? barva, lesk, tvar, objem, skupenství, vůně, zápach, rozpustnost ve vodě a ve vybraných rozpouštědlech, hustota, tepelná a elektrická vodivost, teplota varu a tání, vliv atmosféry na vlastnosti a stav látek ? ve školní pracovně, laboratoři i v běžném životě ? R- a S- věty, varovné značky a jejich význam ? havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek
Směsi
? různorodé, stejnorodé, roztoky, hmotnostní zlomek a koncentrace roztoků, nasycený a nenasycený roztok, ovlivnění rychlosti rozpouštění, oddělování složek směsí: usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace ? destilovaná, pitná, odpadní, výroba pitné vody, čistota vody ? složení, čistota ovzduší, ozonová vrstva
Částicové složení látek a chemické prvky
? molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony ? názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků, skupiny a periody v periodické soustavě chemických prvků, protonové číslo ? chemická vazba, názvosloví jednoduchých anorganických a organických sloučenin
Chemické reakce
?zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice, látkové množství, molární hmotnost ?slučování, neutralizace, reakce exotermní a endotermní ?teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalýza ?výroba elektrického proudu chemickou cestou
Anorganické sloučeniny
?názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů ?kyselost a zásaditost roztoků, vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů ?vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů
Organické sloučeniny
?příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků ?ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva ?příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin ?zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v lidském těle
Chemie a společnost
?výrobky, rizika v souvislosti s životním prostředím, recyklace surovin, koroze ?příklady v praxi významných průmyslových hnojiv ?cement, vápno, sádra, keramika ?vlastnosti, použití, likvidace ?příklady, význam, použití ?význam tříd nebezpečnosti ?příklady, význam, použití, prevence
Úlohy pro chemické talenty
?historie chemie, disperzní soustavy, vybrané separační metody, vlastnosti atomového jádra, rozšíření učiva systematické anorganické a organické chemie, chemická ekologická problematika ?obtížnější témata učiva, vybrané měřicí přístroje, stechiometrické výpočty, vybrané chemické výroby
Úlohy pro zájmovou činnost
?chemické projekty, chemické kroužky, chemické besídky, chemické soutěže ?Domů dětí a mládeže, Center volného času, Domů ekologické výchovy,... ?chemie v domácnosti, v kuchyni, chemik detektivem, chemie přítel a nepřítel, látky představující život, látky stvořené člověkem,...
Přírodopis (Biologie)
Obecná biologie a genetika
?výživa, dýchání, růst, rozmnožování, vývin, reakce na podněty, názory na vznik života ? buňky, pletiva, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné
? podstata dědičnosti a přenos dědičných informací, gen, křížení ? výskyt, význam a praktické použití
Biologie hub
?základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy ?stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace, první pomoc při otravě houbami ?stavba, symbióza, výskyt a význam
Biologie rostlin
?stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin: kořen, stonek, list, květ, semeno, plod ?základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování ?poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas, mechorostů, kapraďorostů, nahosemenných a krytosemenných rostlin jednoděložných a dvouděložných, jejich vývoj a využití hospodářských zástupců
Biologie živočichů
?živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné, rozmnožování ?významní zástupci jednotlivých skupin živočichů, prvoci, bezobratlí (žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci), strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci) ?hospodářsky a epidemiologicky významné druhy, péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů, živočišná společenstva
Biologie člověka
?rozmnožování člověka ?stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací, rozmnožovací, řídicí), vyšší nervová činnost, hygiena dušení činnosti ?příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí, závažná poranění a život ohrožující stavy ?pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka
Neživá příroda
?vznik a stavba Země ?vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků, principy krystalografie ?příčiny a důsledky ?složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, jejich hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace ?geologické změny, vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí ?Český masiv, Karpaty
Základy ekologie
?vzájemné vztahy mezi organismy, mezi organismy a prostředím, populace, společenstva, přirozené a umělé ekosystémy, potravní řetězce, rovnováha v ekosystému ?globální problémy a jejich řešení, chráněná území
Praktické poznávání přírody
?pozorování lupou a mikroskopem (případně dalekohledem), zjednodušené určovací klíče a atlasy, založení herbáře a sbírek, ukázky odchytu některých živočichů, jednoduché rozdělování rostlin a živočichů
? jednostranná a oboustranná hřebenovka, slabikové hřebenovky
? s jednopísmenovou nápovědou, bez nápovědy, slabikové roháčky
?kruh s tajenkou ve vnitřním nebo vnějším mezikruží, se středovým písmenem, hvězdovka s volnými cípy, se spojenými cípy
? kruh s tajenkou ve vnitřním nebo vnějším mezikruží, se středovým písmenem, hvězdovka s volnými cípy, se spojenými cípy
?jednoduchá, složitější s pojmovou nebo obrázkovou legendou
? s diferencovanou mírou nápovědy podle úrovně řešitelů
? s diferencovanou mírou nápovědy podle úrovně řešitelů
? směrovka, hadovka, šnek, středovka, mezerovka, přesmyčka, abecedovka, kris-kros, wordoku, speciální šifra s použitím šifrovacího klíče, tabulky nebo mřížky
? směrovka, hadovka, šnek, středovka, mezerovka, přesmyčka, abecedovka, kris-kros, wordoku, speciální šifra s použitím šifrovacího klíče, tabulky nebo mřížky
? chemie v beletrii, v příhodách z denního života, identifikace chemických látek, neúplný, chybný, doplňovací, zábavný text, chemie ve schématech, slovních hříčkách, aforismech, vtipech apod.)
? stupňovitá návaznost jednotlivých kroků chemických reakcí, laboratorních operací apod.
? experiment, chemické kouzlo založené na změnách chemických látek a jejich vlastností
?časů minulých i současných, založená na znalostech fyzikálních i chemických vlastností látek