Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D., narozena dne 24. 8. 1979 ve Zlíně, vdaná
    V roce 2001 absolvovala obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ se specializací německý jazyk na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V roce 2002 nastoupila do doktorského studijního programu pedagogika rovněž na Pedagogické fakultě MU v Brně, který ukončila v roce 2006. V roce 2005 na téže fakultě složila rigorózní zkoušku. V letech 2006 – 2008 absolvovala funkční studium školského managementu II na Filozofické fakultě MU v Brně. Pět let vyučovala na Vyšší odborné škole sociálně právní v Brně. Od roku 2006 působí jako odborný asistent na Katedře pedagogiky sportu na Fakultě sportovních studií MU v Brně. Rovněž externě působila na Pedagogické fakultě MU v Brně, Vysokém učení technickém v Brně a na Fakultě humanitních studií UTB ve Zlíně. V centru jejího odborného zájmu patří problematika školní pedagogiky, školského a školního managementu. Z hlediska výzkumného se zaměřuje na výukovou interakci a komunikaci, výzkumy učitele zejména se zřetelem na učitele tělesné výchovy. Je autorkou a spoluautorkou pěti monografií a dalších odborných studií v tuzemsku i zahraničí. Absolvovala řadu krátkodobých i dlouhodobých studijních stáží v zahraničí. Participovala na ustálení videostudie jako výzkumné metody pro analýzu výuky v různých předmětech na základní škole. Absolvovala dvouletý kurz videotréninku interakcí a roční kurz neurolingvistického programování. Je členkou ČAPV, ČPdS a redakční rady časopisu Pedagogická orientace.
Pracoviště
  • Masarykova univerzita
    Fakulta sportovních studií
    Katedra pedagogiky sportu
    Kamenice 5
    625 00 Brno
    e-mail: janikova@fsps.muni.cz
    tel.: 549 49 3370
Funkce na pracovišti
  • Odborný asistent
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2006-2008 - FF MU: funkční studium školského managementu II, ukončeno 4. 2. 2008
    25. 5. 2006 - PdF MU: státní doktorská zkouška a obhajoba disertační práce (Ph.D.)
    30. 9. 2005 - PdF MU: rigorózní zkouška a obhajoba rigorózní práce (PhDr.)
    2002-2006 - PdF MU: postgraduální studium pedagogiky (prezenční forma)
    1997-2001 - PdF MU: obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, specializace německý jazyk (Mgr.)
Přehled zaměstnání
  • září 2018 - srpen 2019 - Výuka na Fakultě humanitních studií UTB, Zlín
    září 2005 dosud - Výuka na Fakultě sportovních studií MU, Brno
    září 2002-červen 2007 - Výuka na Vyšší odborné škole sociálně právní, Brno
    září 2002-červen 2005 - Výuka na Pedagogické fakultě MU, Brno
    leden 2005-červen 2005 - Výuka na VUT, Brno
Pedagogická činnost
  • PS 2017, FSpS: Školní pedagogika
    PS 2017, FSpS: Školní poradenství a management
    JS 2017, PdF: Teorie a praxe školy
    JS 2017, FSpS: Reflexe praxe
    JS 2017, FSpS: Teorie osobnostně sociálního rozvoje
    PS 2016, FSpS: Školní pedagogika
    PS 2016, FSpS: Školní poradenství a management
    JS 2016, FSpS: Reflexe praxe
    JS 2016, FSpS: Teorie osobnostně sociálního rozvoje
    JS 2015, FSpS: Školní poradenství a management
    JS 2015, FSpS: Teorie osobnostně sociálního rozvoje
    PS 2014, FSpS: Školní pedagogika
    PS 2014, FSpS: Reflexe praxe
    JS 2014, FSpS: Školní poradenství a management
    PS 2008, FSpS: Školní pedagogika
    JS 2008, FSpS: Obecná didaktika
    JS 2008, FSpS: Základy pedagogiky
    JS 2008, FSpS: Komunikační průprava učitelů a trenérů s využitím metody videotréninku interakcí
    PS 2007, FSpS: Školní pedagogika a Seminář ke školní pedagogice
    JS 2007, FSpS: Školní pedagogika a Seminář ke školní pedagogice
    JS 2007, FSpS: Komunikační průprava učitelů a trenérů s využitím metody videotréninku interakcí
    PS 2006, FSpS: Školní pedagogika a Seminář ke školní pedagogice
