Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14  ... 44 »
9. 12.
2022

Vzájemné hodnocení nyní i pro práce odevzdané skupinami

Informative | 1 | 1
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pokračuje ve vývoji aplikace Vzájemné hodnocení, která vznikla pro poskytování vzájemné zpětné vazby k pracím odevzdaným jednotlivými studenty. Nyní byla aplikace rozšířena také o možnost vzájemného hodnocení prací, které vypracovaly skupiny, do kterých byli studenti v aplikaci rozřazeni.

Aplikace tak reaguje na poptávku umožnit vzájemné hodnocení studentských prací v případě, kdy v rámci předmětu studenti dostanou za úkol vypracovat projekt ne sami za sebe, ale jako součást skupiny. Vzájemné hodnocení takto vyučujícímu nabízí možnost vytvořit aktivitu, kde budou skupiny hodnotit práce odevzdané jinou, konkurenční skupinou. Kromě toho je možné hodnocení prací skupin a jednotlivých studentů kombinovat, takže například práce odevzdané skupinami z předmětu určeném pro studenty v bakalářském studiu mohou hodnotit jednotliví studenti z předmětu určeného pro studenty magisterského studia. Stejně tak ale i skupiny mohou hodnotit práce odevzdané jednotlivými studenty.

Podobně jako u vzájemného hodnocení pro jednotlivé studenty může vyučující hodnocení skupin nastavovat těsně před spuštěním aktivity i na samém počátku semestru. Lze si proto vybrat, zda vyučující skupiny studentů nejprve vytvoří ručně, pak nechá studenty, aby se do skupin přihlásili sami, nebo studenty předmětu rozdělí náhodně tak, aby v každé skupině byl určitý počet členů. Zejména pro případy, kdy vyučující aktivitu nastavuje až v průběhu semestru, je k dispozici možnost určit rozpis, v jehož rámci se studenti již do skupin přihlásili.

Pokud vzájemné hodnocení využívá již existující rozpis, jednotlivé skupiny se pojmenují podle názvů témat v tomto rozpisu. Pokud ale vyučující nepotřebuje, aby se skupiny jmenovaly například podle zpracovávané práce, při nastavení hodnocení si může zvolit automaticky tvořené názvy číslovaných skupin nebo jejich náhodně vytvořené názvy.

Obr. 1: Vzájemné hodnocení skupin

Bližší podrobnosti o fungování aplikace se lze dočíst v Nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → Vzájemné hodnocení.

Aplikaci Vzájemné hodnocení se také věnovaly novinky Vzájemné hodnocení – nástroj k rozvoji schopností studentů a Novinky v aplikaci Vzájemné hodnocení.

Not read yet0 commentspermalink
9. 12.
2022

Nové elektronické publikace na Elportále

Informative | 3 | 3
Novinky – e-learning

Univerzitní e-learningový portál Masarykovy univerzity, Elportál, zveřejnil další publikace, které jsou určeny studentům univerzity, ale mohou být zajímavé i pro širší veřejnost.

  • První pomoc

    Multimediální publikace shrnuje v šesti kapitolách základní témata z první pomoci. Materiál je aktualizovaný podle nejnovějších doporučení Evropské resuscitační rady, která byla publikována v roce 2021. Publikace je plná videí, obrázků, návodných postupů pro správné poskytnutí první pomoci a je též doplněna o zpětnovazební otázky.

    Obr. 1: Ukázky z publikace První pomoc

    Více informací naleznete v publikaci.

  • Mechanika

    Interaktivní sbírka úloh obsahuje cca 400 úloh vztahujících se k nově vydané učebnici mechaniky (Jana Musilová. Mechanika, Brno: Masarykova univerzita, 2022). Sbírka zahrnuje uzavřené úlohy s jednou správnou odpovědí, uzavřené úlohy s více správnými odpověďmi a otevřené úlohy, vše s řešeními a lze si tak snadno ověřit znalosti a pochopení problematiky.

    Obr. 2: Ukázky z publikace Mechanika

    Více informací naleznete v publikaci.

  • Teorie a metodika výchovy

    Elektronická publikace seznamuje čtenáře s aktuálními výzvami a problémy, kterým čelí český vzdělávací systém a učitelé v oblasti teorie a metodiky výchovy. Publikace obsahuje teorii, která je doplněna videopřednáškou pro snadnější pochopení.

