PHMAEU Marketing in the EU

Faculty of Economics and Administration
Spring 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Vlasta Radová
Timetable of Seminar Groups
PHMAEU/1: Wed 12:50–14:30 VT206, A. Klapalová
PHMAEU/2: Wed 8:30–10:05 VT203, A. Klapalová
PHMAEU/3: Wed 14:35–16:15 VT105, A. Klapalová
PHMAEU/4: Fri 7:40–9:15 VT105
PHMAEU/5: Wed 16:20–17:55 VT105, A. Klapalová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Podnikatelské prostředí Evropské unie je vysoce konkurenční a mnoho aspektů podnikání je usměrňováno a regulováno v rámci jednotné politiky integrovaných zemí. Na druhé straně – i přes nesporný vliv globalizace a integrace – se podnikatel setkává s řadou různých národních, regionálních a lokálních specifik, které významně ovlivňují podnikatelskou činnost. Předmět je zaměřen na rozvíjení základních marketingových dovedností budoucích manažerů a pracovníků podniků vyvíjejících svou činnost v mezinárodním prostředí. Základním cílem předmětu je přiblížení si specifik marketingu na trhu EU, osvojení si různých technik marketingového managementu v mezinárodním prostředí a upozornění na zvláštnosti použití marketingových metod, technik či nástrojů, které je nutné adaptovat na odlišné podmínky té-které členské země EU, vyplývající buď z kulturních rozdílů, jiné legislativy, případně dalších odlišností prostředí. Cílem je také poukázat na nezbytnou schopnost každého marketéra pohybujícího se na zahraničním trhu, dívat se na svět v mnohem širších dimenzích a hledat příležitosti a zaznamenat ohrožení v oblastech, které na domácím trhu (zatím) neexistují anebo nepůsobí.
Syllabus
  • 1. Introduction into the subject and marketing in the EU
  • 2. The EU environment
  • 3. The EU Cultural environment
  • 4. Cultural dimensions and marketing in the EU
  • 5. Consumer and Customer behaviour in the EU market
  • 6. International marketing reasearch and MIS
  • 7. Marketing strategies in the EU market
  • 8. Segmentationa and positioning in the EU market
  • 9. Marketing product and the EU
  • 10. Marketing price and the EU
  • 11. Marketing place and distribution and the EU
  • 12. Marketing promotion and the EU
  • 13.Fairs and tradeshows in the EU
Literature
  • ONKVISIT, Sak and John J. SHAW. International marketing : strategy and theory. 5th ed. London: Routledge, 2008, xxiv, 710. ISBN 9780203930069. info
  • MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2006, 205 s. ISBN 802471678X. info
  • BRADLEY, Frank. International marketing strategy. 5th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2005, xxvii, 408. ISBN 0273686887. info
  • USUNIER, Jean-Claude and Julie Anne LEE. Marketing across cultures. 4th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2005, xx, 573. ISBN 0273685295. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing pro evropský trh. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 272 s. ISBN 8024704226. info
  • KLAPALOVÁ, Alena. Marketing v Evropské unii (Marketing in the European Union). první. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 111 pp. ISBN 80-210-3072-0. info
Assessment methods
Seminars proceed every week regularly during the semester. The course is finished in a form of test in the end of semester; presentation of one seminar work during the second half of semester is the second requirement of completing the course.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2008/PHMAEU