústředí péče o mládež v Čechách C –II-1122-7/5-47. 15. 5 1947, Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo sociální péče Ústav ZUPM Zemskému ústředí péče o mládež v Čechách C –II-1122-7/5-47. 15. 5. 1947, Národní archiv, MŠK SIG. 13
Ministerstvo spravedlnosti (1956). Dětské asylové ústavy nedostatek, 39 027 /56. Praha Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo spravedlnosti v Praze (1956). Nedostatek dětských asylových ústavů, 3107/56 HSOS/2 1956 Dopis Ministerstvu školství k rukám I.nám.mín.B.Muchy. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo školství a osvěty (18. 9. 1945). Krč Městská mateřská škola, žádost o další užívání propůjčené budovy čp. 92 v Krči pro mateřskou školu, A-80.829/45-I/3. k č.17024-VI-45, 22. 8. 1945. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo školství a osvěty, Ústavy pro slepé; požadavky slepců číslo 39.061/47. Národní archiv MŠK SIG. 13.
Ministerstvo školství a osvěty. Ústavy pro slepé: požadavky slepců číslo 39.061/47. Národní archiv MŠK SIG. 13.
Ministerstvo školství, informaci a osvěta. Slepecké písmo a některé údaje o slepeckých školách v ČSR, 83 544 1954. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo zahraničních věcí (1954). 133827/54/GL210. Národní archiv, MŠK SIG. 13. Ministerstvo zdravotnictví (30. 12. 1946). Zpráva Praha-Veleslavín ústav pro epileptické dětí, IIa/3 – 10742/1946. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo zdravotnictví (15. 10. 1946). Zřízení ústavu pro epileptické dětí Praha Veleslavín, IIa/3-7400/46. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvo zdravotnictví (1945). Na uvolnění částky 1 500 000 K na individuální péči o děti v r. 1945, II/1-128. Národní archiv MŠK SIG. 13.
Ministerstvo zdravotnictví (26. 2. 1951). Ústřední jednota invalidů sociálně politický odbor 071/51.Z.t ústavní střediska a asyly pro osoby stižení Morbus Little. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvu školství, věd a umění Dopis od Ministerstva sociální péče, C-II/4- 1312- 24/12-48. 24. 12. 1948, Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvu zdravotnictví (28. 1 1949). Dopis rodičovskému sdružení při pomocné škole v Plzní. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ministerstvu zdravotnictví (31. 5. 1946). Žádost o podporu na znovuzřízení budovy a zařízení budovy a zařízení sociálního ústavu pro děti úchylné v Ml.Boleslavi, poškozené bombardováním německými letci 9. 5. 1945, odd. II/3. Národní archiv MŠK SIG. 13.
Ministerstvu zdravotnictví V Mladé Boleslaví dne (1. 3. 1947). Věc: Ml. Boleslav, sociální ústav pro úchylné děti podpora v r.1946 vyúčtování, 45/4/46. Národní archiv MŠK SIG. 13.
Motyčková, R. (19. 4. 1962). Převýchova cikánské mládeže postupuje velmi pomalu. Trutnov. Tvorba č. 16, The source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
MŠMT (2011). Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace č. 62. Available online: http://www.komora.cz/Files/PripominkovaniZakonu/Materialy/118_09_oduvodneni.doc. Národné centrum zdravotnických informácií (2012). Potraty v SR 2011. Bratislava: Edícia Zdravotnická statistika.
Multrus, V. (1933). Spolupráce pomocných škol se sociálně zdravotními institucemi. Úchylná mládež, sešit 1: 5–8.
Myšlenky o vyučování a vyhovování dívek (1861). Škola a život, sešit 6: 16, 182–186.
Navrátil, P. (2010). How helping professionals construct the problems of Roma families: contribution of general and specific stereotypes about parenting. The journal of social policy studies 3, 8: 353–372.
Návrh vlastního usnesení o převýchově cikánských dětí a dorostu. Národní archiv, MŠK SIG. 13, Reedukace cikánských dětí.
Návrh, jak by pilná návštěva školních dítek snadně se docílila (1857). Škola a život, Sešit 7: 242–244.
Neblahé ovoce z potlačování české národnosti (1862). Škola a život, sešit 1: 4–9.
Nečas, C. (1991). Společenská problematika Romů v minulosti a přítomnosti, Brno: Masaryková univerzita.
Nečas, C. (2005). Romové na Moravě a ve Slezsku (1740–1945) Brno: Matice moravská.