    Obr. 3: Ukázky z publikace Teorie a metodika výchovy

    Více informací naleznete v publikaci.

  • Jak citovat: citační styly

    Návodná publikace obsahuje pokyny k citování podle nejčastěji užívaných citačních stylů v akademickém prostředí (např. ISO 690, APA, Vancouver apod.). Pro každý citační styl jsou vždy uvedeny pokyny k zápisu jednotlivých údajů v bibliografické citaci, k formátování citací v textu a soupisu literatury.

    Obr. 4: Ukázky z publikace Jak citovat: citační styly

    Více informací naleznete v publikaci.

Další elektronické publikace najdete v sekci Výukové publikace a e-knihy Elportálu.

Not read yet0 commentspermalink
1. 11.
2022

Ohlédnutí za 12. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Informative | 1 | 1
Novinky – e-learning

Na počátku září se konal již 12. ročník Open space konference o e-learningu, tentokrát ve svém obvyklém prezenčním formátu.

Po dvouletém pandemickém období se nyní výuka postupně vrací do svých původních, prezenčních kolejí, přesto však vyučující potřebují být připraveni na možnost rychlého přechodu do online podoby nebo se vyrovnávat se zvýšeným počtem absencí, způsobených třeba nařízenou karanténou studentů. Zároveň s tím období online výuky vedlo k rozvoji využívání online nástrojů a aktivit, jejichž užitečnost přetrvává i během prezenční výuky jako její podpora či rozšíření. Letošní ústřední téma konference bylo tedy „Učíme prezenčně?“ a zářijové, sluncem prozářené počasí, jako by tu otázku zodpovědělo samo.

První blok zahájil příspěvek věnovaný tomu, jak studentům usnadnit přístup k učivu faktograficky zaměřeného kurzu a zprostředkovat jim nástroje k orientaci v jeho neustále se rozšiřujícím obsahu. Na to navázal příspěvek, který se zabýval vzájemným hodnocení videí provedených cviků. Nedílnou součástí této výukové aktivity je i samotný proces přípravy a tvorby videa, shlédnutí prací kolegů a nutnost reflektovat jednotlivé aspekty úkolu ve svém hodnocení. Závěrečný příspěvek prvního bloku se pak týkal velmi aktuálního tématu popularizace odborných témat směrem k veřejnosti, kdy natočená videa slouží jednak jako důležitá pomůcka pro studenty, ale zároveň pomáhají šířit relativně úzce zaměřené znalosti.

Obr. 1: Představení aplikace KvIS.

V druhém bloku zase zazněl příspěvek, který se zabýval instruktážními videi pro studenty, z nichž se stal podklad pro přípravu na prezenční cvičení umožňující studentům názorně ukázat správné postupy a návyky. Další příspěvek druhého bloku se věnoval neustále aktuální otázce hybridní výuky, kdy se část studentů nemůže zúčastnit prezenčně a vyučující tak musí komunikovat se studenty v učebně i s těmi připojenými online, včetně moderování jejich vzájemné diskuze během seminářů.

Obr. 2: Konzultace na stánku uživatelské podpory.

Závěrečný blok představil, co je nového v Informačním systému. Nejprve byla v samostatném příspěvku představena nová aplikace KvIS, kterou si účastníci mohli prakticky vyzkoušet a při odpovídání soutěžit o drobné ceny. Aplikace je určená pro tvorbu krátkých, hravých kvízů, jejichž prostřednictvím může vyučující například ověřit znalosti z právě probírané látky. V prezentaci o novinkách bylo představeno nově zveřejněné vzájemné hodnocení skupin, mezi novinkami u interaktivních osnov byl zmíněn například nástroj „Validace“ na vyhledávání a opravu chyb a v neposlední řadě byly zmíněny práce na novém vyhodnocení odpovědníků. Celou konferenci pak uzavřelo losování výherců soutěžní křížovky.

Obr. 3: Neformální posezení na dvoře Fakulty informatiky.