    PS 2006, FSpS: Komunikační průprava učitelů a trenérů s využitím metody videotréninku interakcí
    JS 2006, FSpS: Základy pedagogiky a Seminář k základům pedagogiky
    PS 2005, FSpS: Školní pedagogika a Seminář ke školní pedagogice
    PS 2005, FSpS: Společenské vědy V
    JS 2005, PdF: Seminář k teorii a metodice výchovy
    JS 2005, VUT: Oborová didaktika (DPS)
    PS 2004, PdF: Pedagogická komunikace
    JS 2004, PdF: Seminář k teorii a metodice výchovy
    PS 2003, PdF: Pedagogická komunikace
    PS 2003, PdF: Seminář k úvodu do pedagogiky a k základům pedagogického myšlení
    JS 2003, PdF: Seminář k teorii a metodice výchovy
    PS 2002, PdF: Seminář k úvodu do pedagogiky a k základům pedagogického myšlení
Vědeckovýzkumná činnost
  • 2019: První etapa standardizace dotazníků PAQ-C a PAQ-A, hlavní řešitelka
    2019: Zvýšení kvality a relevance studia na učitelských oborech Masarykovy univerzity 2019, spoluřešitelka
    2018: Pohybová aktivita, kognitivní funkce a vybrané aspekty zdatnosti dětí ve věku 10 – 11 let, spoluřešitelka
    2018: Drop-out a jeho příčiny u absolventů učitelství tělesné výchovy, hlavní řešitelka
    2017: Komparativní analýza profese učitelů tělesné výchovy v České republice a Norsku, hlavní řešitelka
    2015: Charakteristiky expertního výkonu učitele tělesné výchovy na 2. stupni Z, hlavní řešitelka
    2008-2010: řešitelka projektu GAČR 406/08/P252 Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
    2006-2010: spoluřešitelka projektu LC06046 Centrum základního výzkumu školního vzdělávání, poskytovatel MŠMT ČR.
    2005-2008: CPV PdF: spoluřešitelka projektu GAČR 406/05/0246 Obsahová dimenze kurikula základní školy, řešitel prof. Maňák
    2005: PdF: řešitelka fakultního grantu 41/05 Analýza interakčního stylu budoucích učitelů prostřednictvím rozhovoru nad videozáznamem
    2004: PdF: řešitelka fakultního grantu 22/04 Typologie budoucích učitelů podle pedagogické interakce
    2003-2006: Spoluřešitelka projektu 112063-CP-1-2003-1-AT-COMENIUS-C21 Identities, řešitelka Univ.-Doz. Dr. et Mag. Renate Seebauerová
Akademické stáže
  • 26. května - 7. června: stáž Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Německo
    2017: Norsko - Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder (1,5 měsíce)
    20.-21. června 2008: mezinárodní metodologický workshop k problematice výzkumu tělesné výchovy, Zentrum für Sportwissenschaft und Universitätssport der Universität Wien, Rakousko
    19.-21. května 2008: pracovní setkání (spolu)řešitelů projektu Centrum základního výzkumu školního vzdělávání MŠMT LC 06046, Pavlov
    8.-9. května 2008: mezinárodní konference Lehrer/innenbildung in Europa, Pädagogische Hochschule Wien, Rakousko
    28. dubna - 2. května 2008: mezinárodní konference Möglichkeiten und Grenzen der Schulsportforschung, VIII. Sommerakademie 2008, Bundesamt für Sport BASPO, Eidgenössische Hochschule für Sport Magglingen EHSM, Švýcarsko
    3.-6. dubna 2008: mezinárodní pracovní seminář k přípravě anglicky psané monografie „Power of the Videostudies“, Univerzita Jena, Německo
    12. února 2008: konference ČPdS, Pedagogická fakulta MU, Brno
    9.-13. prosince 2007: studijní pobyt Universität Salzburg (Rakousko)
    6.-8. prosince 2007: studijní pobyt Pädagogische Hochschule Wien (Rakousko)
    19.-20. července 2007: pracovní setkání (spolu)řešitelů projektu Centrum základního výzkumu školního vzdělávání MŠMT LC 06046, Školící a vzdělávácí středisko MU v Telči 26.-31. května 2007: studijní pobyt, Christian-Albrechts-Universität a IPN v Kielu (Německo)
    11.-14. dubna 2007: projekt EIS WEB: Europäische-innovative Schulentwicklung im World-Wide-Web, Univerzita Györ (Maďarsko)
