Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{1338551, author = {Píšová, Michaela and Uličná, Klára}, address = {Brno}, booktitle = {Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy}, edition = {1.}, editor = {Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al.}, keywords = {foreign langauge didactics; development; aims; communicative competence; foreign language teaching methods}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-7769-0}, pages = {67-92}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Didaktika cizích jazyků}, url = {http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf}, year = {2015} }
TY - CHAP ID - 1338551 AU - Píšová, Michaela - Uličná, Klára PY - 2015 TI - Didaktika cizích jazyků VL - Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2 PB - Masarykova univerzita CY - Brno SN - 9788021077690 KW - foreign langauge didactics KW - development KW - aims KW - communicative competence KW - foreign language teaching methods UR - http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf L2 - http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf N2 - Emancipace didaktiky cizích jazyků je dlouhodobým a nelineárním procesem. Systematická teoretická a výzkumná pozornost byla výuce cizích jazyků věnována až od 40. (resp. u nás od 50.) let minulého století. Didaktika cizích jazyků jako plnoprávná vědecká disciplína se etabluje jen postupně a v různých kulturních rámcích nerovnoměrně. Ve výzkumu a teorii dochází v uvedeném období ke změnám akcentů - od vyučování se v posledních desetiletích 20. století pozornost přesouvá na procesy učení a dále na vzájemné vztahy procesů vyučování a procesů učení a osvojení. Diachronní perspektiva přitom postihuje historicko-společenskou podmíněnost rozvoje didaktiky cizích jazyků a sílu externích vlivů, a to i ve vztahu k její vnitřní diverzifikaci. Zásadní koncepční otázkou pro didaktiku cizích jazyků je otázka tzv. mateřského oboru. Na rozdíl od jiných školních předmětů není v reálném životě referenční rámec předmětu cizí jazyk jednoznačně disciplinární. V současné době vstupuje dále do hry požadavek vícejazyčnosti a plurikulturality. Pro koncepci didaktiky cizích jazyků je dále klíčové pojetí procesů učení se / osvojování cizího jazyka. Vývoj didaktiky cizích jazyků od 60. let minulého století výrazně ovlivnily teorie osvojování cizího /druhého jazyka, přičemž vedle kognitivisticky orientovaných "mainstreamových teorií" se postupně prosazují více sociálně orientované teorie. V souvislosti s tímto vývojem je zdůrazňována potřeba zohlednit "lokalizaci výukové praxe", stejně jako požadavek vícejazyčnosti reflektuje lokální charakter reálného používání jazyka. Dynamika proměn klíčových konceptů a prohlubování teoretické reflexe výuky cizích jazyků tak formulují nové výzvy pro didaktiku cizích jazyků. Aby jim bylo možno dostát, je třeba zlepšit komunikaci mezi jednotlivými didaktikami cizích jazyků a oborovými didaktikami obecně tak, aby vedla ke koncepčnímu sbližování a vzájemnému obohacování; dále zkvalitňovat personální zabezpečení; posílit publikační činnost. ER -
PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. \textit{Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy}. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s.~67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN~978-80-210-7769-0.
|