ZUR143 Sociální teorie nových médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 17:30–19:05 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, kurz Sociální teorie nových médií sleduje témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Kurz představuje nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definuje pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie), zasazuje – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi a dále se v souvislosti s novými technologiemi zabývá tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
Osnova
  • Studia nových médií – historie a vymezení
  • Nové média jako sociální fenomén
  • Novost nových médií
  • Archeologie nových médií – raná kyberkultura
  • Nová média a komunita
  • Užití, každodennost a kultura konvergence
  • Nová média, politika a moc
  • Nová média a veřejnost
  • Nová média a nerovnost
  • Informační / postmoderní / postindustriální / síťová společnost
Literatura
    povinná literatura
  • JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
  • Handbook of new media : social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2006, xix, 475. ISBN 1412918731. info
  • WEBSTER, Frank. Theories of the information society. 3rd ed. London: Routledge, 2006, viii, 317. ISBN 0415406331. info
  • NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Habermas and the public sphere. Edited by Craig J. Calhoun. Cambridge: MIT Press, 1992, x, 498. ISBN 0262531143. info
Výukové metody
Přednášky, četba zadané literatury.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno jednak četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáním kritických rešerší četby) a napsáním závěrečného nestu.
Informace učitele
Tento kurz "Sociální teorie nových médií", vypsaný pod kódem zur143, je kurz POVINNÝ (tj. kurz A), určený pouze studentům studijní orientace Digitální média. Pokud jste z jiných studijních orientací, oborů nebo fakult, zapište si, prosím, kurz zur268. (Kurz je to stejný, liší se pouze - z administrativních důvodů - kódy.)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.