FJ3006 Didaktika francouzštiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. kombinované studium 4 hod. konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na problematiku aktérů vyučovacího procesu (žák, učitel, interakce, prostor, organizace práce ve třídě) a výběru didaktického materiálu.
Výstupy z učení
Po obsolvování kurzu by měl být student schopen: definovat základní didaktické pojmy (žák, učitel, interakce, motivace, potřeby, typy dokumentů, výběr dokumentů, etc.) a aplikovat dané poznatky v praxi.
Osnova
  • 1. Apprenant. 2. Enseignant. 3. Interaction. 4. Organisation du travail. 5. Travail de groupe. 6. Document en didactique. 7. Types de documents. 8. Supports numériques. 9. Analyse du manuel.
Literatura
    doporučená literatura
  • BERTOCCHINI, Paola a Edvige COSTANZO. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE : cours activetés corrigés. [Paris]: CLE International, 2008, 271 s. ISBN 9782090353792. info
  • CUQ, Jean-Pierre a Isabelle GRUCA. Cours de didactique du franҫais langue étrangère et seconde. 4ᵉ édition. Fontaine: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 482 stran. ISBN 9782706126772. info
  • TAGLIANTE, Christine. La classe de langue. Nouvelle édition. Paris: CLE International, 2006, 199 stran. ISBN 9782090330687. info
  • Un cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer - volume complémentaire. (2021). Strasbourg: Conseil de l’Europe.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace, individuální práce. Propojování teoretických poznatků s praxí, využívání aktivizační metody, získávání zkušenosti s konkrétními vyučovacími situacemi. Studenti kombinovaného studia jsou povinni zúčastnit se nejméně poloviny konzultací.
Metody hodnocení
Výstupem předmětu je zpracování plánu výuky a vyučovací jednotky. Studenti zpracují dlouhodobý plán výuky cizího jazyka pro konkrétní třídu vybrané školy na jeden rok a jeden podrobný plán vyučovací hodiny a její reflexi po realizaci. Studenti odevzdávají projekt na konci semestru v tištěné nebo elektronické podobě. Zpětná vazba je poskytnuta ústně při závěrečné odborné diskuzi nad projektem.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Podrobnější informace naleznou studenti ve studijních materiálech předmětu. V případě studijního pobytu v zahraničí, student kontaktuje vyučujícího předmětu před svým odjezdem a domluví se: a) zda mu předmět může být uznán jako "předmět za předmět" (v tom případě doloží vyučujícímu popis obsahu kurzu, který si chce na zahraniční univerzitě zapsat) a následně o tom uvědomí i oborovou koordinátorku Erasmus + b) jakým způsobem bude moci splnit předmět individuálně během svého pobytu v zahraničí nebo po svém příjezdu zpět.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.