PdF:FJ3007 Didaktika francouzštiny 2 - Informace o předmětu
FJ3007 Didaktika francouzštiny 2
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 0/2/0. kombinované studium 4 hod. konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FJ3006 Didaktika francouzštiny 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz se zaměřuje na hlubší porozumění procesu učení cizího jazyka. Témata zahrnují teorie učení, rozdíl mezi učením a osvojením, učební strategie a styly, vztah mezi stylem výuky a stylem učení, práci s chybou, rozvoj autonomie žáka a komunikaci ve výuce. Studenti budou reflektovat své vlastní učební a vyučovací preference a analyzovat jejich vliv na výukovou praxi.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen: • popsat a vysvětlit hlavní teorie a přístupy k učení cizích jazyků, • rozlišovat mezi osvojením a učením, • identifikovat a analyzovat různé učební styly a strategie, • reflektovat význam a roli chyb ve výuce, • formulovat a podporovat strategie pro rozvoj autonomie žáků, • uplatnit získané poznatky při plánování a vedení výuky.
- Osnova
- 1. Principales théories de l'apprentissage (behaviorisme, constructivisme, cognitivisme, constructivisme social) 2. Acquisition vs apprentissage d'une langue étrangère 3. Stratégies d'apprentissage (cognitives, métacognitives, affectives, sociales) 4. Styles d'apprentissage et leur diagnostic 5. Relation entre styles d'apprentissage et d'enseignement 6. Correction des erreurs – typologies et approches 7. Autonomie de l'apprenant – conditions et soutien pédagogique 8. Communication en classe de langue – interaction et facilitation 9. Réflexion sur son propre style d'apprentissage et d'enseignement
- Literatura
- doporučená literatura
- BERTOCCHINI, Paola a Edvige COSTANZO. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE : cours activetés corrigés. [Paris]: CLE International, 2008, 271 s. ISBN 9782090353792. info
- CUQ, Jean-Pierre a Isabelle GRUCA. Cours de didactique du franҫais langue étrangère et seconde. 4ᵉ édition. Fontaine: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 482 stran. ISBN 9782706126772. info
- TAGLIANTE, Christine. La classe de langue. Nouvelle édition. Paris: CLE International, 2006, 199 stran. ISBN 9782090330687. info
- Cyr, P., & Germain, C. (1998). Stratégies d´apprentissage. Paris: CLE International.
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, prezentace, sebereflexe, práce s videoukázkami, analýza výukových situací, využití učebních stylových dotazníků. Důraz na aktivní zapojení studentů a propojení s praxí. Studenti kombinovaného studia se účastní alespoň poloviny konzultací.
- Metody hodnocení
- Závěrečným výstupem je vypracování sebereflektivního profilu studenta, v němž propojí svůj styl učení a styl výuky a zaměří se na jejich vliv na plánování a vedení výuky. Projekt je odevzdáván elektronicky nebo tištěně na konci semestru. Zpětná vazba je poskytována ústně při závěrečné odborné diskuzi.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Podrobnější informace naleznou studenti ve studijních materiálech předmětu. V případě studijního pobytu v zahraničí, student kontaktuje vyučujícího předmětu před svým odjezdem a domluví se: a) zda mu předmět může být uznán jako "předmět za předmět" (v tom případě doloží vyučujícímu popis obsahu kurzu, který si chce na zahraniční univerzitě zapsat) a následně o tom uvědomí i oborovou koordinátorku Erasmus + b) jakým způsobem bude moci splnit předmět individuálně během svého pobytu v zahraničí nebo po svém příjezdu zpět.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/FJ3007