ZUR143 Sociální teorie nových médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 18:20–19:50 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, kurz Sociální teorie nových médií sleduje témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Kurz představuje nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definuje pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie), zasazuje – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi a dále se v souvislosti s novými technologiemi zabývá tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
Osnova
  • Studia nových médií - kořeny a vymezení pole
  • ICT jako sociální fenomén
  • ICT jako médium
  • Vznik a šíření technologických inovací pohledem sociálních věd
  • ICT a strukturální změna společnosti
  • ICT, tělesnost a identita
  • ICT, politika a moc
  • ICT a veřejnost
  • ICT a komunita
  • Informační / postmoderní / postindustriální / síťová společnost
Literatura
  • Handbook of new media : social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2006, xix, 475. ISBN 1412918731. info
  • NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation : understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xi, 295. ISBN 0262522799. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Cyberspace, cyberbodies, cyberpunk : cultures of technological embodiment. Edited by Mike Featherstone - Roger Burrows. [3. vyd.]. London: SAGE Publications, 1998, 280 s. ISBN 0761950850. info
Výukové metody
Přednášky, četba zadané literatury.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno jednak četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáním kritických rešerší četby) a napsáním závěrečného nestu.
Informace učitele
Tento kurz "Sociální teorie nových médií", vypsaný pod kódem zur143, je kurz POVINNÝ (tj. kurz A), určený pouze studentům studijní orientace Digitální média. Pokud jste z jiných studijních orientací, oborů nebo fakult, zapište si, prosím, kurz zur268. (Kurz je to stejný, liší se pouze - z administrativních důvodů - kódy.)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.