Nečasová, D. (2008). Ideologické obrazy mateřství v české poúnorové společnosti. In Od početí ke školní brašně. Pardubice: Východočeské muzeum v Pardubicích, 35–74.
Negramotnost a polgramotnost nemizne ale narastá. (17. 9. 1963). The source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Novák, T., Capponi, V. (1991). Náhradní rodinná výchova v zrcadle českého a slovenského tisku, Psychológia a patopsychológia dieťaťa 26: 473–477.
O patronáte školském (1862). Škola a život, sešit 6: 16, 202–206.
O škádlení a zlobeni dětí (1888). Pěstoun 8: 167
O vyhovování domácím a školním (1885). Škola a život, sešit 6: 209–211
Oč se vlastně vedou ty nové hádky ve vychovatelství a školství našem (1860). Škola a život, sešit 5: 13, 146–148.
Odbor pro ochranu duševně nebo mravně úchylných pří OPM v Plzní. Zpráva o činnosti v roce 1945. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Odbor pro ochranu duševně úchylných při okresní péči o mládež v Plzni (1947). Žádost o podporu na zdravotní zařízení a léčebnou péči Ministerstvu zdravotnictví J.M 146 Pl/ 1-11-VI.1947. 21. 6, Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Okresní péče o mládež v Plzní, Odbor pro ochranu duševně neb mravně úchylných krajské odborové radě v Plzní (5. 3 1947). Zřízení záchranného útulku č. 28 V Plzní. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ordover, N. (2003). American Eugenics: Race, Queer Anatomy, and the Science of Nationalism. Minneapolis: University of Minessota Press.
Organizační řad škol pro cikánské děti Reedukace cikánských dětí č. 45/ 217/ 1955. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Ovseiko, P. (2008). The Politics of Health Care Reform in Central and Eastern Europe: the case of the Czech Republic. D.Phil Thesis.
Pavel, J. (1857). Jaká jest úloha národního učitelství. Škola a život sešit 7: 7, 242–246.
Pickering, D., Busse, M. (2010). Disabled Children’s Services: How Do We Measure Family-Centred Care?. Child health care 2, 14: 2000‒2007.
Piňosová, J. (1976). Nástin historie a současný stav péče o cikánské děti v Jihlavě. Otázky defektologie 7: 268–278.
Pozvání k první řádné ustavující schůzi Komise ÚMPM. (29. 9. 1948). In Zápisy o schůzích komise ústřední městské péči o mládež v Brně za rok 1948–49. Archiv města Brna.
Problémy cikánských kojenců a děti podle posudku lékaře (1961). Literární noviny 22, 29, the source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Proč školské vyučování a vyhovování nemívá tvrdého zdaru, a jaké v tom třeba vyhledávati pomoci (1858). Škola a život, sešit 5: 13, 146–148.
Projev ministra zdravotnictví Dr. J. Plohara na zdravotnické konferenci dne 7. 1. 1953 o zdravotnickém dokumentu (1953). Časopis českých lékařů 4: 89–94.
Projev ministra zdravotnictví dr. J. Plojhara na konferenci zdravotnických pracovníků dne 6. 3. 1952. (1952). Časopis českých lékařů 4, 14: 409–410.
Projev ministra zdravotnictví dr. J. Plojhara v Národním shromáždění dne 28. 3. 1952 při projednávání vládního návrhu zákona o hygienické a protiepidemické péči (1952). Časopis českých lékařů 15: 441.
Promitzer, C., Trubeta, S., Turda, M. (Eds.) (2011) Health, Hygiene and Eugenics in Southeastern Europe to 1945 Hungary: Central European University Press Studies in the History of Medicine series
Prout, A. (2005). The future of children Great Britain: Routledge Falmer Průchová, P. (2008). Integrace – inkluze, děti se speciálními potřebami do škol hlavního vzdělávacího proudu (přehledová studie z předmětu Školní a poradenská psychologie). Praha: FF UK Available online at http://www.tarantula.ruk.cuni.cz/KKP-14-version1-petra_pruchova.doc.
Převýchova cikánských dětí: Reedukace cikánských dětí A 191.560/1947 (1947). The source: Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Přivora, M. (1951). Příspěvek k rozšíření parazitických červů u děti v Košicích. Časopis českých lékařů 31: 933–936.
Pučelík, T. (1947). Sociální péče o hluchoněmé v Čechách a na Moravě Paedologické rozhledy, 3: 273–283.