    29.-31. března 2007: mezinárodní pracovní setkání s kolegy ze sportovních fakult, Salzburg, Universitäts-Sportinstitut Salzburg (Rakousko)
    7.-11. listopadu 2006: projekt EIS WEB: Europäische-innovative Schulentwicklung im World-Wide-Web, Pedagogická fakulta a Fakulta sportovních studií MU v Brně
    2006: Technische Universität Dresden (Německo): projekt Identities, 1 týden
    2006: Pedagogický institut v Boznu (Itálie): projekt EISWEB, 1 týden
    2006: Univerzita Atény (Řecko): projekt Identities, 1 týden
    2005: Pedagogický institut v Boznu (Itálie): projekt EISWEB, 1 týden
    2005: Ministerium der Deutschsprächigen Gemeinschaft Belgiens (Belgie): projekt EISWEB, 1 týden
    2005: Institut für Didaktik der Naturwissenschaften in Kiel (Německo), stáž na výzkumném pracovišti, 1 týden
    2005: Pädagogische Akademie des Bundes in Wien (Rakousko), v rámci Freemover MU, jeden semestr
    2004: Institut der für Didaktik der Naturwissenschaften in Kiel (Německo), stáž na výzkumném pracovišti, 1 týden
    2004: Hogeschool v Hengelu (Nizozemí): projekt EISWEB, 1 týden
    2003: Univerzita v Osnabrücku a Hogeschool v Hengelu (Německo, Nizozemí): Odborná exkurze, 1 týden
    2003: Univerzita v Alcalé de Henares (Španělsko): Projekt N-Large, projekt Identities, 1 týden
    2000-2001: Pädagogische Akademie der Diozöse in Graz (Rakousko), jeden semestr, ERASMUS SOCRATES
Mimouniversitní aktivity
  • Redaktorka časopisu Pedagogická orientace
    Členka České pedagogické společnosti
    Členka České asociace pedagogického výzkumu
    Členka ESERA (European Science Education Research Association)
Ocenění vědeckou komunitou
  • 24. 1. 2019 vyžádaný workshop na FHS UTB Zlín na téma Zvyšování úrovně pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů
Vybrané publikace
  • CUBEREK, Roman, Marcela JANÍKOVÁ and Jan DYGRÝN. Adaptation and validation of the Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) among Czech children. PLOS ONE. Public Library of Science, 2021, vol. 16, No 1, p. nestránkováno, 14 pp. ISSN 1932-6203. Available from: https://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0245256. URL info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View. In S. Popović, B. Antala, D. Bjelica, & J. Gardašević (Eds.). Physical Education in Secondary School Researches – Best Practices – Situation. Montenegro: Faculty of Sport and Physical Education of University of Montenegro, Montenegrin Sports Academy and FIEP, 2018, p. 79-87. Mimo ediční řady. ISBN 978-9940-722-02-9. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela and Jiří SLIACKY. Determinanty expertního výkonu v tělesné výchově pohledem učitelů (Determinants of Expert Teaching in Physical Education from the Teachers’ Point of View). Studia Sportiva. Masarykova univerzita, 2018, 12/2018, No 2, p. 136-146. ISSN 1802-7679. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/StS2018-2-13. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Aktuální problémy začínajících učitelů TV - absolventů FSpS MU v Brně (Current Problems of Novice Physical Education Teachers - Graduates of FSpS MU). Online. In Petra Fořterová-Matošková, Jan Chrudimský. Fórum kinantropologie 2017: Vzdělávání v kinantropologii. Praha: FTVS UK, 2017, p. 54-58. ISBN 978-80-87647-40-0. info
  • HAVEL, Jiří, Marcela JANÍKOVÁ, Vladislav MUŽÍK and Leona MUŽÍKOVÁ. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy (Analysis and prospects of shaping physical activity and nutrition programmes for pupils in primary schools). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 229 pp. Tělesná výchova a výchova ke zdraví, sv. 1. ISBN 978-80-210-8463-6. info
