SPp400 Inclusive Education

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPp400/01: Tue 18. 2. 16:00–17:50 učebna 54, Tue 25. 2. 16:00–17:50 učebna 54, Tue 3. 3. 16:00–17:50 učebna 54, Tue 10. 3. 16:00–17:50 učebna 54, Tue 17. 3. 16:00–17:50 učebna 54, Tue 24. 3. 16:00–17:50 učebna 54, I. Fialová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course provides basic knowledge o ~ the problems of integration and inclusion of pupils with special educational needs in   current educational system in the Czech Republic and its comparison with   selected educational systems in other states. Furthermore, the acquisition of theoretical knowledge and practical skills necessary for the successful organization of teaching in an inclusive classroom.
Learning outcomes
The student will be able to formulate the theoretical knowledge and apply the practical skills necessary for the successful organization of classroom teaching and cooperation with other teachers and with other experts.
Syllabus
  • Course syllabus 1. Historical development of approach towards persons with disabilities 2. Definitions of terminology 3. System of education with focus on inclusive education 4. Legislation and education of students with special educational needs 5. Individual educational plan 6. Material and organisational conditions for realization of inclusive education 7. Educational strategies in inclusive education 8. Cooperation with parents of pupil with special needs in nclusive settings 9. Strategies for independent learning 10. Assistant pedagogue for joint education of pupils with SEN and intact pupils.
Literature
    not specified
  • Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách : výzkumný projekt. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 171 stran. ISBN 9788021090767. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 pp. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Teaching methods
Seminar, class discussion, group projects and their presentation and discussion. Discussion with experts.
Assessment methods
Attendance: 75%. The student will prepare an essay on the subject: Inclusive education, range: 3-5 A4 pages - Group project: 1. Create a model individual educational plan for the pupil/student with special educational needs. 2. Prepare lesson in inclusive classroom model   s using the acquired learning strategies. 3. On the test case to think about the material-technical and organizational measures necessary for the successful integration of the model pupil with special educational needs. 4. Prepare documents for the interview with   parents of pupils with special educational needs. The project will be followed in teaching presented, discussed and evaluated. Alternate work (for students who will be in abroad), treatment with essays on the subject - Terms of inclusion in primary education in abroad. The evaluation is necessary that each student participated in the project preparation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
Information will be specified by the teacher at the beginning of the semester. Other literature: MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995 MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991 MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984 ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994, 2001. www.european-agency.org
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SPp400