Pulmann, M. (2011). Konec experimentu: Přestavba a pád komunismu v Československu Praha: Scriptorium.
Rákosník, J.(2007). Sociální ústav 1920-1941 – mozkové centrum československé sociální politiky, In: Svoboda, M. (sest.), Svět historie – historikův svět: Sborník profesoru Kvačkovi, Liberec, 295-316.
Regierung der Deutschen Demokratischen Republik. Ministerium für Volksbildung. Gesamtdeutsche internationale Beziehungen (2007). Gee/Pe 19. 9.1957. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Reisenaure, R., Křemenová, J., Svobodvá, H. (1962). Příspěvek ke studiu souvislosti výskytu endemických degenerací s prospěchem a školní docházkou u mládeže v Čechách a na Moravě. Časopis českých lékařů, první část, 28: 864–869.
Robila, M. (2009). Family policy in Eastern Europe: Developments and Recommendations, the presentation for the Expert Group meeting on family policy in a changing world: Promoting social protection and intergenerational solidarity
Rodičovské sdružení při pomocné škole v Plzni. 5. května V Plzní (10. 10. 1945) Národní archiv, MŠK SIG.
Roßteutscher Sigrid Social capital worldwide: Potential for Democratization or Stibilizer of Authhoritarian rule? (2010). American Behavioural Scientist 53, 5: 737–757. DOI: 10.1177/0002764209350835
Růžička, S. (1926). Eubiotika. Bratislava: Academia.
Řádění loupežných cikánů v jižních Čechách (1927). Lidové noviny 5: 1.
Sebrechts L., Jef B. (12. 1. 2012). Families of Children with Special Needs in Flanders: Their Vulnerability within the Citizenship Paradigm. CSB Working Paper. Available online at http://www.centrumvoorsociaalbeleid.be/sites/default/files/CSB%20Working%20Paper%2012%2011_November%202012.pdf.
Shmidt, V., Bailey, J. (2014) Institutionalisation of children in the Czech Rep: a case of path dependency. Journal of sociology and social welfare. 1, pp. 53-75
Shmidt, V. (2010). Taking ideas and discourses seriously: explaining change through discursive institutionalism as the fiurth new institutionalism European Political Science Review 2, 1: 1–25. DOI: 10.1017/S175577390999021X
Shmidt, V. (2013). Democracy and Legitimacy in the European Union Revisited: Input, Output and ‘Throughput’. Political Studies 1, 61:2–22.
Scharpf, F. (1999). Governing in Europe: Effective and democratic? New York: Oxford University Press.
Schneider, J. (1925). Mravné vadní. Úchylná mládež, sešit 2: 85–90, sešit 3: 127–134.
Schneider, J. (1930). Péče o dítě ze škol pomocných. Úchylná mládež, sešit 9–10: 221–225.
Sjednocení zdravotnictví Ministr zdravotnictví Dr. b.c. J. Plojhar (1951). Časopis českých lékařů 50: 1477–1479.
Směrnice ministerstva školství ČSR (14. 7. 1971). č.j. 20632/69-I/2 O Výchově a vzdělávání výchovně zanedbaných a prospěchově opožděných cikánských dětí.
Sojka, J. (1966) Problém nejen populační Vlasta 19, 9, the source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Sonka, J. (1938). Dědičné choroby a sterilizace. Úchylná mládež, sešit 2: 101.
Souček, J., Doležal, J. (1953). Příspěvek k problému výběru děti do zvláštní školy. Pedagogika 5: 284–296.
Sovak, J. (1975). Perspektivy speciálního školství. Otázky defektologie 10.
Spolek pro vybudování a vydržování sociálního ústavu pro úchylné dětí v Mladé Boleslavi č.j. 18 45 v Mladé Boleslavi (2. 7.1945). Věc: žádost o podporu na znovuzřízení budovy a zařízení sociálního ústavu pro děti úchylné v Ml.
Stejskal, K. (1925). Kam s nimi? Přednáška, konaná při výročné valní schůzi spolku pro péci o slabomyslné v Čsl. rep. Úchylná mládež, Sešit 4, 1: 11, 154–159.
Stone, D. (2001). Race in British Eugenics. European History Quarterly 31, 3: 397–426. DOI: 10.1177/026569140103100303
Šafr, Z. (1960). Několik poznámek k práci v cikánské třidě. Otázky defektologie 2: 54–56.