Nedílnou a již tradiční součástí konference byl i letos bohatý doprovodný program. Kromě zmíněného kvízu mohli účastníci vyplnit soutěžní křížovku, navštívit některý ze stánků uživatelské podpory nebo si s dalšími účastníky během občerstvení na sluncem zalitém dvoře Fakulty informatiky vyměňovat svoje poznatky a tipy.

Jednotlivé prezentace, fotogalerii i informace z předchozích ročníků Open space konference naleznete na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2022/

Not read yet0 commentspermalink
20. 9.
2022

Inovace interaktivních osnov

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Interaktivní osnovy patří mezi stálice v nabídce aplikací Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU), které umožňují vyučujícím přehledně strukturovat e-learningovou výuku. Jen v jarním semestru 2022 byla interaktivní osnova používána v celkem 2 275 předmětech napříč celou univerzitou. Nyní Vývojový tým IS MU připravil inovace, které se dotkly jak vzhledu interaktivních osnov, tak jejich funkcionality.

Učitelé si tradičně mohou vybrat úvodní obrázek pro svou interaktivní osnovu. Nově byla přidána možnost nastavit stejný úvodní obrázek také kapitolám. Díky tomuto nastavení získají kapitoly jednotný design.

Obr. 1: Úvodní obrázek v kapitolách

Známou funkcionalitou je také zobrazování ikonek, které ukazují, kolik je v kapitole obrázků, složek, odpovědníků a dalších prvků. Pokud učiteli nevyhovují, může je nově v nastavení vypnout. Místo zobrazování obsažených prvků (nebo souběžně s nimi) je možné zařadit do interaktivní osnovy i další novinku: možnost přidat ke každé kapitole anotaci, aby studenti na první pohled věděli, jaký obsah je čeká.

Obr. 2: Anotace v kapitole

Dalším vylepšením je přehled přečtenosti interaktivní osnovy. Tzv. “progress bar”, tedy identifikaci míry nastudování obsahu, již mají studenti k dispozici delší dobu. Nově bude umožněno vyučujícím nahlížet na informace o tom, kolik částí osnovy si daný student již prošel, na kolik odkazů si kliknul a podobně. Přečtenost se zobrazuje v tabulce a je vyjádřena procenty. Pokud se ale nějaká kapitola nemá zahrnout do studentova “progress baru”, učitel má možnost kapitolu označit jako nepovinnou. Typicky půjde o nepovinnou a doplňkovou literaturu nebo organizační pokyny. To, že je kapitola nepovinná, vidí student přímo v hlavním rozcestníku kapitol.

Obr. 3: Tabulka přečtenosti interaktivní osnovy

Další novinka se týká úpravy funkcionality interaktivních osnov, které vyučující využijí zejména ve fázi přípravy obsahu v interaktivní osnově. Kopírování interaktivních osnov ze semestru do semestru nebo z předmětu do předmětu je již známým nástrojem. Nově je možnost kopírování rozšířena i na samotné kapitoly.

Kopírovat kapitoly je možné v rámci jedné interaktivní osnovy i mezi různými osnovami v různých semestrech.

Obr. 4: Výběr kapitol, které se budou kopírovat

Pro ověření funkčnosti všech prvků interaktivní osnovy může na závěr vyučující použít i zcela novou funkci, kterou je Validace. Ta zkontroluje, zda jsou prvky v osnově studentům přístupné, či zda po kopírování osnovy nebo jejích kapitol někde nechybí původně vložený obsah. Validace červeně označí nalezené problémy a žlutě situace, které by mohly být potenciálně problematické.

Obr. 5: Validace interaktivní osnovy

Vybrané problémy je ve Validaci možné rovnou opravit - například dokopírovat chybějící obsah z minulého semestru, odkud byla interaktivní osnovy zkopírována, nebo upravit přístupová práva na aktuální studenty předmětu.

Přečtenost, Kopírování kapitol i Validace jsou nové operace dostupné v pravém menu u každé interaktivní osnovy.

Obr. 6: Odkazy na nové operace v menu interaktivní osnovy

O předešlých změnách v aplikaci Interaktivní osnovy jsme informovali v novinkách Redesign editoru interaktivních osnov, Úplné zobrazení interaktivní osnovy a Interaktivní osnovy v novém hávu.

Not read yet0 commentspermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14  ... 44 »