SV4MP_SPPS Social pathology and prevention (seminar)

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Timetable of Seminar Groups
SV4MP_SPPS/01: Mon 13:25–14:10 učebna 35, T. Čech
Prerequisites
The subject is an obligatory part of present magister specialization Social pedagogic and leisure time education.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject solves in practical level concrete problems, which pedagogue can meet most in his practise and which he must the most often solve and prevent.
At the end of the course, the students will be able:
- Understand and explain the formation of standards in the society, the functionality of the social system.
- Show the gained knowledge on the field of social pathologies and deviations.
- Project and coordinate prevention intervention programmes.
- Help someone in a difficult life situation.
Syllabus
  • Syllabus of the subject:
  • 1. Norm and order in society.
  • 2. Theory of social deviations, definition of social pathology.
  • 3. Social control.
  • 4. Absenteeism.
  • 5. Agression and bullying.
  • 6. Criminality and delinquention.
  • 7. Drugs as an actual thread.
  • 8. Pedagogue and his competentions in the area of social pathologies.
  • 9. Deviations of behaviour.
  • 10. Pathological addictions.
  • 11. Pathology of family.
  • 12. Deviation in life of individuum homelessness, prostitution, suicidality.
  • 13. Extrme movements, sects and cults.
  • 14. Negative influence of massmedia, globalisation. Medial education.
  • 15. Xenophoby, racism.
  • 16. Pedagogical educatinal institutions in prevention and atonement of social pathological phenomeons.
  • 17. Prevention, atonement, repression.
Literature
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků (School and social pathologic symptoms in behavior of pupils). In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, p. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách (Primary drug prevention and anti-drug education in schools). In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
  • SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie (Introduction to social pathology). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 pp. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter and Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
  • Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
  • MATOUŠEK, Oldřich and Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 80-7178-771-X. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
  • MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
  • KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 8071845558. info
  • TURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 2000. Dostupné na www: .
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. 2004. Dostupné na www: .
Teaching methods
Seminary work with individually preparation and study hour. Class discussion, presentations of semestral work.
Assessment methods
Teaching methods: seminar.
The course is finished by: credit.
The course is finished by: seminary work, activity in the seminar.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/SV4MP_SPPS