PdDR_KKM1 Quantitative and Qualitative Research Methods

Faculty of Education
Spring 2014
Extent and Intensity
0/0/10. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Supplier department: Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Prerequisites
To demonstrate knowledge of individual research methods and techniques in a discussion (examples of use, advantages and disadvantages). To enclose the research project (defended at the exam The Basics of Scientific Methodology), which presents the dissertation basis, with a detailed description of research methods or techniques. To prove the ability of elementary skills in the use of selected software for quantitative data processing
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim is to improve the skills in project planning and implementation of educational research, including the evaluation and interpretation of results. The emphasis is on methods and techniques in both quantitative and qualitative research.
Syllabus
  • Topics The starting points and methods in qualitative research. Quantitative methods and educational phenomena investigation. Observation: Questionnaire (survey, interwiev, debate:. Project metods: Content analysis: personal documents, school documents analysis, technical text analysis. Semantic methods Methods of social relations measurement:. Q-methodology Tests: Experiment: The basics of statistical processes and quantitative data processing
Literature
    required literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2003.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
  • MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
  • STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
    recommended literature
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : UP, 1995.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 2003.
  • MARŠÁLOVÁ, L. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990.
  • PLICHTOVÁ, J. Metódy socialnej psychológie zblízka. Kvalitatívné a kvantitatívné skúmanie sociálných reprezentacií. Bratislava : Média, 2002.
  • SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005.
  • ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
Teaching methods
lectures, class discussion
Assessment methods
written test and oral exam;
to defend a dissertation project
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=8832
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Autumn 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2014/PdDR_KKM1