Šima, J. (1934). Výchova a sociální eubiotika: Črta z užité sociologie výchovy. Praha: Kapper.
Šimúnek, M. (2006). Eugenics, Social Genetics and Racial Hygiene: Plans for the Scientific Regulation of Human Heredity in the Czech Lands, 1900–1925. In Turda, M., Weindling, P. (Eds). ‚Blood and Homeland‘ : Eugenics and Racial Nationalism in Central and Southeast Europe, 1900–1940. Herndon, VA, USA: Central European University Press (CEU Press).
Šimúnek, M. (2012) Pro et contra: debaty o zavezení tzv. eugenické sterilizace v Československu, 1933–1938. Speciální pedagogika 3, 22: 224–240.
Škola v poměru k rodině, obci a církvi (1855). Škola a život, sešit 2.
Školení a výchova cikánských dětí (1946). Reedukace cikánských dětí A 261.198/46, the source: Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Školení a výchova cikánských dětí (1948). Reedukace cikánských dětí 48 037/48, the source: Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Špiner, J. (23. 7. 1966). Negramotnost na postupe. Dokedy? Pravda, the source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Štampach, F. (1933). Dítě nad propastí. Dítě toulavé, tulácké a cikánské, jeho záchrana, výchova a výučba. Plzeň: Nakladatelství Marie Lábkové.
Štampach, F. (1944). Rodičovská sdružení jako nástroj sociálně zdravotní péče o mládež Úchylná mládež, sešit 1, 20: 181–186. Additional evidences could be derived from the records of schools.
Štěpán, J. (1975). K jazykové situaci mentálně retardovaných Romů (Cikánů). Otázky defektologie 4: 145–153.
Štěpán, J. (1976). O lateralitě mentální retardovaných žáků cikánského původu. Otázky defektologie 8: 316–320.
Štěpán, J. (1976). Perspektivy sociálního školství (diskuse). Otázky defektologie 2: 48.
Štěpán, J. (1982). Sojuz rodičů a přátel školy (SRPŠ) a výchova cikánských dětí. Otázky defektologie 3.
Štipek, J. (1988). K charakteristice cikánské částí části obtížně vychovatelné mládeži Otázky defektologie 6: 260–263.
Teplý, J. (1960). Pojetí a rozvoj škol pro mládež vyžadující zvláštní péče (Z jednání v kolegiu ministra školství a kultury). Otázky defektologie 1, 3: 7–10.
The settlements of Gypsies as medium for communist propaganda (1954). The source: HU OSA 300-30-3 box180.
Thomas, G., Loxley, A. (2007). Deconstructing Special Education and Constructing Inclusion. New York: Open University Press.
Tickly, L., Barrett, A. (2011). Education Quality for Social Justice Social Justice, Capabilities and the Quality of Education in Low Income Countries. International Journal of Educational Development 1, 31: 3‒14. DOI: 10.1016/j.ijedudev.2010.06.001
Tůma, A. (1920). Zařízení sociální a výchovná péče o mládež duševně vadnou, zvláště slabomyslnou. Třeboň: Česká zemská komise pro péči o mládež.
Turda, M. (2010). Modernism and Eugenics. Basingstoke: Palgrave.
Turda, M., Weindling, P. (Eds.) (2007). Blood and Homeland: Eugenics and Racial Nationalism in Central and Southeast Europe, 1900–1940. Budapest: CEU Press.
Učební osnovy škol pro děti cikánské výnos ministerstva 65 798 /54A I/5 (27. 8. 1954). The source: Národní archiv, MŠK SIG. 13, Reedukace cikánských dětí
Úřad předsednictva vlády (15. 11. 1951). Usnesení vládní dislokační komise z Ústav hluchoněmých v Hradci Králové č.j. 205.489/51 17. 11. 1951. Ministerstvo zdravotnictví k rukám ref. Jíši. Národní archiv, MŠK SIG.
Ústav pro informace ve vzdělávání (2013). Vývojová ročenka školství v ČR. Praha: ÚIV. Available online at http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp.
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (2013). Potraty 2012. Praha.
Úvahy o vychovávání dívek zvláště městských (1858). Škola a život, sešit 7: 149–151.
V zrkadle krajských údajov. Broadcast (21. 10. 1965). The source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Vanhuysse, P. (Ed.) (2009) Post-Communist Welfare Pathways: Theorizing Social Policy Transformations in Central and Eastern Europe Basingkstoke: Palgrave
Vávrová, A. (1979). Cikánské děti na zvláštní škole v Praze-Břevnově. Otázky defektologie 5.