  • SLIACKY, Jiří and Marcela JANÍKOVÁ. Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy (Teaching styles in lower-secondary physical education lessons). Studia sportiva. Brno: Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, 2013, roč. 7, č. 1, p. 81-97. ISSN 1802-7679. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy (Interaction and Communication of Physical Education Teachers). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 156 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 22. ISBN 978-80-7315-208-6. info
  • JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT, Marcela JANÍKOVÁ and Eva VALKOUNOVÁ. Diagnostische Kompetenz von LehrernInnen: Erfassung und Entwicklung im Rahmen einer videobasierten Lernumgebung (Teacher´s Diagnostic Competence: Assessment and Development in a Video-based Learning Environment diagnostic competence: Assessment and develelopment in a video-based learning environment). In Tomáš Janík, Petr Knecht. New Pathways in the Professional Development of Teachers. 1st ed. Munster: LIT Verlag, 2010, p. 87-93. ISBN 978-3-643-50153-0. URL info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy (Differences in perception of physical education teachers interaction style). Pedagogická orientace. 2010, vol. 20, No 1, p. 60-79. ISSN 1211-4669. info
  • JANÍK, Tomáš and Marcela JANÍKOVÁ. Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem (Action research: teacher research). In ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. 1st ed. Brno: Paido, 2009, p. 255-265. Edice pedagogické literatury, 302. publikace. ISBN 80-88778-73-5. info
  • JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Petr KNECHT and Petr NAJVAR. Video jako prostředek rozvíjení učitelových didaktických znalostí obsahu (Video as a tool for developing teachers´ pedagogical content knowledge). In JANÍK, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009, p. 83-96. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-247-2429-4. info
  • JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Tomáš JANKO, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání: Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001-2008) (Curriculum ­ teaching ­ school climate ­ teacher education: An analysis of the Czech Educational Research (2001­2008)). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 72 pp. 1/09. ISBN 978-80-210-4771-6. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Alena HOŠPESOVÁ, Marcela JANÍKOVÁ, Ulrich KATTMANN, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Nataša MAZÁČOVÁ, Hana LUKÁŠOVÁ, Jan SLAVÍK, Naďa STEHLÍKOVÁ, Vlastimil ŠVEC and Marie TICHÁ. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (Developing teachers pedagogical content knowledge). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 148 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-176-8. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Kateřina VLČKOVÁ, Pavel DOULÍK, Martin CHVÁL, Tomáš JANÍK, Patrícia JELEMENSKÁ, Josef MAŇÁK, Karel STARÝ and Jiří ŠKODA. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (Research on teaching: research fields, approaches and methods). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 180 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-180-5. info
  • NAJVAR, Petr, Tomáš JANÍK, Marcela JANÍKOVÁ, Dana HÜBELOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. CPV Video Study: Comparative Perspectives on Teaching in Different School Subjects. In The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1st ed. Münster: Waxmann, 2009, p. 103-119. Empirische Bildungsforschung. ISBN 978-3-8309-2208-7. info
  • JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Petr KNECHT, Milan KUBIATKO, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ and Simona ŠEBESTOVÁ. Exploring Different Ways of Using Video in Teacher Education: Examples from CPV Video Web. In The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1st ed. Münster: Waxmann, 2009, p. 207-224. Empirische Bildungsforschung. ISBN 978-3-8309-2208-7. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Tomáš JANÍK and Vladislav MUŽÍK. CPV Videostudie Sportunterricht - Design und Ergebnisse der Pilotphase (CPV Video Study Physical Education - Design and Results from Pilot Study). In JEISY, Eric and Walter MENGISEN. Möglichkeiten und Grenzen der Schulsportforschung. 1st ed. Magglingen: BASPO, 2009, p. 93-114, 21 pp. ISBN 978-3-907963-58-6. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Tomáš JANÍK and Eva VALKOUNOVÁ. Vyučovací jednotky tělesné výchovy z hlediska organizačních forem a fází výuky (Physical education lesson: organising and delivering). In MUŽÍK, Vladislav and Vladimír (eds). SÜSS. Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. 1st ed. Brno: MU, 2009, p. 101-115. ISBN 978-80-210-4858-4. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Lenka HLOUŠKOVÁ, Tomáš JANÍK, Vladimír JŮVA, Josef LUKAS, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ and Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky (Basics of school pedagogy). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Interakce a komunikace ve výuce: výzkumné oblasti, přístupy a metody (Classroom interaction and communication: research fields, approaches and methods). In JANÍKOVÁ, Marcela, Kateřina VLČKOVÁ, Pavel DOULÍK, Martin CHVÁL, Tomáš JANÍK, Patrícia JELEMENSKÁ, Josef MAŇÁK, Karel STARÝ and Jiří ŠKODA. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. 1st ed. Brno: Paido, 2009, p. 45-61, 12 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-180-5. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Tomáš JANÍK, Vladislav MUŽÍK and Václav KUNDERA. CPV videostudie tělesné výchovy: sběr dat a zamýšlené analýzy (CPV video study of Physical Education: Data Collection and Planned Analyses). Orbis scholae. 2008, vol. 2, No 1, p. 93-114. ISSN 1802-4637. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR and Veronika NAJVAROVÁ. Pohledy na výuku fyziky na 2. supni základní školy: souhrnné výsledky CPV videostudie fyziky (Look on physics instruction in lower secondary school: main findings of the CPV video study of Physics). Orbis scholae. 2008, vol. 2, No 1, p. 29-52, 23 pp. ISSN 1802-4637. URL info
  • MIKOVÁ, Marcela. Typologie budoucích učitelů v závislosti na jejich interakci a komunikaci. Disertační práce. (Typology of future teachers on the bases of their interaction and communication. Dissertation.). Brno: PdF, 2006, 177 pp. info
  • JANÍK, Tomáš and Marcela MIKOVÁ. Videostudie: Výzkum výuky založený na analýze videozáznamů (Video study: research based on an analysis of a lesson video recording). Brno: Paido, 2006, 154 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 80-7315-127-8. info
  • MIKOVÁ, Marcela, Tomáš JANÍK and Oldřich RACEK. Analýza činností trenéra fotbalu při vedení tréninkové jednotky založená na videozáznamu (An analysis of The Footbal Coach Activities in Training Session Based on Video Recording). In Osobnost a aktivity sportovního trenéra. Brno: Paido, 2006, p. 113-120. ISBN 80-210-4136-6. info
  • JANÍK, Tomáš and Marcela MIKOVÁ. K současným způsobům využívání videozáznamů výuky v učitelském vzdělávání (Ways of using video in teacher education). In JANÍK, Tomáš and Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: MU, 2005, p. 122-129. ISBN 80-210-3884-5. info
  • MIKOVÁ, Marcela. Diagnostika učitele. Nástroje pro diagnostikování učitele v procesu výuky. Rigorózní práce. Brno: PdF, 2004, 124 pp. info

2019/07/02


Životopis: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (učo 22233), verze: čeština(6), změněno: 2. 7. 2019 00:02, M. Janíková

Another Variant: English(1)