FJ3007 Didaktika francouzštiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/2/0. kombinované studium 4 hod. konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FJ3006 Didaktika francouzštiny 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na hlubší porozumění procesu učení cizího jazyka. Témata zahrnují teorie učení, rozdíl mezi učením a osvojením, učební strategie a styly, vztah mezi stylem výuky a stylem učení, práci s chybou, rozvoj autonomie žáka a komunikaci ve výuce. Studenti budou reflektovat své vlastní učební a vyučovací preference a analyzovat jejich vliv na výukovou praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen: • popsat a vysvětlit hlavní teorie a přístupy k učení cizích jazyků, • rozlišovat mezi osvojením a učením, • identifikovat a analyzovat různé učební styly a strategie, • reflektovat význam a roli chyb ve výuce, • formulovat a podporovat strategie pro rozvoj autonomie žáků, • uplatnit získané poznatky při plánování a vedení výuky.
Osnova
1. Principales théories de l'apprentissage (behaviorisme, constructivisme, cognitivisme, constructivisme social) 2. Acquisition vs apprentissage d'une langue étrangère 3. Stratégies d'apprentissage (cognitives, métacognitives, affectives, sociales) 4. Styles d'apprentissage et leur diagnostic 5. Relation entre styles d'apprentissage et d'enseignement 6. Correction des erreurs – typologies et approches 7. Autonomie de l'apprenant – conditions et soutien pédagogique 8. Communication en classe de langue – interaction et facilitation 9. Réflexion sur son propre style d'apprentissage et d'enseignement
Literatura
    doporučená literatura
  • BERTOCCHINI, Paola a Edvige COSTANZO. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE : cours activetés corrigés. [Paris]: CLE International, 2008, 271 s. ISBN 9782090353792. info
  • CUQ, Jean-Pierre a Isabelle GRUCA. Cours de didactique du franҫais langue étrangère et seconde. 4ᵉ édition. Fontaine: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 482 stran. ISBN 9782706126772. info
  • TAGLIANTE, Christine. La classe de langue. Nouvelle édition. Paris: CLE International, 2006, 199 stran. ISBN 9782090330687. info
  • Cyr, P., & Germain, C. (1998). Stratégies d´apprentissage. Paris: CLE International.
Výukové metody
Semináře, diskuze, prezentace, sebereflexe, práce s videoukázkami, analýza výukových situací, využití učebních stylových dotazníků. Důraz na aktivní zapojení studentů a propojení s praxí. Studenti kombinovaného studia se účastní alespoň poloviny konzultací.
Metody hodnocení
Závěrečným výstupem je vypracování sebereflektivního profilu studenta, v němž propojí svůj styl učení a styl výuky a zaměří se na jejich vliv na plánování a vedení výuky. Projekt je odevzdáván elektronicky nebo tištěně na konci semestru. Zpětná vazba je poskytována ústně při závěrečné odborné diskuzi.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Podrobnější informace naleznou studenti ve studijních materiálech předmětu. V případě studijního pobytu v zahraničí, student kontaktuje vyučujícího předmětu před svým odjezdem a domluví se: a) zda mu předmět může být uznán jako "předmět za předmět" (v tom případě doloží vyučujícímu popis obsahu kurzu, který si chce na zahraniční univerzitě zapsat) a následně o tom uvědomí i oborovou koordinátorku Erasmus + b) jakým způsobem bude moci splnit předmět individuálně během svého pobytu v zahraničí nebo po svém příjezdu zpět.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.