V současné době informační exploze vyučující na všech stupních škol upozorňují na velkou předimenzovanost učiva, hlavně z hlediska množství pojmů a předkládaných informací. Již dlouhou dobu se očekávala reforma výukového systému, hlavně ve snaze posílit schopnosti žáků samostatně pracovat s dostupnými informačními zdroji, dokázat zdroje nejen třídit, ale i hodnotit a využívat. Nový systém výuky by měl žáky naučit kvalitně získané informace zpracovávat, orientovat se v nich a nacházet vzájemné vztahy a souvislosti mezi známými a nově získanými pojmy i jevy.
Finálním cílem nového pojetí výuky všeobecných i odborných předmětů by měla být preference metod, které kladou důraz na aktivní, samostatnou a tvořivou činnost žáků, umožňující uplatnění a rozvoj jejich intelektuálních, senzorických i motorických schopností. Motivační metody, odpovídající věkové úrovni žáků, mohou pomoci překonat jednostrannou orientaci na encyklopedické hromadění informací. Snahou pedagogů by mělo být vypěstovat v mladých lidech schopnost učit se logicky myslet a rozvíjet své schopnosti.
Jednou z cest pozitivního překonávání mnohdy nezáživného a příliš encyklopedického obsahu učiva je vytváření prostoru pro zařazování metod, forem a prostředků, které podněcují zvídavost žáků, jejich hravost, soutěživost a bezděčný způsob učení. Mezi prostředky regulačních aktivit žáků patří motivační úlohy.
Sestavit zábavnou, odborně a didakticky správnou motivační úlohu je pro autory náročný a namáhavý proces. Nelze požadovat od učitelů, aby si soubory úloh vhodných pro motivaci sami vytvářeli. Zjištěná skutečnost se stala podnětným impulsem k založení banky motivačních úloh vhodných pro zařazování do výuky chemie na základních školách, v nižších ročnících víceletých gymnázií a do nejrůznějších forem školní i mimoškolní zájmové činnosti.
Předkládaná publikace Ve dvou se to lépe táhne představuje soubor téměř 250 motivačních zábavných úloh interdisciplinárního charakteru. Vzhledem k velkému rozsahu sestavených úloh je publikace členěná na 4 samostatné dílčí databáze, z nichž první díl chemie – zeměpis najdete na Elportále Masarykovy univerzity na adrese http://is.muni.cz/elportal/?id=970739.
Uváděný druhý díl chemie – přírodopis (biologie) procvičuje mezipředmětové vztahy učiva chemie s akcentem na přírodopisné poznatky, které si žáci měli možnost osvojit ve vyučovacím předmětu přírodopis na základní škole nebo nižších ročnících víceletých gymnázií.
Databáze Ve dvou se to lépe táhne svým způsobem navazuje na dvě předchozí databáze Chemie hrou1 a Poznáváme taje chemie2 autorů L. Jančáře a E. Musilové, které obsahují většinou motivační úlohy jednooborové, pouze s chemickou tématikou.
Uváděná třetí databáze doznala ve srovnání s předchozími databázemi značných změn nejen vystřídáním jednooborových úloh dvouoborovými, řazenými podle probíraných tématických celků a mikrocelků Rámcového vzdělávacího plánu chemie a přírodopisu (viz Příloha 1). Závěrečné dva díly databáze Ve dvou se to lépe táhne, chemie – matematika (třetí díl) a chemie – fyzika (čtvrtý díl), jsou připraveny do tisku a budou rovněž uvedeny na Elportále Masarykovy univerzity. Plánovanou tisícovku motivačních úloh završí poslední databáze Chvilka chemie nikoho nezabije, zahrnující víceoborové úlohy přírodovědného charakteru, tj. tří-, čtyř- a pětioborové.
Jak již bylo řečeno, předkládaná databáze chemie – přírodopis (biologie) vytváří databanku chemicko-biologických úloh, doplněných autorským řešením (klíčem správných odpovědí). Je určena studentům vysokých škol vzdělávajících nastávající učitele s aprobacemi přírodovědných předmětů s cílem zkvalitnit jejich didaktickou připravenost k povzbuzování zájmu jejich budoucích žáků o studium přírodovědných předmětů.
Databáze je dále určena učitelům přírodovědných předmětů na základních školách, nižších stupních gymnázia a učňovských školách. Poslouží pedagogickým pracovníkům, orientujícím se na zájmovou přírodovědnou činnost při práci s mládeží v mimoškolních aktivitách, centrech volného času dětí a mládeže, domech ekologické výchovy, chemicko-biologických kroužcích a dalších zájmových útvarech. V neposlední řadě může být použita k bezděčnému učení nejen žáků a studentů, ale i všech zájemců o chemii a biologii, pro které mohou motivační úlohy sloužit jako zdroj zábavy.
Předkládaná publikace, obsahující soubor teoretických, v praxi verifikovaných motivačních úloh, je rozdělená po formální stránce do tří hlavních kapitol. Úvodní kapitola diskutuje význam motivace v přírodovědných předmětech, postavení motivačních úloh ve škále motivačních prostředků, uplatnění chemických a přírodopisných poznatků v obsahu a různých typech úloh.
Druhá kapitola je zaměřená na funkci výukového databázového systému s důrazem na strukturu databáze, výběrová kritéria (výběr učiva v použitých motivačních úlohách, jejich typy a formy, obtížnost a náročnost na myšlení žáků, časovou dotaci k vyřešení úloh) a uplatňování mezipředmětových vztahů mezi oběma vzdělávacími předměty. Stěžejní část práce tvoří kapitola třetí, obsahující banku navrhovaných motivačních úloh a autorská řešení (klíč autorských odpovědí).
Závěrečná část práce obsahuje seznam použité literatury a přílohy (přehledy tématických celků vzdělávacích oborů chemie a přírodopis, taxonomii učebních úloh podle jejich náročnosti na myšlení žáků a rejstříky úloh seřazených podle chemického a přírodopisného učiva i podle použitých zábavných forem úloh).
Budeme vděčni studentům, učitelům ze školní praxe i svým kolegům za všechny připomínky, které budou využity v dalším vydání.
V Brně, 2013
Autorky
1 JANČÁŘ, L., MUSILOVÁ, E. Chemie hrou.1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3559-5.
2 JANČÁŘ, L., MUSILOVÁ, E. Poznáváme taje chemie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. ISBN 80-210-3270-7.