Večerník, J. (2008). Social Policy in the Czech “Republic”: The Past and the Future of Reforms. East European Politics & Societies, 22, 3: 496-517. DOI: 10.1177/0888325408315830
Veselá, R. (2005). Rodina a rodinné právo: historie, současnost a perspektivy. Praha: Eurolex Bohemia.
Vojtko, T. (2011). Nové město, nová generace, naděje pro společnost», aneb úsilí o vybudování osady Růžičkov v Praze‑Troji (1925–1930). Lidé města 3, 13.
Výmolův ústav pro hluchoněmé děti v Praze XVI.-Radlicích (22. 5. 1950). Námitky proti předání Výmolova ústavu do kompetence Ministerstva zdravotnictví Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Walkerdine, V. (2009). Developmental Psychology and the Study of Childhood. In Kehily, M. J. (ed.) Introduction to Childhood Studie: 112–123. London: Open University Press.
Yaki, I. (Ed.) (2009). Anti-Communist Minorities in the U.S.: Political Activism of Ethnic Refugees Palgrave Macmillan
Young, T. (1980). The eugenics movement and the eugenic idea in Britain 1900–1914: a historical study. PhD thesis, London: LSE.
Zahra, T. (2008). Kidnapped Souls: National Indifference and the Battle for Children in the Bohemian Lands, 1900–1948. Ithaca: Cornell University Press.
Zákoucký, K. (1889a). Zkažený. Pěstoun 6: 129.
Zákoucký, K. (1889b). Pasák. Pěstoun 7: 148.
Zákoucký, K. (1889c). Tulák. Pěstoun 8: 102
Zámečník, F. (1872a). O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, sešit 8: 123, 232–239.
Zámečník, F. (1872b). O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, sešit 9: 271–275.
Zámečník, F. (1872c). O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, sešit 10: 313–318.
Zámečník, F. (1872d). O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, sešit 11: 440–448.
Zaražení potulných cikánů do pracovních osad a převýchova a přeškolení jejich dorostu a dětí (1947). Reedukace cikánských dětí, A.60754.47, the source: Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Zeiher, H. (2008). Valuing children’s temporal quality of life. In Wintersberger, H., Alanen, L., Olk, T., Qvortrup, J. (Hg.) Childhood, Generational Order and the Welfare State: Exploring Children’s Social and Economic Welfare. (Volume 1 of COST A19: Children’s Welfare). Odense: University of Southern Denmark Press.
Zelenka, B. (1933). Příčiny úpadku mravního stavu a přestupnosti mládeži. Úchylná mládež, sešit 1: 32–36.
Zeman, O. Ještě o cikánské otázce (1962). Kulturní práce č, 7, the source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Zemská ústřední péče o mládež v Čechách. (7. 2. 1946). Výchovné ústavy Zemského ustředí péče o mládež pro mravné narušenou mládež. Praha Jedn. zn. 527-Vš-S-8. II.46. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Zemské ustředí péče o mládež v Čechách (1947). č.j. 534/1 – 23/1.47. Dopis Ministerstvu zdravotnictví Věc: Porada o zřízení ústavu pro matky a děti. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Zemský národní výbor v Brně. (6. 2. 1946). Věc: Zemská léčebna pro duševně a nervově chore v Jihlavě a zemský chorobinec v Jihlavě č.j. 6004-V/18/1946. Národní archiv, MŠK SIG. 13.
Zemský národní výbor. (4. 11. 1948). Zemská péče o mládež v Brně číslo jednání 17430/48 S.D. V Brně. Archiv města Brna.
Zikmund, A. (1935). Psychotechnická zkušebna v nápravné výchově dospívající mládeže mravně úchylné. Úchylná mládež, sešit 1: 69–76.
Znovu o problému cikánského obyvatelstva (1962). KSČ a státní zřízení. 242–243, the source: HU OSA 300-30-3 box 37a.
Zpráva o zemské konferenci učitelské v Opavě tykající se škol mateřských (1889). Pěstoun 11.
Žáková, H. (1983). Zařazování cikánských děti do zvláštních škol – vliv těchto škol na sociální adaptaci (Zkušenosti ze Severočeského kraje). Otázky defektologie 10: 10
O rolnických školách (1856). Škola a život, sešit 3: 12–16.