SODC006 Quantitative and Qualitative Research Methods 2

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit metodologické vědomosti PhD studentů v oblasti zkoumání a interpretace sociálně pedagogických jevů a posílit jejich samostatné metodologické uvažování prostřednictvím kvalitativních i kvantitativních metod.
Learning outcomes (in Czech)
PhD studenti budou schopni:
prokázat znalost jednotlivých kvalitativních a kvantitativních metod pro sběr a následnou analýzu dat v pedagogické oblasti (příklady možného použití, výhody a nevýhody);
prohloubit znalosti ve vědeckých paradigmatech;
projektovat kvalitativní a kvantitativní výzkumné designy dle zadání.
Syllabus (in Czech)
  • Rekapitulace a rozšíření metodologických znalostí a dovedností v následujících tématech:
    Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
    Vztah mezi metodologií a pedagogikou
    Metodologie a výzkum pedagogické reality (rozdíl mezi přírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání (epistémé, techné, doxa). Zkušenost a empirické metody. Kvalitativní a kvantitativní metody. Realita a teorie, modely sociální reality. Otázky kauzality a vědeckého zákona. Metrie, edukometrie sociometrie. Induktivní a deduktivní modely. Schematizace a rekonstrukce v metodologii. Metodologické otázky vědecké komunikace a interpretace. Logické elementy v metodologii, definování a logická tvrzení, formy logického usuzování a vyvozování závěrů. Deskripce a odborný jazyk, predikce a explanace.
    Paradigmata v metodologii jako sociální fenomén
    Změny vědeckého paradigmatu: pozitivizmus (sociální pozitivizmus), darwinismus (sociální darwinismus), behaviorismus, pragmatismus, existencionalismus, marxismus, socialismus, systémové (strukturální) modely, realismus, empirismus, fenomenologie aj. Paradigma v metodologii pedagogiky. Metodologický význam sociální a výchovné reality. Výchova a učení jako výzkumné paradigma (sociální a individuální realita). Sociální jednání a rozhodování. Změny v sociální realitě a chování jedince. Socializace a míra přizpůsobení lidí. Odlišnosti v sociálním přizpůsobení a sociometrie - soubory dat. Kulturní odlišnosti a aspekty metodologie
Literature
    required literature
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, Praha, 2004. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
    recommended literature
  • STRAUSS, Anselm and Juliet M CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Translated by Jana Krchová. Vydání první. Boskovice: Albert, 2001, 99 stran. ISBN 8085834774. info
  • CRESWELL, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE, 2013, xxi, 448. ISBN 9781412995306. info
  • SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS and Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. First published. Thousand Oaks: Sage, 2009, 225 stran. ISBN 9781412908344. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • VAUS, David A. de. Research design in social research. 1st pub. London: Sage Publications, 2001, xvii, 279. ISBN 0-7619-5347-7. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuse, zpětnovazební evaluace.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium: realizace výzkumného projektu v oblasti sociální pedagogiky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SODC006