ZUR143 Sociální teorie nových médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, kurz Sociální teorie nových médií sleduje témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Kurz představuje nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definuje pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie), zasazuje – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi a dále se v souvislosti s novými technologiemi zabývá tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
Osnova
  • Studia nových médií - kořeny a vymezení pole
  • ICT jako sociální fenomén
  • ICT jako médium
  • Vznik a šíření technologických inovací pohledem sociálních věd
  • ICT a strukturální změna společnosti
  • ICT, tělesnost a identita
  • ICT, politika a moc
  • ICT a veřejnost
  • ICT a komunita
  • Informační / postmoderní / postindustriální / síťová společnost
Literatura
  • Handbook of new media : social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2006, xix, 475. ISBN 1412918731. info
  • NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation : understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xi, 295. ISBN 0262522799. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Cyberspace, cyberbodies, cyberpunk : cultures of technological embodiment. Edited by Mike Featherstone - Roger Burrows. [3. vyd.]. London: SAGE Publications, 1998, 280 s. ISBN 0761950850. info
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno jednak četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáním kritických rešerší a úspěšným absolvováním průběžného testu z četby) a buď napsáním závěrečného nestu, nebo odevzdáním závěrečné práce, kterou je draft bakalářské diplomové práce.
Informace učitele
Tento kurz "Sociální teorie nových médií", vypsaný pod kódem zur143, je kurz POVINNÝ (tj. kurz A), určený pouze studentům studijní orientace Digitální média. Pokud jste z jiných studijních orientací, oborů nebo fakult, zapište si, prosím, kurz zur268. (Kurz je to stejný, liší se pouze - z administrativních důvodů - kódy.)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.