LJ953 Seminář k didaktice latiny I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
NOW ( LJ951 Didaktika latiny )
Předpokladem je ukončení bakalářského studia oboru Latinský jazyk a literatura
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je určen pro studenty jednooborového studia učitelství latiny jako doplněk kurzu Didaktika latiny I. Jeho cílem je upevnit a prohloubit teoretické poznatky oborové didaktiky prostřednictvím konkrétních cvičení na využití těchto poznatků v praxi. Důraz se klade především na transfer poznatků obecné didaktiky vhodných pro výuku latiny, která je v mnoha ohledech specifická.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- využít teoretický základ z obecné pedagogiky a didaktiky do výuky latiny, s ohledem na jeho specifičnost ve srovnání s živými jazky;
- navrhnout a popsat svůj vlastní didaktický přístup k výuce latiny s ohledem na typ školy (gymnázium čtyřleté, gymnázium víceleté, zdravotní škola, různé typy vysokých škol s výukou odborné terminologie)
- navrhnout konkrétní postupy efektivních způsobů osvojování informací;
- důkladně analyzovat vybrané dílčí problémy související s různými cíli výuky latiny.
Osnova
  • Seminář vychází z osnovy kurzu Didaktika latiny I a nabízí prostor pro praktická cvičení a úkoly spojené s jednotlivými tématy probíranými v rámci oborové didaktiky.
  • 1. různé přístupy k výuce cizího jazyka, specifika latiny jakožto mrtvého jazyka;
  • 2. definování různých cílů výuky latiny s ohledem na zaměření školy (odborné školy, gymnázia), věku žáků či studentů, hodinové dotace pro výuku apod.;
  • 3. možné přístupy k výuce latiny a jejich porovnání („tradiční“ metoda a alternativní přístupy různého typu);
  • 4. praxe výuky latiny u nás i v zahraničí a její reflexe v komunitě klasických filologů;
  • 5. učebnice a výukové materiály pro jednotlivé metody, portály s elektronickými materiály;
  • 6. latina jako nástroj rozvoje čtenářských a analytických dovedností; 7. latina jako jazyk našeho kulturního prostoru;
  • 8. tzv. živá latina a možnosti a limity jejího využití ve výuce;
  • 9. motivace pro rozšiřování znalostí latinského jazyka, literatury a kultury
Literatura
  • PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele. In Škola v proměnách (Učitel – žák – učivo). 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
Výukové metody
Diskuse nad probíranými tématy oborové didaktiky, četba odborných didaktických textů, práce ve skupinách se sekundární literaturou, prezentace vybraných problémů.
Metody hodnocení
Referát na základě četby odborného textu, prezentace vlastního řešení vybraného didaktického problému, 75% účast na hodinách. Všechny písemné výstupy z kurzu se zakládají do studentského portfolia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.