SZ6613 Drama Education in Teaching Practice

Pedagogická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( SZ6614 Global Development Education in Teachers Training , SZ6615 Cross-curricular Subjects in the National Framework Programme , SZ6616 Methods of Respecting Education Training , SZ6617 Multicultural Lectures at Secondary Education , SZ6618 Personal and Social Education , SZ6619 Support of Student's Self-development through Coaching Techniques , SZ6620 Education of Students with Different Mother Tongue , SZ6621 Social Pathology in Secondary Education , SZ6622 Values Education in Teaching Practice , SZ6623 Education of Talented Students , SZ6624 Education in Teaching Practice , SZ6625 Analysis and Interpretation of Educational Situations in Schools )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course brings the basic knowledge of drama in education field for students and its possibilities of it´s using in education. Students learn the concepts, methods and techniques of drama education, which should contribute to their professional development and cultivating their own teaching skills. The aim is to introduce the drama and its potential in training and education. Studying the course students learn selected approaches (theater in education, structured drama, tutorial), based on their practical experience design their own educational unit, and find the best form of his record. Completion of this course expands students practical experience with an emphasis on building their own pedagogical style and approach to teaching.
Výstupy z učení
At the end of this course the student will be able to: understand the field of drama education in the context of the arts, education and psychology; explain the concept of drama in education; use dramatic games, exercise, and selected methods in their teaching work with students; create drama in education lessons / educational unit on a given subject and object; interpret literature from drama in education field
Osnova
  • History of drama in education and its current position in the system of basic education in Czech Republic. Values and goals of drama. Pedagogical-psychological and artistic standpoints of drama in education. Training games and exercises. Games for familiarization, relaxation, warming up. Games training camp. Games on the development of verbal and non-lingual communication. Games on the development of sensory perception. Games on spatial feeling. Games on the development of fantasy and imagination. Games on the development of partnerships and group sensitivity. Methods and techniques of drama education. Structured drama play. Construction of drama in education lessons / teaching unit.
Literatura
  • RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu : vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 179 s. ISBN 978-80-210-7593-1. info
  • Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
  • Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Edited by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 150 s. ISBN 9788026205043. info
  • Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Edited by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 149 s. ISBN 9788026200932. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. In Z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: PdF MU, 2007, s. 82-101, 19 s. ISBN 978-80-86633-93-0. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. ISBN 8090166032. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Translated by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 8085866161. info
Výukové metody
Lecture, discussion, observation, practice, method of play in the role, homework
Metody hodnocení
credit
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SZ6613